Detta är galet

Folk har tyvärr en tendens till att ta sig större friheter än vad man normalt kan förvänta sig som stallägare, typ "äta hela armen om man ger ena handen". Tex så bör ju en stallägare förvänta sig (och acceptera) att hästägaren kommer till stallet en gång per dag och då ibland har med sig en eller två kompisar som uppför sig normalt. Inget konstigt med det.

Men ofta drar det iväg till väldigt mycket mer än så. Hästägaren har två olika medryttare per häst som i sin tur tar med någon kompis vardera på sina dagar, hästägarens dotter som tar dit pojkvänner och olika kompisar. Dessutom vill man använda ridbanan till olika hokuspokustränare närhelst man har lust osv. Alla "extramänniskor" får givetvis se var sadelkammaren är, hur den låses upp och vad som finns i den. Ibland tar man dessutom med sig hela familjen plus några vänner och har picknick på gräsmattan, barnen leker och stojar, man har en heldag på landet (dvs på stallägarens gård). Givetvis är även familjens och vännernas hundar med på alla små och stora förekomster.

Det är inte helt ovanligt att ca 10-15 personer per inackorderad häst kommer till gården inom en månads period och "känner sig som hemma" i stallet (inkl sadelkammaren) och på markerna runt omkring. Om man har några hästar inackorderade så blir det ett enormt antal personer som cirkulerar hos stallägaren...
Var hittar du alla dessa som har 10-15 personer per häst som kommer i månaden. Jag har hittills inte stött på någon som ens är i närheten. Alla har inte varit perfekta men hittills har jag inte sett många (om någon- minns ingen) som haft mer än en handfull personer kring hästen utom stallägaren på ett ställe. Jag har stått inackorderad bland annat på ett ställe med ca 40 inackorderingar så urvalet är inte så litet heller.

Vad är hokuspokustränare förresten? De där du inte sympatiserar med inriktningen eller? Att man inte kan släppa in tränare hur som helst är rimligt, man ska samsas om ridbana/ridhus men där jag stått har det varit okej om än med begränsningar såsom att välja oattraktiva tider som förmiddagar där det är lågt tryck.
 
Ser att debatten pågår fortfarande trots TS frånvaro sen detta inlägg och folk slåss om saker trots noll förtydligande från TS utöver det som skrevs initialt 😅

Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader

Jag har svarat i tråden tidigare och jag har tolkat det som att något skurit sig mellan TS och stallägaren . Dock vet vi inte heller om den tolkningen är korrekt för TS lyser med sin frånvaro och utöver det lever ”debatten” hög på alla möjliga nivåer 😂
 
Ser att debatten pågår fortfarande trots TS frånvaro sen detta inlägg och folk slåss om saker trots noll förtydligande från TS utöver det som skrevs initialt 😅



Jag har svarat i tråden tidigare och jag har tolkat det som att något skurit sig mellan TS och stallägaren . Dock vet vi inte heller om den tolkningen är korrekt för TS lyser med sin frånvaro och utöver det lever ”debatten” hög på alla möjliga nivåer 😂


En debatt kan väl vara både givande och fortgående utan den som började? Så gör vi ju alla, både på forum och i verkliga livet.
Även du gör ju det till och från.
 
En debatt kan väl vara både givande och fortgående utan den som började? Så gör vi ju alla, både på forum och i verkliga livet.
Även du gör ju det till och från.

Ja?
Men eftersom folk genomgående grälar om vad just TS scenario avser så är det väl rätt relevant eller hur?

Det är rätt sällan jag inte försöker erinra mig ämnet i en tråd för övrigt . Så vad du känner är ett problem gällande min inflik vet jag inte riktigt om jag förstår , såvida du inte då har tänkt någon ytterligare ”gren” av diskussionen a la ”du skrev si men jag skrev så” osv ? 👍

Fö så skriver jag ju även att ”så har jag tolkat det” med återkoppling till vad som skrevs vilket alla i tråden nu spekulerar om vad scenariot innebär och hur de tolkat det. Så varför du stör dig på det blir ju lite märkligt .
 
Ja?
Men eftersom folk genomgående grälar om vad just TS scenario avser så är det väl rätt relevant eller hur?

Det är rätt sällan jag inte försöker erinra mig ämnet i en tråd för övrigt . Så vad du känner är ett problem gällande min inflik vet jag inte riktigt om jag förstår , såvida du inte då har tänkt någon ytterligare ”gren” av diskussionen a la ”du skrev si men jag skrev så” osv ? 👍

Fö så skriver jag ju även att ”så har jag tolkat det” med återkoppling till vad som skrevs vilket alla i tråden nu spekulerar om vad scenariot innebär och hur de tolkat det. Så varför du stör dig på det blir ju lite märkligt .
Tycker knappt inte det har diskuterats just ts scenario alls sista sidorna.
 
Oj! Vad är det för folk du stött på?

Men vad har det att göra med om man får ta ut en tränare eller inte? Det är ju inte allt eller inget. Man kan ju ha olika regler för olika grupper.

T.ex.
-Tränare, massörer och annat yrkesfolk ok.
-Vänner endast en lugn vän åt gången
-Barn, endast ett lugnt barn åt gången.
-Hundar förbjudet
Osv...
Ja, precis. Och det är ju typ sådana regler som behövs pga att hästägare tar med sig en massa olika människor. Hade det inte förekommit så hade det ju inte reglerna behövts :)

Yrkesfolk ja. Men självutnämnda "tränare" utan utbildning tycker inte jag tillhör "yrkesfolk".
 
Var hittar du alla dessa som har 10-15 personer per häst som kommer i månaden. Jag har hittills inte stött på någon som ens är i närheten. Alla har inte varit perfekta men hittills har jag inte sett många (om någon- minns ingen) som haft mer än en handfull personer kring hästen utom stallägaren på ett ställe. Jag har stått inackorderad bland annat på ett ställe med ca 40 inackorderingar så urvalet är inte så litet heller.

Vad är hokuspokustränare förresten? De där du inte sympatiserar med inriktningen eller? Att man inte kan släppa in tränare hur som helst är rimligt, man ska samsas om ridbana/ridhus men där jag stått har det varit okej om än med begränsningar såsom att välja oattraktiva tider som förmiddagar där det är lågt tryck.
Ett exempel som jag nyss upplevt:
En ponny som har följande personer som kommer till stallet under en månads tid:
Fodervärd
Fodervärdens dotter
Dotterns pojkvän
Dotterns vän nr 1
Dotterns vän nr 2
Dotterns vän nr 3
Fodervärdens man
Fodervärdens son
Fodervärdens vän nr 1
Fodervärdens vän nr 2
Medryttare nr 1
Medryttare nr 1 s man
Medryttare nr 1 s son
Medryttare nr 1 s dotter
Medryttare nr 2
Massör
Laserbehandlare
Hovslagare (var 7 e vecka)
Ponnyns ägare
Ponnyns ägares man
Tränare, ej utbildad
Dessutom; fodervärdens hund.

Totalt 21 personer + en hund! Alla har givetvis inte medryttare osv, oftast följer det med fler människor till en ponny än till en stor häst. Men ett medelvärde på runt 10 personer per häst/ponny är nog inte helt ovanligt. Inte enligt min erfarenhet.
 
Tycker knappt inte det har diskuterats just ts scenario alls sista sidorna.

Men det är ju det jag säger 😅😂 Folk börjar gräla om olika scenarion deluxe . Att återkoppla till det som föranledde grälen - för det är ju högsta grad det ursprunget som är grunden -( även om det inte längre koms ihåg eller ens många i vanlig ordning ens läst ursprunget), är ju inte särskilt varesig konstigt eller opassande . Snacka om att gräla i blindo liksom 😅
 
Senast ändrad:
Yrkesfolk ja. Men självutnämnda "tränare" utan utbildning tycker inte jag tillhör "yrkesfolk".

Och jag tycker inte det är konstigt heller att ”yrkesfolk” i fråga om tränare inte heller får ha träningar närhelst på alla anläggningar. Handlar inte om att utestänga ”konkurrens” som föreslagits /påståtts i tråden utan helt enkelt begränsning och reglering av aktiviteter man vill ha på gården gällande övrig verksamhet . Man har ett par överenskomna externa tränare som har träningar på fasta tider .
 
Ett exempel som jag nyss upplevt:
En ponny som har följande personer som kommer till stallet under en månads tid:
Fodervärd
Fodervärdens dotter
Dotterns pojkvän
Dotterns vän nr 1
Dotterns vän nr 2
Dotterns vän nr 3
Fodervärdens man
Fodervärdens son
Fodervärdens vän nr 1
Fodervärdens vän nr 2
Medryttare nr 1
Medryttare nr 1 s man
Medryttare nr 1 s son
Medryttare nr 1 s dotter
Medryttare nr 2
Massör
Laserbehandlare
Hovslagare (var 7 e vecka)
Ponnyns ägare
Ponnyns ägares man
Tränare, ej utbildad
Dessutom; fodervärdens hund.

Totalt 21 personer + en hund! Alla har givetvis inte medryttare osv, oftast följer det med fler människor till en ponny än till en stor häst. Men ett medelvärde på runt 10 personer per häst/ponny är nog inte helt ovanligt. Inte enligt min erfarenhet.
Menar du på allvar att du räknar på hur många som följer med till stallet?

I vårt stall är det 2- 3 människor runt hästarna. Räknar inte tränare etc. eftersom de sällan är inne i stallet och liknande och kan "störa".
 
Och jag tycker inte det är konstigt heller att ”yrkesfolk” i fråga om tränare inte heller får ha träningar närhelst på alla anläggningar. Handlar inte om att utestänga ”konkurrens” som föreslagits /påståtts i tråden utan helt enkelt begränsning och reglering av aktiviteter man vill ha på gården gällande övrig verksamhet . Man har ett par överenskomna externa tränare som har träningar på fasta tider .
Vi har mer eller mindre likadant, man kan ta dit egen tränare, men då finns det oattraktiva tider för det. Annars rider man för de tränare som är etablerade, eller åker iväg.
 
Men det är ju det jag säger 😅😂 Folk börjar gräla om olika scenarion deluxe . Att återkoppla till det som föranledde grälen - för det är ju högsta grad det ursprunget som är grunden -( även om det inte längre koms ihåg eller ens många i vanlig ordning ens läst ursprunget), är ju inte särskilt varesig konstigt eller opassande . Snacka om att gräla i blindo liksom 😅
Tycker det är så i dom flesta trådar som blir många sidor :)
 
Ett exempel som jag nyss upplevt:
En ponny som har följande personer som kommer till stallet under en månads tid:
Fodervärd
Fodervärdens dotter
Dotterns pojkvän
Dotterns vän nr 1
Dotterns vän nr 2
Dotterns vän nr 3
Fodervärdens man
Fodervärdens son
Fodervärdens vän nr 1
Fodervärdens vän nr 2
Medryttare nr 1
Medryttare nr 1 s man
Medryttare nr 1 s son
Medryttare nr 1 s dotter
Medryttare nr 2
Massör
Laserbehandlare
Hovslagare (var 7 e vecka)
Ponnyns ägare
Ponnyns ägares man
Tränare, ej utbildad
Dessutom; fodervärdens hund.

Totalt 21 personer + en hund! Alla har givetvis inte medryttare osv, oftast följer det med fler människor till en ponny än till en stor häst. Men ett medelvärde på runt 10 personer per häst/ponny är nog inte helt ovanligt. Inte enligt min erfarenhet.
Fast det måste ju vara ett ovanligt fall?
Jag har aldrig sett något liknande under alla år...
Även 10 Pers tycker jag låter mycket...
 
Ja precis. Det är ju liksom inte stallägarens ansvar/problem att ”jamen alla kanske inte kan/vill åka iväg” och diverse.
Ja, jag är en av dem som åker iväg p.g.a. det eftersom jag rider en annan disciplin än övriga. Men hellre att man är restriktiv.
Har haft ridhuskort där det under vinterhalvåret alltid varit träning nästan var vardag. på bästa tiden. Även om man får rida samtidigt för det inte är stängt, så är det t.ex. jäkligt svårt när det hoppas banor samtidigt.
 
Menar du på allvar att du räknar på hur många som följer med till stallet?

I vårt stall är det 2- 3 människor runt hästarna. Räknar inte tränare etc. eftersom de sällan är inne i stallet och liknande och kan "störa".
Det var första gången jag räknade igenom alla som hörde till den ponnyn, pga att det diskuterades i denna tråden. Vad är det för konstigt med det? Det blev fler personer än vad jag trodde t o m 🙈

2-3 personer per häst i medeltal låter väldigt lite. 2 personer lär ju vara något slags minimum; ägaren + en hovslagare/veterinär/massör per månad. Om det vore medel så skulle alltså i princip ingen ägare någonsin ta med sig varken kompis eller partner till stallet, ingen har medryttare eller extern "hästvakt" när ägaren åker bort. Det verkar högst otroligt att medelantalet skulle vara så lågt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 953
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 307
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 920
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp