Detta är galet

Jösses vad negativt det är i den här tråden😂😂
Stallet jag är medryttare i nu brukar man även kunna boka banan om man vill, då brukar personen som vill vara själv fråga i sms gruppen om det är ok om den är själv på banan den och den tiden aldrig varit några problem utan stallkompisarna skriver alltid det är ok :)
Skulle välja en ridskola med lektioner 6 dagar i veckan före ett sådant upplägg.
 
"De flesta" anläggningar har inte det upplägget. Sen är det skillnad på om tränaren hyr anläggningen och manegen är upptagen halva dagen eller om dom kommer ut till en person och är där någon timma och som dessutom inte låser manegen för andra. Jag har aldrig varit med om att en stallägare nekar en inackordering att ta ut en tränare. Dom flesta anläggningar får man som inackorderad ta ut en egen tränare.

En vettig och sund stallägare som kan något om hästar är väl medveten om att vissa tränare inte passar alla ekipagen.
sen är det skillnad på riktig utbildad tränare, och någon som tränar utan någon direkt utbildning. Detsamma gäller massör osv.
Förstår att stallägare inte vill ha in folk som tränar utan att egentligen ha någon koll på det man sysslar med.
 
sen är det skillnad på riktig utbildad tränare, och någon som tränar utan någon direkt utbildning. Detsamma gäller massör osv.
Förstår att stallägare inte vill ha in folk som tränar utan att egentligen ha någon koll på det man sysslar med.

Fast om den inackorderade är nöjd med tränaren och känner att tränaren verkligen passar hen och hens häst, varför ska då stallägaren lägga sig i och uppfostra en vuxen människa? Leka små-Gud i sin egen lilla värld?

Jag har full förståelse för att en stallägare inte vill ha spring i stället och att hen inte vill att de inackorderade har med en flock vänner/barn till stallet eller andra människor som stör. Men om en inackorderad har en tränare hen trivs jättebra med och som hen anlitar för privatlektioner. Varför skulle stallägarem ha når emot det? Förutsatt att den inackorderade följer reglerna gällande bokning av ridhus/ridbana. D.v.s. om det är ok att boka en timme ensam ridning i ridhus/ridbana så förstår jag inte varför stallägaren skulle lägga sig i vilken tränare som kommer dit då. Förutsatt att inget olagligt sker.
 
Fast om den inackorderade är nöjd med tränaren och känner att tränaren verkligen passar hen och hens häst, varför ska då stallägaren lägga sig i och uppfostra en vuxen människa? Leka små-Gud i sin egen lilla värld?

Jag har full förståelse för att en stallägare inte vill ha spring i stället och att hen inte vill att de inackorderade har med en flock vänner/barn till stallet eller andra människor som stör. Men om en inackorderad har en tränare hen trivs jättebra med och som hen anlitar för privatlektioner. Varför skulle stallägarem ha når emot det? Förutsatt att den inackorderade följer reglerna gällande bokning av ridhus/ridbana. D.v.s. om det är ok att boka en timme ensam ridning i ridhus/ridbana så förstår jag inte varför stallägaren skulle lägga sig i vilken tränare som kommer dit då. Förutsatt att inget olagligt sker.
Min erfarenhet av NH"tränare", utan utbildning, är just att det blir väldigt rörigt.
Finns många oseriösa repviftare. Nu vet jag såklart inte vad som hände mer exakt, för TS har ju lämnat tråden och skrivbit två olika versioner av berättelsen.
 
Min erfarenhet av NH"tränare", utan utbildning, är just att det blir väldigt rörigt.
Finns många oseriösa repviftare. Nu vet jag såklart inte vad som hände mer exakt, för TS har ju lämnat tråden och skrivbit två olika versioner av berättelsen.
Oj jag trodde vi diskuterade vanliga tränare , inte nh , då förstår jag den negativa tråden ☺☺
 
Min erfarenhet av NH"tränare", utan utbildning, är just att det blir väldigt rörigt.
Finns många oseriösa repviftare. Nu vet jag såklart inte vad som hände mer exakt, för TS har ju lämnat tråden och skrivbit två olika versioner av berättelsen.

Jag vet inte vad som hänt i TS fall. Kanske skulle jag hålla med stallägaren kanske inte. Vet för lite för att uttala mig om det.

Men jag vänder bara mig emot att det anses normalt att stallägare förbjuder tränare att komma till stallet och träna en inackorderads häst om den inackorderade är nöjd med tränaren och följer reglerna gällande bokning av ridhus/ridbana. I de reglerna kan det ju finnas regler om när man får ha hinder framme och vilka tider som är ok att boka in som privata (med eller utan tränare).
 
Min erfarenhet av NH"tränare", utan utbildning, är just att det blir väldigt rörigt.
Finns många oseriösa repviftare. Nu vet jag såklart inte vad som hände mer exakt, för TS har ju lämnat tråden och skrivbit två olika versioner av berättelsen.

Men om man får boka in en timme då man är ensam i ridhuset. Vad spelar det då för roll?

Självklart får man inte utföra vissa typer av aktiviteter i ridhuset om man inte är ensam där. Är man flera får man ju anpassa sig. Men om man har det för sig själv, vad spelar det för roll så länge ryttare, häst och tränare är nöjda?
 
Nyfiken, varför känns det så konstigt/mardrömslikt att man använder bokningssystem?
Beror kanse på men boka fritt 24/7 eller möjligt att boka vissa dager mellan bestämma tider.

Första går ju inte att lägga upp en vettig träning runt, vet ju aldrig vecka till vecka hur det är.
Andra funkar då jag kan lägga upp träning efter då det är samma vecka ett vecka.
 
Men om man får boka in en timme då man är ensam i ridhuset. Vad spelar det då för roll?

Självklart får man inte utföra vissa typer av aktiviteter i ridhuset om man inte är ensam där. Är man flera får man ju anpassa sig. Men om man har det för sig själv, vad spelar det för roll så länge ryttare, häst och tränare är nöjda?
Red förr i ridhuset nära mig där stallägaren oxå är dressyrtränare, även om det är dressyrträning blir det ändå att visa hänsyn till den som tränar för tränare på ett annat sätt än när fler rider fritt utan tränare.

Kan jag välja mellan jag och en som tränar i ridhuset för tränare eller 7 st i ridhuset där ingen rider för tränare så väljer jag det sista.
 
Ja, alltså jag har stått i ett stall där man "tränade" nh med häst som inte gick att styra,reds i halsring och var totalt livsfarligt för oss övriga. Sedan har jag stått i stall där man släppt lös hästar i ridhuset så dom sprungit upp stora fåror i underlaget och inte alltid så kul att rida där efter att underlaget blivit helt uppröjt av vilt galopperande hästar. Så jag tar inte längre föregivet att den som står uppstallad är så perfekt och oskyldig om nu stallägaren sagt att det är rörigt när vissa tränare besöker gården.

Känns även som att stallägaren kanske är emot hästägaren och tränaren, och därför sätter gränser.
 
Beror kanse på men boka fritt 24/7 eller möjligt att boka vissa dager mellan bestämma tider.

Första går ju inte att lägga upp en vettig träning runt, vet ju aldrig vecka till vecka hur det är.
Andra funkar då jag kan lägga upp träning efter då det är samma vecka ett vecka.
Okej. Min erfarenhet är att det brukar funka smidigt. Ofta finns det lite ramar att förhålla sig till, typ att bokningar ska ske med viss framförhållning, att hoppning helst hålls på vissa dagar och särskilda regler för hur man bokar om ingen annan får rida samtidigt.

Men det är säkert olika beroende på hur stort stallet är och vilka som använder ridhuset.
 
"De flesta" anläggningar har inte det upplägget. Sen är det skillnad på om tränaren hyr anläggningen och manegen är upptagen halva dagen eller om dom kommer ut till en person och är där någon timma och som dessutom inte låser manegen för andra. Jag har aldrig varit med om att en stallägare nekar en inackordering att ta ut en tränare. Dom flesta anläggningar får man som inackorderad ta ut en egen tränare.

En vettig och sund stallägare som kan något om hästar är väl medveten om att vissa tränare inte passar alla ekipagen.

"Sunt" är ett väldigt märkligt ord att använda i den här diskussionen. Att vilja eller inte vilja ha ut olika tränare till sin anläggning har absolut inget med sundhet att göra - om man inte börjar fundera i smittskyddstermer och då kan det finnas skäl att vara restriktiv.

Det verkar som om erfarenheterna skiljer sig åt.
I min värld är det vanligaste att människor åker iväg med sin häst till träning; inte att det kommer en tränare till en enstaka hästägare.
Att det på vissa anläggningar arrangeras träningar dit flera ekipage kommer är förstås en annan femma och då är det väldigt viktigt att anläggningens ägare är vidtalad och accepterar arrangemanget.

När det gäller olika behandlare - där känns det vanligare att enskilda hästägare tar ut equiterapeut eller hästmassör till en enstaka häst tycker jag.

Som du uttrycker dig får jag intrycket att du varit installad på väldigt många anläggningar? (tänker då på att du skriver att du aldrig varit med om, och att de flesta anläggningar tillåter att man tar ut egen tränare)
Själv har jag en mer begränsad erfarenhet, förstås, men den skiljer sig från din på så sätt att det vanliga varit att åka iväg på träning och inte att ta ut tränare.
 
Det står väl ingenstans att Ts tränar hästar och masserar utan lov? Det är ju en konstig tolkning kan jag tycka.

TS sa att stallägaren förbjudit tränare, massörer osv. Och att dottern inte fick ta med hen dit närsom, då drog jag slutsatsen att det var just i person av massör/tränare som hen inte fick komma. Annars har ju inte yrkesutövandet(det som tas upp i trådstarten) något med saken att göra utan bara att dottern inte får ta med mockhjälp.
 
TS sa att stallägaren förbjudit tränare, massörer osv. Och att dottern inte fick ta med hen dit närsom, då drog jag slutsatsen att det var just i person av massör/tränare som hen inte fick komma. Annars har ju inte yrkesutövandet(det som tas upp i trådstarten) något med saken att göra utan bara att dottern inte får ta med mockhjälp.
Så läste inte jag det.
 
Så läste inte jag det.

Stallägaren hade förbjudit tränare, massörer mfl att komma dit. Stod redan i trådstarten.
TS hade varit där och tränat och masserat hästar, men är nu inte välkommen (pga att hen är tränare och massör?).
Jag tolkade det då som att hen inte var välkommen som tränare eller massör.

Men är det en feltolkning så ber jag om ursäkt.
 
"Sunt" är ett väldigt märkligt ord att använda i den här diskussionen. Att vilja eller inte vilja ha ut olika tränare till sin anläggning har absolut inget med sundhet att göra - om man inte börjar fundera i smittskyddstermer och då kan det finnas skäl att vara restriktiv.
Finns det anledningar som är vettiga så absolut. Inget konstigt med det.
Det verkar som om erfarenheterna skiljer sig åt.
I min värld är det vanligaste att människor åker iväg med sin häst till träning; inte att det kommer en tränare till en enstaka hästägare.
Att det på vissa anläggningar arrangeras träningar dit flera ekipage kommer är förstås en annan femma och då är det väldigt viktigt att anläggningens ägare är vidtalad och accepterar arrangemanget.
Det beror helt på vilken tränare man vill rida för, vissa tränare kommer inte ut till en person medans vissa gör det. Dom flesta stall jag stått i så har dom som hopptränar ofta åkt iväg medans dressyrtränare ofta kommer ut. Några enstaka fall har folk åkt iväg till dressyrtränare också men det är inte vanligt vad jag sett.
Som du uttrycker dig får jag intrycket att du varit installad på väldigt många anläggningar? (tänker då på att du skriver att du aldrig varit med om, och att de flesta anläggningar tillåter att man tar ut egen tränare)
Själv har jag en mer begränsad erfarenhet, förstås, men den skiljer sig från din på så sätt att det vanliga varit att åka iväg på träning och inte att ta ut tränare.
Jag har haft häst i många år och har många vänner i olika stall. Letade efter det rätta stallet till min häst under en del år och träffade då många olika stallägare. Dom enda stallen som inte tillät några utomstående tränare var ridskolor som tyckte att man bara fick träna för deras ridlärare vilket jag kan förstå ur ekonomisk synvinkel. Sen har det väl varit en tror jag bara faktiskt vanlig stallägare som inte tillät andra tränare en den själv på gården.

Stallägare som bara vill att inackorderingarna ska hålla sig till den hämmar väldigt mycket ekipaget, absolut kan jag köpa att det inte ska vara folk på gården osv pga smittor eller så men av den anledningen, det är inte sunt att hindra ekipage att utvecklas på det sättet. Sen vill inte jag ha en stallägare som anser sig som den rätta och enda heller och inte kan se att hästen behöver en annan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 271
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 422
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 482
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 212
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp