Bukefalos 28 år!

Det var länge sedan och människan är död

Nej. Det handlar om uppfostran. Hur många pojkar har inte kommit undan med att slå flickor för att vuxna i deras närhet vänt sig till flickan och sagt "han är nog bara kär i dig"? Det sker fortfarande. Redan där påbörjas normaliseringen av mäns våld mot kvinnor.
Såg ett intressant avsnitt av vetenskapens värld om detta med varför vissa blir gärningsmän och andra inte. Att enbart skylla på uppfostran tror jag inte på även om det är en starkt bidragande orsak.
 
Såg ett intressant avsnitt av vetenskapens värld om detta med varför vissa blir gärningsmän och andra inte. Att enbart skylla på uppfostran tror jag inte på även om det är en starkt bidragande orsak.

Men du skyllde ju precis nyss på att de helt enkelt var psykiskt störda?

Givetvis finns det fler faktorer som spelar in. Men den problematiska mansrollen har en mycket stor roll i detta.
 
Det beror väl på vad man lägger in i ordet störning. Visserligen verkar det ju vara halvt acceptabelt att slå sin partner, men det ursäktar ju inget. Men det jag tänker är att störning inte behöver betyda att man är omedveten om vad som är okej eller inte. Psykopater har en tendens att vara väl medvetna om vilka regler som gäller, och hur man bryter dem utan att åka fast, etc.
Det jag vänder mig emot är att vi är så snabba med att trösta oss med att han som slår nog är psykiskt störd/psykopat/narcissist osv. Jag tolkar det som en ovilja att se att misshandlarna finns mitt ibland oss. Jag vet om två från min arbetsplats, t ex. Bra, trevliga, vanliga män att jobba med. Och så misshandlade de sina partners.
 
Men du skyllde ju precis nyss på att de helt enkelt var psykiskt störda?

Givetvis finns det fler faktorer som spelar in. Men den problematiska mansrollen har en mycket stor roll i detta.
Ja det måste vara nånting mer än bara en kass uppväxt. Sedan exakt vad det är och hur mycket av vilka delar vet jag inte men definitivt är det nått fel på dessa personer. Mansrollen är väl påväg att ändras i detta nu verkar det som med en rejäl push med metoo rörelsen kom igång.
Men ja den har ju varit ett stort problem under sekel efter sekel, den skeva mans- och kvinnorollen.
 
Ja det måste vara nånting mer än bara en kass uppväxt. Sedan exakt vad det är och hur mycket av vilka delar vet jag inte men definitivt är det nått fel på dessa personer. Mansrollen är väl påväg att ändras i detta nu verkar det som med en rejäl push med metoo rörelsen kom igång.
Men ja den har ju varit ett stort problem under sekel efter sekel, den skeva mans- och kvinnorollen.

"Kass" uppväxt? Det var ju inte alls vad jag menade. Det jag refererade till handlar om normer och förhållningssätt till mäns våld mot kvinnor som börjar redan i ung ålder. Det sker överallt, i alla klasser, "kass" uppväxt eller ej.
 
Det jag vänder mig emot är att vi är så snabba med att trösta oss med att han som slår nog är psykiskt störd/psykopat/narcissist osv. Jag tolkar det som en ovilja att se att misshandlarna finns mitt ibland oss. Jag vet om två från min arbetsplats, t ex. Bra, trevliga, vanliga män att jobba med. Och så misshandlade de sina partners.
Trösta oss med? Nej det tycker inte jag. Hade jag fått bestämma skulle vi röntga och verkligen kolla vilka delar av hjärnan som funkar och vilka som är inaktiverade hos dessa.
Problemet är väl att det finns så mycket vi inte om än vad gäller hjärnan.

Grejen är den
"Kass" uppväxt? Det var ju inte alls vad jag menade. Det jag refererade till handlar om normer och förhållningssätt till mäns våld mot kvinnor som börjar redan i ung ålder. Det sker överallt, i alla klasser, "kass" uppväxt eller ej.
kass uppväxt kan även ske där pengar inte är nån bristvara. Håller med om att mäns våld börjar tidigt och ingen reagerat utan just bortförklarar.
 
Jag skrev innan om att misshandel som ger allvarligare bestående men har ett minimistraff på fem års fängelse. Problemet är att i domarna står inget alls om att det förekommit, målsägaren har inte hävdat det i målet. Det nämns inget om den typ av våld som skulle kunna ge sådana följdskador som hon senare drabbades av.

Problemet var väl kanske att JN inte orkade strida för sina skador och därför blev till slut för tyst ffa när domen överklagades. Det ser jag inget konstigt med, nedtryckt, slagen och hotad som hon var.

Jag antar du har läst förundersökningen också?
”Min ilska är enorm, Josefin, den är enorm. Jag vet inte hur jag ska komma över det här. Den är enorm, den är enorm. Jag tror aldrig att jag varit så här galen, ilsken någon gång i mitt liv tidigare. Ta det i betänkande.”


Ett annat samtal: ”Jag vaknar hela tiden av hat. Din tjocka grisfarmarfitta. Jag vaknar av hat till dig. Ett enormt jävla hat. Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv. Jag ska tänka ut något raffinerat åt dig, just åt dig. Som du förstår (ohörbart) hållit på med. Förstår du det? Din feta jävla gris.”


Jag tycker du ska tänka lite mer ur hennes synvinkel faktiskt, hur hotad hon var, livvakt, den psykiska terrorn, alla slag, det blir faktiskt väldigt underligt att börja misstro hennes skador, att de som dokumenterats omöjligt ?? kan ge de handikapp hon senare fick.
 
Trösta oss med? Nej det tycker inte jag. Hade jag fått bestämma skulle vi röntga och verkligen kolla vilka delar av hjärnan som funkar och vilka som är inaktiverade hos dessa.
Problemet är väl att det finns så mycket vi inte om än vad gäller hjärnan.

Grejen är den

kass uppväxt kan även ske där pengar inte är nån bristvara. Håller med om att mäns våld börjar tidigt och ingen reagerat utan just bortförklarar.
Samma tröst och skydd igen. ”Det måste bero på något i hjärnan, vi röntgar den!”
 
Det jag vänder mig emot är att vi är så snabba med att trösta oss med att han som slår nog är psykiskt störd/psykopat/narcissist osv. Jag tolkar det som en ovilja att se att misshandlarna finns mitt ibland oss. Jag vet om två från min arbetsplats, t ex. Bra, trevliga, vanliga män att jobba med. Och så misshandlade de sina partners.
Tröstar? Det är din tolkning. Min tolkning är att alla är vi störda på ett eller annat sätt. Vissa av störningarna är ofarlig, andra farliga för partners eller liknande, och ytterligare andra är farliga för samhället i stort. Bara för att det finns en störning, är du inte automatiskt frikänd från ansvar, bara för att någon verkar normal, betyder det inte att personen är normal, som du själv noterat.
 
Problemet var väl kanske att JN inte orkade strida för sina skador och därför blev till slut för tyst ffa när domen överklagades. Det ser jag inget konstigt med, nedtryckt, slagen och hotad som hon var.

Jag antar du har läst förundersökningen också?
”Min ilska är enorm, Josefin, den är enorm. Jag vet inte hur jag ska komma över det här. Den är enorm, den är enorm. Jag tror aldrig att jag varit så här galen, ilsken någon gång i mitt liv tidigare. Ta det i betänkande.”


Ett annat samtal: ”Jag vaknar hela tiden av hat. Din tjocka grisfarmarfitta. Jag vaknar av hat till dig. Ett enormt jävla hat. Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv. Jag ska tänka ut något raffinerat åt dig, just åt dig. Som du förstår (ohörbart) hållit på med. Förstår du det? Din feta jävla gris.”


Jag tycker du ska tänka lite mer ur hennes synvinkel faktiskt, hur hotad hon var, livvakt, den psykiska terrorn, alla slag, det blir faktiskt väldigt underligt att börja misstro hennes skador, att de som dokumenterats omöjligt ?? kan ge de handikapp hon senare fick.
Jag vill ju ge dig ett like som satt dig in i fallet och som delar med dig - men ditt inlägg kan man inte gilla.
 
Tröstar? Det är din tolkning. Min tolkning är att alla är vi störda på ett eller annat sätt. Vissa av störningarna är ofarlig, andra farliga för partners eller liknande, och ytterligare andra är farliga för samhället i stort. Bara för att det finns en störning, är du inte automatiskt frikänd från ansvar, bara för att någon verkar normal, betyder det inte att personen är normal, som du själv noterat.
Jag skriver ju just att det är min tolkning.

Edit: Katarina Wennstams En riktig våldtäktsman är bra läsning på temat. Om hur våldtäktsmän tenderar att klara sig genom hela rättssystemet för att de är vanliga, hyggliga killar som man inte tror något så illa om.
 
Då finns denna hjärndefekt alltså i absolut övervägande majoritet hos män, och är lika för män världen över? Det är den som förklarar alla nivåer av kvinnoförtryck?

Normer och strukturer är inte lika med uppväxt.
Det är nog inte helt otroligt att det finns liknande defekter hos kvinnor. Skillnaden är dock att män generellt är mer aggressiva och är starkare än kvinnor.
 
Tröstar? Det är din tolkning. Min tolkning är att alla är vi störda på ett eller annat sätt. Vissa av störningarna är ofarlig, andra farliga för partners eller liknande, och ytterligare andra är farliga för samhället i stort. Bara för att det finns en störning, är du inte automatiskt frikänd från ansvar, bara för att någon verkar normal, betyder det inte att personen är normal, som du själv noterat.
Jag som har sett flera fall i min närhet säger att det är helt vanliga män som slår.

Två grupper verkar komma undan oftare - de mycket välanpassade och resursstarka och de på den absoluta botten. De första klarar sin sociala tyngd, den andra gruppen klarar sig på samhällets totala förakt för deras offer.

(Vissa dagar känner jag för att vara en vänstervriden-ultra-feministisk-dödsmördar-hämnare, men något sådant har aldrig fungerat)
 
Det är nog inte helt otroligt att det finns liknande defekter hos kvinnor. Skillnaden är dock att män generellt är mer aggressiva och är starkare än kvinnor.
Jo det vore ganska otroligt. Är först och främst män detta gäller. Inte kvinnor.
Dessa män är på en helt annan nivå aggressionsmässigt så svårt att jämföra så.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-blir-vissa-valdsbrottslingar


https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjarnceller-som-ligger-bakom-aggression-kartlagda
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 891
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 497
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp