Det var länge sedan och människan är död

Jag funderar mest på om man kan se könet på förövaren, bara för att det är män som är utsatta betyder ju inte det att det är kvinnor som varit förövare?
Det är en relevant fråga som jag också tänkt men det verkar inte vara så. Dels finns det flera studier där könet på "förövaren" är redovisat och sen finns det även undersökningar på samkönade relationer som också visar att det inte skulle kunna vara en förklaring.
 
Kolla i sammanfattningen, jag tror det framgick att det där gällde relationsvåld och då räknar de väl med att majoriteten är hetero, kanske.
Nej det står längre bak i undersökningen ser jag nu att man inte särskilt tittat samkönade och icke samkönade relationer och därmed inte vet förövarens kön, personer med skyddad identitet ingår inte heller och inte heller personer som lever i utanförskap som hemlöshet tex. (s44).
 
https://www.bra.se/forskning-och-analys/brott-i-nara-relationer.html

Jag skrev det redan innan men det förtjänar att upprepas: Att det är ungefär lika vanligt att kvinnor misshandlar sin partner som att män gör det betyder inte att de båda är lika allvarliga - mäns våld mot kvinnor är ett långt mycket större samhällsproblem än det omvända. Men för att förstå orsaken till våldet mot kvinnor måste man våga se hela bilden.
På vilket sätt förklarar det du kallar hela bilden våldet mot kvinnor?
 
Nej det står längre bak i undersökningen ser jag nu att man inte särskilt tittat samkönade och icke samkönade relationer och därmed inte vet förövarens kön, personer med skyddad identitet ingår inte heller och inte heller personer som lever i utanförskap som hemlöshet tex. (s44).
Jag tror ändå du kan räkna med att mäns våld mot kvinnor är den absoluta majoriteten när det gäller relationsvåld, t ex om det gjordes 15 700 polisanmälningar av misshandlade kvinnor förra året så är den absoluta majoriteten av gärningsmännen män.
 
Det är en relevant fråga som jag också tänkt men det verkar inte vara så. Dels finns det flera studier där könet på "förövaren" är redovisat och sen finns det även undersökningar på samkönade relationer som också visar att det inte skulle kunna vara en förklaring.
Kan du inte vaska fram en sådan då?
 
Samtidigt säger alla undersökningar att det är ungefär lika vanligt, eller t.o.m. vanligare, att kvinnor misshandlar sin partner när det gäller "lindrigare" fall som inte kräver sjukhusvård. Det gäller i alla västländer jag sett undersökningar ifrån: Sverige, Danmark, Storbritannien och USA. Trots att det är väl känt diskuteras det aldrig och jag har ofta undrat på varför? Jag tror själv att det är nyckeln till att kunna minska våldet mot kvinnor, som är ett mycket större samhällsproblem än kvinnors våld mot män, för det talar mycket starkt emot att det är mansrollen som är orsaken.
Det är om möjligt ännu mer skämmigt därför ingen pratar.
 
Att inte samkönade relationer är förklaringen tror jag nog de flesta inser om de tänker efter lite eftersom andelen samkönade relationer är så liten i jämförelse med heterorelationer.
Ungefär 10% av relationerna är samkönade, dvs tillräckligt många för att förklara de fall av grovmisshandel inom relationer som rapporterats i BRÅ rapporten. Grejen som gör att detta är en dålig rapport är att vi inte vet om kvinnor slåss lika mycket som män.

BRÅ rapporten är vettig om man anser att en egen upplevd och i en enkät rapporterad knuff eller verbal förolämpning är att jämställa med en bruten käke och förlorade tänder. (Jag har hört män säga att hon slåss med ord, men att han inte är så bra med ord så han måste slåss med nävarna - en situation som i BRÅ-rapporten skulle beskrivas som att han var lika mycket ett offer som hon).

Dödligt våld är dessutom ut rensat ur BRÅ-rapporten (Vi har haft en hel tråd om dess brister)
 
I rapporten står att våldet mot kvinnor är grövre. Tex så hade 29 procent av kvinnorna som utsatts för grov misshandel behövt uppsöka vård mot ca 3 procent av männen. Om man ser på dödsfall är det betydligt fler kvinnor som dödas av en partner än att en man dödas av sin kvinnliga partner.
Att mäns våld är grövre finns det väl ganska grundläggande biologiska förklaringar till? Det handlar inte enbart om muskelstyrka utan evolutionärt och biologiskt och kulturellt är mannen det aggressiva könet.
(Däremot påverkar inte testosteron aggression har jag läst någonstans. ) Då är det också rimligt att män står för ett grövre våld när man jämför antal mellan könen.
 
Det jag vänder mig emot är att vi är så snabba med att trösta oss med att han som slår nog är psykiskt störd/psykopat/narcissist osv. Jag tolkar det som en ovilja att se att misshandlarna finns mitt ibland oss. Jag vet om två från min arbetsplats, t ex. Bra, trevliga, vanliga män att jobba med. Och så misshandlade de sina partners.
Jag är fortfarande insnöad på detta, alltså vårt behov av att ”diagnosticera” misshandlarmännen, och en grej slog mig i går när jag läste på Morgan Allings fb. (Han har startat #krokaarm för män som vill stödja kvinnor)

I hans trådar, liksom på andra ställen, ser jag många män, men även kvinnor, som raskt konstaterar att män som slår kvinnor inte är män. De tar av dem könstillhörigheten för att de är misshandlare och det känns inte så lite unket för mig.

Varför skulle en MAN inte kunna vara misshandlare? Är MAN liksom en hedersbeteckning, ett absolut positivt värde? (Som jag ser det finns det en hel del i den stereotypa mansrollen som tvärtom gör det logiskt att män slår kvinnor) Är en MAN någon som skyddar ”sin kvinna”? Och finns det något motsvarande för kvinnor, när blir man fråntagen kvinnoskapet? Det enda jag kan komma på är i barnsammanhang, det kanske finns de som anser att man inte är KVINNA om man inte vill ha barn. Men något annat sammanhang kan jag inte komma på.
 
”Även om utsattheten under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld och har betydligt större behov av hjälp och stödin satser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt upp söka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare.”


Grov misshandel är här BRÅ:s egen klassificering, inte den juridiska brottsrubriceringen. Här betyder det slag med knytnävar eller föremål, sparkar och liknande.

Det gäller heller inte anmälda brott utan är en NTU, folk har alltså fått svara på frågor om vad de utsatts för.

Konsekvenserna för männen låter alltså betydligt mer hanterbara.
Förlåt men det gör lite ont i magen på mig att läsa det sista. Det är uppenbart att den fysiska misshandeln är långt värre för majoriteten av kvinnliga offer, men vad om den psykologiska misshandeln? Den är inte mindre hanterbar än fysisk misshandel. Och även om det är klart att det finns långt fler kvinnliga offer så tror jag att man bör vara försiktig med att vifta med de manliga offren med att deras upplevelser är "betydligt mer hanterbara". Alla kvinnliga offer vet nog hur svårt det kan vara att gå ifrån psykisk misshandel också, det gäller nog de manliga offren också (plus skammen över att vara just ett manligt offer).

Alltså jag håller med om att det finns långt fler kvinnliga offer, jag vill bara att man ska vara försiktig med att säga att bara pga den fysiska misshandeln är mindre allvarlig så är det mer hanterbart. Det skulle du nog inte säga till ett kvinnligt offer som utsatts för psykisk misshandel och inte någon fysisk misshandel, det påverkar nog även dem att läsa sånt.
 
Jag är fortfarande insnöad på detta, alltså vårt behov av att ”diagnosticera” misshandlarmännen, och en grej slog mig i går när jag läste på Morgan Allings fb. (Han har startat #krokaarm för män som vill stödja kvinnor)

I hans trådar, liksom på andra ställen, ser jag många män, men även kvinnor, som raskt konstaterar att män som slår kvinnor inte är män. De tar av dem könstillhörigheten för att de är misshandlare och det känns inte så lite unket för mig.

Varför skulle en MAN inte kunna vara misshandlare? Är MAN liksom en hedersbeteckning, ett absolut positivt värde? (Som jag ser det finns det en hel del i den stereotypa mansrollen som tvärtom gör det logiskt att män slår kvinnor) Är en MAN någon som skyddar ”sin kvinna”? Och finns det något motsvarande för kvinnor, när blir man fråntagen kvinnoskapet? Det enda jag kan komma på är i barnsammanhang, det kanske finns de som anser att man inte är KVINNA om man inte vill ha barn. Men något annat sammanhang kan jag inte komma på.
Hur vill du definiera en MAN som inte misshandlar då? Finns det inget "typiskt manligt" som inte kan definieras signifikativt för en människa av det kvinnliga könet? Jag kan nog räkna upp en hel del kvinnliga egenskaper som i de flesta fall inte är något man förknippar manlighet med. Men det betyder ju inte att könsdefinierade egenskaper kan flyta emellan båda könsgränserna, bara att vissa egenskaper är mer typiska för ett kön än det andra.
 
Hur vill du definiera en MAN som inte misshandlar då? Finns det inget "typiskt manligt" som inte kan definieras signifikativt för en människa av det kvinnliga könet? Jag kan nog räkna upp en hel del kvinnliga egenskaper som i de flesta fall inte är något man förknippar manlighet med. Men det betyder ju inte att könsdefinierade egenskaper kan flyta emellan båda könsgränserna, bara att vissa egenskaper är mer typiska för ett kön än det andra.
Vad är en typisk kvinnlig egenskap? Menar du en som man är född med som kvinna eller en som samhället prackar på dig?
 
Hur vill du definiera en MAN som inte misshandlar då? Finns det inget "typiskt manligt" som inte kan definieras signifikativt för en människa av det kvinnliga könet? Jag kan nog räkna upp en hel del kvinnliga egenskaper som i de flesta fall inte är något man förknippar manlighet med. Men det betyder ju inte att könsdefinierade egenskaper kan flyta emellan båda könsgränserna, bara att vissa egenskaper är mer typiska för ett kön än det andra.
Jodå, visst finns det könskodade egenskaper och visst kan det finns en flytande rörelse. Men det jag reagerat på är det där att Jaha, han är kvinnomisshandlare, då är han ingen man.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 384
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 903
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 471
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 897
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp