Det växer i paddocken...

Empalie

Trådstartare
Med en häst skadad och en liten shettis använder jag för tillfället inte min paddock särskilt mycket. Men jag får panik av att det kommer upp små grästuvor överallt. Idag har vi harvat och jag har gått med räffsa och plockat upp varenda litengrästuva jag sett (och maskrosor) men jag blir galen ska man behöva hålla på sådär hela tiden för att hålla den gräsfri. Nu bodde inte vi här när paddocken anlades så jag vet inte riktigt hur underarbetet är utfört.

Har ni lite tips????
 
Sv: Det växer i paddocken...

Med en häst skadad och en liten shettis använder jag för tillfället inte min paddock särskilt mycket. Men jag får panik av att det kommer upp små grästuvor överallt. Idag har vi harvat och jag har gått med räffsa och plockat upp varenda litengrästuva jag sett (och maskrosor) men jag blir galen ska man behöva hålla på sådär hela tiden för att hålla den gräsfri. Nu bodde inte vi här när paddocken anlades så jag vet inte riktigt hur underarbetet är utfört.

Har ni lite tips????
Fortsätt med harvning då och då. Vår ridvolt var helt igenväxt (i stort sett) förra året. Efter en rejäl genomgång med harven höll den sig fin hela året även om vi inte använde den någonting knappt. Men visst kan man spruta om man vill det, men mekanisk ogräsborttagning tror jag mer på i det här fallet.
 
Sv: Det växer i paddocken...

Vi sprutar paddocken två gånger om året, det är inte den optimala lösningen i min värld, men det fungerar ju för att hålla den gräsfri. Vi har paddocken precis intill trädgård, gräsmatta, hagar och det blir mycket skit som växer i den om det inte hålls efter.
 
Sv: Det växer i paddocken...

bara att sätta in hästarna en dag eller två det, så äter dom upp ogräset i kanterna.
 
Sv: Det växer i paddocken...

När hästarna är på bete under sommaren (1,5 månad) växer det alltid lite ogräs i min paddock. När jag börjar använda den igen försvinner det rätt snabbt.
 
Sv: Det växer i paddocken...

Håller med - när jag flyttade in var paddocken inte använd på länge, och full med gräs. Jag började rida, och det försvann... De år jag inte har haft någon häst som gått hemma under sommarbetet kommer det tillbaka en del, ffa i mitten på volterna, men det är inget att oroa sig för, det försvinner så fort jag börjar rida igen. Blir det högt och mycket kan det ju vara idé att spruta, men om du harvar regelbundet lär det inte hinna bli det.
 
Sv: Det växer i paddocken...

får jag bara fråga, vi som har ridbanor som det kommer ogräs på, vad har ni för underarbete? har ni någon markduk under?
 
Sv: Det växer i paddocken...

Vi har en som är anlagd enligt alla konstens regler, men dessvärre kommer det ju fröer hela sommaren - det är maskrosor, frön från träden och allt som fröar av sig från vallarna omkring stallet.

Även en del rötter har sökt sig igenom duken, något snille har satt poppelhäck längs ena kortsidan.
 
Sv: Det växer i paddocken...

får jag bara fråga, vi som har ridbanor som det kommer ogräs på, vad har ni för underarbete? har ni någon markduk under?

De som bodde här innan fixade ridbanan. De har lagt markduk under halva. Fråga mig inte varför??? Men det i alla fall den halvan som det växer mest på.
 
Sv: Det växer i paddocken...

får jag bara fråga, vi som har ridbanor som det kommer ogräs på, vad har ni för underarbete? har ni någon markduk under?

Hos oss kommer ogräset in "ovanifrån", frön som rotar sig på banan. Växer alltså inte upp genom ridbanan "underifrån". Kanske så hos dig också?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 171
Senast: Liten
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 639
Senast: scizofren
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp