Detta är galet

Ja, det är ju lite tråkigt att du i detta fall bara kan se två situationer men du har bara en sida av myntet. TS sida av det som hänt.
Det visade sig ju dessutom att det inte var förbud för veterinärer och hovslagare. Det var bara TS och eventuellt andra tränare som inte får komma till stallet.

Vi vet ju inte alls stallägarens anledning till just uteslutande av TS.
Men det är fortfarande Ts tråd och man får gå på det som skrivs, sen om det inte stämmer, det kan ingen veta. Isåfall bör det vara en regel att ingen får skriva trådar utan att ha bådas sidor med och det är orimligt, vill man inte svara i trådar där inte bådas sidor är med vilket det aldrig är mer eller mindre så får man bara låta bli att svara i dom. Man kan inte svara i en tråd och förutse att Ts är fel ute. Sen om det kommer fram annat så är det en annan sak.
 
Vad är konstigt? Nu vet vi väldigt lite i det här fallet men tycker inte alls det är konstigt att stallägaren inte vill ta in kreti och pleti att hålla träningar på gården, kan tom vara så att stallägaren även är tränare och inte alls vill hyra ut till andra tränare för att hålla träningar.
Tycker inte det är konstigt att stallägaren inte vill ha in all möjlig olika alternativare med tveksam kunskap.

Vet tom om stall där det ställs krav på att enbart hovslagare godkänna av jordbruksverket får komma och sko i stallet, ingen som jag känner lyfter på ögonbrynen för det förutom barfota och strasser arbetare.
Jag personligen skulle aldrig ställa mig i ett stall där stallägaren inte tillåter andra tränare osv, jag vänder direkt när stallägare börjar på det sättet. Det är inte alls sunt tänk då en tränare bör veta att dens metoder inte funkar på alla då alla hästar är olika och därför bör vara öppen för andra tränare.

Sålänge inte någon häst tar skada ska tycker jag inte stallägaren lägga sig i, vill någon ta ut en massör till sin häst så ska den få det. Har något ekipage en tränare som tränar dom framgångsrikt så ska ekipaget få ha ut den tränaren.

Att jämföra med strasserfolk är bara löjligt då det faktiskt skadar hästarna.

Som tur var som sagt så är dom flesta stallägare vettiga men har man otur så har man och då är det lika bra att flytta.
 
Utan att veta historien bakom just denna händelse så tycker jag inte att det är konstigt att en stallägare nekar en specifik person tillträde till sitt stall.

Det betyder inte nödvändigtvis att ingen hovslagare, ingen veterinär, ingen tränare, ingen massör får besöka. Det kan mycket väl vara så att just denna person, enbart denna person, vill stallägaren inte ha på sin egendom.

Jag kan säkert komma på någon person som jag inte hade velat ha i mitt stall om jag ägde en gård. Min fulla rätt att isf besluta om det.
 
Jag personligen skulle aldrig ställa mig i ett stall där stallägaren inte tillåter andra tränare osv, jag vänder direkt när stallägare börjar på det sättet. Det är inte alls sunt tänk då en tränare bör veta att dens metoder inte funkar på alla då alla hästar är olika och därför bör vara öppen för andra tränare.

Detta blir bara tokigt hur du tror att stallägare inte vill ha in tränare på gården pga det du tolkar som anledning.

Det är helt normalt och sunt att man som stallägare inte vill ha en massa tränare utifrån om man inte då valt att upplåta sin anläggning för externa tränare. De flesta anläggningar har några sådana externa tränare som har träningar där enkligt ö.k. Utöver det vill man inte ha tränare och träningar. Det är inget konstigt, finns inget fuffens med det, och handlar inte om det du tolkar det som.

Som sagt blir det ju rätt högt och lågt ang tolkningar i övrigt, när TS varit så pass ombytlig och otydlig ang scenariot i fråga, samt lämnat tråden sedan länge 👍
 
Detta blir bara tokigt hur du tror att stallägare inte vill ha in tränare på gården pga det du tolkar som anledning.

Det är helt normalt och sunt att man som stallägare inte vill ha en massa tränare utifrån om man inte då valt att upplåta sin anläggning för externa tränare. De flesta anläggningar har några sådana externa tränare som har träningar där enkligt ö.k. Utöver det vill man inte ha tränare och träningar. Det är inget konstigt, finns inget fuffens med det, och handlar inte om det du tolkar det som.

Som sagt blir det ju rätt högt och lågt ang tolkningar i övrigt, när TS varit så pass ombytlig och otydlig ang scenariot i fråga, samt lämnat tråden sedan länge 👍
"De flesta" anläggningar har inte det upplägget. Sen är det skillnad på om tränaren hyr anläggningen och manegen är upptagen halva dagen eller om dom kommer ut till en person och är där någon timma och som dessutom inte låser manegen för andra. Jag har aldrig varit med om att en stallägare nekar en inackordering att ta ut en tränare. Dom flesta anläggningar får man som inackorderad ta ut en egen tränare.

En vettig och sund stallägare som kan något om hästar är väl medveten om att vissa tränare inte passar alla ekipagen.
 
"De flesta" anläggningar har inte det upplägget. Sen är det skillnad på om tränaren hyr anläggningen och manegen är upptagen halva dagen eller om dom kommer ut till en person och är där någon timma och som dessutom inte låser manegen för andra. Jag har aldrig varit med om att en stallägare nekar en inackordering att ta ut en tränare. Dom flesta anläggningar får man som inackorderad ta ut en egen tränare.

En vettig och sund stallägare som kan något om hästar är väl medveten om att vissa tränare inte passar alla ekipagen.

Vad grundar du det på ? Att ”de flesta anläggningar ” inte har det upplägget ?

Ang resten så var det lite av poängen i mitt tidigare inlägg att det handlar inte om att någon stallägare inte vill ha någon annan filosofi osv.

Det är vanligt att man som stallägare inte vill ha in div tränare annat än då överenskomna tränare pga hur övriga verksamheten fungerar samt att inackorderade inte heller ska ha oplanerad tid för att det pågår träning helt random av någon tränare helt plötsligt utanför fasta kända träningar schemamässigt.
 
Senast ändrad:
Detta blir bara tokigt hur du tror att stallägare inte vill ha in tränare på gården pga det du tolkar som anledning.

Det är helt normalt och sunt att man som stallägare inte vill ha en massa tränare utifrån om man inte då valt att upplåta sin anläggning för externa tränare. De flesta anläggningar har några sådana externa tränare som har träningar där enkligt ö.k. Utöver det vill man inte ha tränare och träningar. Det är inget konstigt, finns inget fuffens med det, och handlar inte om det du tolkar det som.

Som sagt blir det ju rätt högt och lågt ang tolkningar i övrigt, när TS varit så pass ombytlig och otydlig ang scenariot i fråga, samt lämnat tråden sedan länge 👍
När jag hade egen häst fick jag ta ut tränare till alla tre stall jag hann stå i iaf :) brukade ta ut tränare några gånger i månaden en timme åt gången.
 
När jag hade egen häst fick jag ta ut tränare till alla tre stall jag hann stå i iaf :) brukade ta ut tränare några gånger i månaden en timme åt gången.

Men vad spelar det för roll i sammanhanget ? 😳😅

TS är missing in action, har delgett flera konflikternande och luddiga scenarion om hur det egentligen förhåller sig, och nu som sagt ägnas tråden åt att div skribenter går i klinch över något som inte ens är tydligt 😂
 
Jag personligen skulle aldrig ställa mig i ett stall där stallägaren inte tillåter andra tränare osv, jag vänder direkt när stallägare börjar på det sättet. Det är inte alls sunt tänk då en tränare bör veta att dens metoder inte funkar på alla då alla hästar är olika och därför bör vara öppen för andra tränare.

Sålänge inte någon häst tar skada ska tycker jag inte stallägaren lägga sig i, vill någon ta ut en massör till sin häst så ska den få det. Har något ekipage en tränare som tränar dom framgångsrikt så ska ekipaget få ha ut den tränaren.

Att jämföra med strasserfolk är bara löjligt då det faktiskt skadar hästarna.

Som tur var som sagt så är dom flesta stallägare vettiga men har man otur så har man och då är det lika bra att flytta.
Om stallägaren vill hyra ut anläggning till tränare så inga problem för mig, vill ägaren inte så behöver det inte bero på att ägaren inte fattar att alla hästar funkar olika utan lika mycket hänga på att ridhuset ska vara fritt från tränare och fri ridning för dom uppstallade.

Skulle aldrig ställa mig i ett stall där jag inte vet om någon tränar för tränare eller inte när jag ska rida, blir ju inte riktigt samma kvalité att trimma om någon har sin hopptränare i ridhuset samtidigt och tränade bana.

Nä organiserade träningar på fasta tider eller iallafall får veta det i god tid när tränare ska komma så egen ridning kan planeras.
 
Undra hur det skulle gå om två har tagit ut var sin dressyrtränare och en tredje sin hopptränare samma dag och tid, en bana finns 🤣
Kaos...


Nä alla seriösa stallägare som jag känner till har styrt upp det hela dvs antingen fasta dagar för hoppträning eller kalender där alla bokar in sig.
Annars är min erfarenhet att det är mer ok att ta ut egen dressyrtränare då det inte tar lika stor plats. Hoppträningar tycker jag man har mer uppstyrt tex onsdagar är det hoppträningar i ridhuset.
 
Men vad spelar det för roll i sammanhanget ? 😳😅

TS är missing in action, har delgett flera konflikternande och luddiga scenarion om hur det egentligen förhåller sig, och nu som sagt ägnas tråden åt att div skribenter går i klinch över något som inte ens är tydligt 😂
Ja jag svarade på ditt inlägg om att man
Enligt din erfarenhet inte brukar få ta ut tränare om man är inackorderad. Jag skrev då att jag har fått det i samtliga stall jag stått i.
 
Ja jag svarade på ditt inlägg om att man
Enligt din erfarenhet inte brukar få ta ut tränare om man är inackorderad. Jag skrev då att jag har fått det i samtliga stall jag stått i.

Jag förstår vad du svarar men jag förstår verkligen inte vad du svarar på i övrigt
 
Ja jag svarade på ditt inlägg om att man
Enligt din erfarenhet inte brukar få ta ut tränare om man är inackorderad. Jag skrev då att jag har fått det i samtliga stall jag stått i.

Jag förstår inte hur du tolkar och läser för att dra denna slutsats .
 
Jag förstår inte hur du tolkar och läser för att dra denna slutsats .
Det är vanligt att man som stallägare inte vill ha in div tränare annat än då överenskomna tränare pga hur övriga verksamheten fungerar samt att inackorderade inte heller ska ha oplanerad tid för att det pågår träning helt random av någon tränare helt plötsligt utanför fasta kända träningar schemamässigt.


Detta svarade jag på då jag iaf inte varit med om att stallägaren nekat mig eller andra inhyrda att ta ut diverse tränare...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 162
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 341
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 055
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp