Det var länge sedan och människan är död

Det är nog inte helt otroligt att det finns liknande defekter hos kvinnor. Skillnaden är dock att män generellt är mer aggressiva och är starkare än kvinnor.
När jag för många år sedan gick en utbildning(inget avancerat utan dagkurser) om våld så togs ett fall upp om en kvinna som skadade/ högg sig själv med kniv, ringde polis och sa det var mannen. Mannen fick fängelse. Sedan när man nr 4 eller om det var 5 fick samma anmälan på sig gick det upp ett aha hos polisen.
 
SVT skrev just

”Under fjolåret anmäldes 15 700 misshandelsbrott där gärningsmannen varit i nära relation med offret, visar statistik från BRÅ. Kvinnor känner oftast sin gärningsman, medan det är tvärtom för män.”

43 om dagen, alltså. I en brottskategori där forskarna anser mörkertalet vara stort.

:(
Unizon, som tittat på samma statistik, konstaterar på facebook att anmälningarna om våldtäkt och misshandel mot kvinnor och flickor ökar, medan anmälningar om samma brott mot män och pojkar minskar. Det låter alltså som att den där hjärndefekten fungerar väldigt selektivt. 🤔
 
Jo det vore ganska otroligt. Är först och främst män detta gäller. Inte kvinnor.
Dessa män är på en helt annan nivå aggressionsmässigt så svårt att jämföra så.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-blir-vissa-valdsbrottslingar


https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjarnceller-som-ligger-bakom-aggression-kartlagda
Samtidigt säger alla undersökningar att det är ungefär lika vanligt, eller t.o.m. vanligare, att kvinnor misshandlar sin partner när det gäller "lindrigare" fall som inte kräver sjukhusvård. Det gäller i alla västländer jag sett undersökningar ifrån: Sverige, Danmark, Storbritannien och USA. Trots att det är väl känt diskuteras det aldrig och jag har ofta undrat på varför? Jag tror själv att det är nyckeln till att kunna minska våldet mot kvinnor, som är ett mycket större samhällsproblem än kvinnors våld mot män, för det talar mycket starkt emot att det är mansrollen som är orsaken.
 
Samtidigt säger alla undersökningar att det är ungefär lika vanligt, eller t.o.m. vanligare, att kvinnor misshandlar sin partner när det gäller "lindrigare" fall som inte kräver sjukhusvård. Det gäller i alla västländer jag sett undersökningar ifrån: Sverige, Danmark, Storbritannien och USA. Trots att det är väl känt diskuteras det aldrig och jag har ofta undrat på varför? Jag tror själv att det är nyckeln till att kunna minska våldet mot kvinnor, som är ett mycket större samhällsproblem än kvinnors våld mot män, för det talar mycket starkt emot att det är mansrollen som är orsaken.
Vart hittar du det jag försökte leta men hittar bara detta.
https://www.brottsofferjouren.se/fakta-om-brottsoffer/sarskilt-sarbara/vald-i-nara-relationer/
Våld i nära relationer
Våld i nära relationer är mycket vanliga brott och ett stort samhällsproblem. Det förekommer oavsett klass, etnicitet, kulturell eller religiös bakgrund, funktionsnedsättning, ålder eller sexuell läggning. Det förekommer att kvinnor misshandlar män, men den överväldigande majoriteten utgörs av mäns våld mot kvinnor.
 
Vart hittar du det jag försökte leta men hittar bara detta.
https://www.brottsofferjouren.se/fakta-om-brottsoffer/sarskilt-sarbara/vald-i-nara-relationer/
Våld i nära relationer
Våld i nära relationer är mycket vanliga brott och ett stort samhällsproblem. Det förekommer oavsett klass, etnicitet, kulturell eller religiös bakgrund, funktionsnedsättning, ålder eller sexuell läggning. Det förekommer att kvinnor misshandlar män, men den överväldigande majoriteten utgörs av mäns våld mot kvinnor.
https://www.bra.se/forskning-och-analys/brott-i-nara-relationer.html

Jag skrev det redan innan men det förtjänar att upprepas: Att det är ungefär lika vanligt att kvinnor misshandlar sin partner som att män gör det betyder inte att de båda är lika allvarliga - mäns våld mot kvinnor är ett långt mycket större samhällsproblem än det omvända. Men för att förstå orsaken till våldet mot kvinnor måste man våga se hela bilden.
 
Senast ändrad:
Det jag vänder mig emot är att vi är så snabba med att trösta oss med att han som slår nog är psykiskt störd/psykopat/narcissist osv. Jag tolkar det som en ovilja att se att misshandlarna finns mitt ibland oss. Jag vet om två från min arbetsplats, t ex. Bra, trevliga, vanliga män att jobba med. Och så misshandlade de sina partners.
Jag tycker det är helt sjukt, på min arbetsplats där vi är överrepresenterade i kvinnor, de få manliga som arbetat där har visat sig vara riktiga knäppgökar (så pass att kollegorna har fått polisanmäla dem).

De få manliga vi har kvar verkar dock vara toppen. Men man börjar ju undra vad fan som händer?
 
kass uppväxt kan även ske där pengar inte är nån bristvara. Håller med om att mäns våld börjar tidigt och ingen reagerat utan just bortförklarar.

:confused: Jag har inte påstått något annat? Tvärtom påpekade jag ju att det sker i alla klasser? Det har helt enkelt inte med "kass uppväxt" att göra.
 
Jag tycker det är helt sjukt, på min arbetsplats där vi är överrepresenterade i kvinnor, de få manliga som arbetat där har visat sig vara riktiga knäppgökar (så pass att kollegorna har fått polisanmäla dem).

De få manliga vi har kvar verkar dock vara toppen. Men man börjar ju undra vad fan som händer?
Mina arbetskamrater var också toppen. Men en av dem, en man med mångårigt chefsjobb, var dömd för misshandel av sin fru. Den andre blev tillsammans med en kvinna på vår arbetsplats och började slå henne efter ett tag. Hon berättade för arbetsgivaren, han polisanmäldes och fick nåt slags alkoholrehab på jobbets bekostnad. Minns inte om han kom tillbaka sedan, skulle inte tro att han fick det eftersom hon inte skulle behöva möta honom på jobbet.
 
https://www.bra.se/forskning-och-analys/brott-i-nara-relationer.html

Jag skrev det redan innan men det förtjänar att upprepas: Att det är ungefär lika vanligt att kvinnor misshandlar sin partner som att män gör det betyder inte att de båda är lika allvarliga - mäns våld mot kvinnor är ett långt mycket större samhällsproblem än det omvända. Men för att förstå orsaken till våldet mot kvinnor måste man våga se hela bilden.
I rapporten står att våldet mot kvinnor är grövre. Tex så hade 29 procent av kvinnorna som utsatts för grov misshandel behövt uppsöka vård mot ca 3 procent av männen. Om man ser på dödsfall är det betydligt fler kvinnor som dödas av en partner än att en man dödas av sin kvinnliga partner.
 
https://www.bra.se/forskning-och-analys/brott-i-nara-relationer.html

Jag skrev det redan innan men det förtjänar att upprepas: Att det är ungefär lika vanligt att kvinnor slår sin partner som att män betyder inte att de båda är lika allvarliga - mäns våld mot kvinnor är ett långt mycket större samhällsproblem än det omvända. Men för att förstå orsaken till våldet mot kvinnor måste man våga se hela bilden.
Dels hittar jag ingenstans könet på förövaren. Man vet alltså inte om det är en partner eller en förälder och inte heller vilket kön den har.

"Studier som fokuserar på bruket av våld i form av till exempel antal örfilar, slag och sparkar som respondenterna blivit utsatta för tenderar att finna resultat som visar att män och kvinnor utsätts i ungefär samma utsträckning. Denna typ av studier använder ofta mätverktyget Conflict Tactics Scales, vilket är utformat för att mäta bland annat hur vanligt det är med olika typer av våldshandlingar och verbala kränkningar (Straus m.fl. 1996). Studier som i stället fokuserar mer på de konflikter som leder fram till våldet, tenderar i stället att finna resultat som visar att kvinnor utsätts i högre utsträckning än män, samt att då kvinnor utsätter sina partners för våld föregås detta ofta av att mannen även utsatt kvinnan för våld (Dobash & Dobash 2004, Swan & Snow 2002)
 
Mina arbetskamrater var också toppen. Men en av dem, en man med mångårigt chefsjobb, var dömd för misshandel av sin fru. Den andre blev tillsammans med en kvinna på vår arbetsplats och började slå henne efter ett tag. Hon berättade för arbetsgivaren, han polisanmäldes och fick nåt slags alkoholrehab på jobbets bekostnad. Minns inte om han kom tillbaka sedan, skulle inte tro att han fick det eftersom hon inte skulle behöva möta honom på jobbet.
Det var ju helt rätt! Det är ju ett gissel just med arbeten, om framförallt männen inte förstår (tänker att de vägrar köpas ut, eller liknande).
Ja jag har svårt att inte hålla en viss distans till manliga på jobb (nu är jag iofs rätt privat på jobb), men med tanka på hur det visat sig vara i vissa fall. Så har jag svårt att släppa att det inte kan vara så med fler män.

Vi har även haft en män som troligen sett sig som "tuppen" i hönsgården, är glad att mina flesta kollegor tar ner dem ett pinnhål eller två och inte låter det hållas, för att de är män.

Som sagt de vi har kvar har "mjuka" och sympatiska, men man vet ju aldrig.
 
Vart hittar du det jag försökte leta men hittar bara detta.
https://www.brottsofferjouren.se/fakta-om-brottsoffer/sarskilt-sarbara/vald-i-nara-relationer/
Våld i nära relationer
Våld i nära relationer är mycket vanliga brott och ett stort samhällsproblem. Det förekommer oavsett klass, etnicitet, kulturell eller religiös bakgrund, funktionsnedsättning, ålder eller sexuell läggning. Det förekommer att kvinnor misshandlar män, men den överväldigande majoriteten utgörs av mäns våld mot kvinnor.

”Även om utsattheten under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld och har betydligt större behov av hjälp och stödin satser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt upp söka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare.”


Grov misshandel är här BRÅ:s egen klassificering, inte den juridiska brottsrubriceringen. Här betyder det slag med knytnävar eller föremål, sparkar och liknande.

Det gäller heller inte anmälda brott utan är en NTU, folk har alltså fått svara på frågor om vad de utsatts för.

Konsekvenserna för männen låter alltså betydligt mer hanterbara.
 
Samhällets syn på denna typ av brott gör mig skogstokig. Juristen Anna Serner belyste det mycket bra på fb tidigare idag.
Delat av CW.jpg
 
”Även om utsattheten under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld och har betydligt större behov av hjälp och stödin satser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt upp söka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare.”


Grov misshandel är här BRÅ:s egen klassificering, inte den juridiska brottsrubriceringen. Här betyder det slag med knytnävar eller föremål, sparkar och liknande.

Det gäller heller inte anmälda brott utan är en NTU, folk har alltså fått svara på frågor om vad de utsatts för.

Konsekvenserna för männen låter alltså betydligt mer hanterbara.
Jag funderar mest på om man kan se könet på förövaren, bara för att det är män som är utsatta betyder ju inte det att det är kvinnor som varit förövare?
 
Jag funderar mest på om man kan se könet på förövaren, bara för att det är män som är utsatta betyder ju inte det att det är kvinnor som varit förövare?
Kolla i sammanfattningen, jag tror det framgick att det där gällde relationsvåld och då räknar de väl med att majoriteten är hetero, kanske.
 
Samhällets syn på denna typ av brott gör mig skogstokig. Juristen Anna Serner belyste det mycket bra på fb tidigare idag.Visa bifogad fil 27330
Jag blev också upprörd när jag läste den förut, fast av ett annat skäl. Hon skriver att det handlar om DN:s redaktionella material, och det låter för mig som att det är artiklar eller krönikor på nyhetsplats. Om det stämmer - jag har inte kollat det - så är hon ute och cyklar. DN måste självklart bevaka båda delarna. Om det däremot handlar om att de haft två så aningslöst motstridiga texter på ledarplats så håller jag med henne.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 384
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 910
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 472
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 898
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp