Bukefalos 28 år!

Diabetes typ 2

Jag ville jj ha hjälp med mitt ätande och jag vill helst klara att fixa min vikt utan operation. Jag blev öerhört besiken på dietisten som inte ens ville försöka hjälpa mig när jag hadf fått det godkänt av min sjukkassa.
 
Umm, jag kan äta en hel ask med SIA ekologisk sorbet, inbillar mig att det är bättre eftersom det är sorbet :angel: godaste som finns. Dessutom det bästa när man får känningar mitt i natten. Som 1 har man mer frihet underligt nog, jag kan ta en rejäl dos insulin och sedan äta saker jag vet att jag inte borde. Däremot motion och vikt är jag urusel på och det gör att mitt bs jojoar. Vilket är, inte bra.

Det bästa med 2 är att du faktiskt kan bli i princip frisk från det genom kost, motion och vikt eftersom du fortfarande producerar insulin men inte tillräckligt mycket. Ätstörningar är en sak, men nu behöver du gå ner i vikt pga din diagnos vilket är en helt annan sak. Alltså du dör inte av diabetes i sig (om du inte hamnar i akut koma) däremot följdsjukdomarna kommer att förkorta ditt liv och din livskvalitet. Det är inte roligt när sår aldrig läker, särskilt när man är så klumpig som jag är, man tappar känsel i fingrar och tår och ögonen blir suddiga. Rökning är en riktig nono och även alkohol måste du vara försiktig med.

Du behöver inte svälta eller äta 'kaninmat' för att må bra. Är det snabbmat som gäller, så ät tex inte sushi, vitt polerat ris och massa socker i mirin man blandar i riset, inte bra, däremot fungerar sashimi. En hamburgare, utan majonnäs och kladd och utan pommes frites och läsk är inte särskilt dålig. Du kan lägga magert protein (som kyckling) i marinad dagen innan, utan olja, och sedan när du kommer hem trött och hungrig grillar du bara och slänger dit några grönsaker i grillpannan, paprika, lök, aubergine, zucchini, salta och peppra ordentligt (om du vill kan du ha på några droppar olivolja ) och sedan har du en jättegod middag på 10 minuter. Och överät inte utan ät det till lunch dagen efter.

Glöm inte att snabba kolhydrater gör dig mer hungrig. Och ffa att det som är viktigt är ditt HBa1C långsiktigt inte att du svajar en dag.
 
Umm, jag kan äta en hel ask med SIA ekologisk sorbet, inbillar mig att det är bättre eftersom det är sorbet :angel: godaste som finns. Dessutom det bästa när man får känningar mitt i natten. Som 1 har man mer frihet underligt nog, jag kan ta en rejäl dos insulin och sedan äta saker jag vet att jag inte borde. Däremot motion och vikt är jag urusel på och det gör att mitt bs jojoar. Vilket är, inte bra.

Det bästa med 2 är att du faktiskt kan bli i princip frisk från det genom kost, motion och vikt eftersom du fortfarande producerar insulin men inte tillräckligt mycket. Ätstörningar är en sak, men nu behöver du gå ner i vikt pga din diagnos vilket är en helt annan sak. Alltså du dör inte av diabetes i sig (om du inte hamnar i akut koma) däremot följdsjukdomarna kommer att förkorta ditt liv och din livskvalitet. Det är inte roligt när sår aldrig läker, särskilt när man är så klumpig som jag är, man tappar känsel i fingrar och tår och ögonen blir suddiga. Rökning är en riktig nono och även alkohol måste du vara försiktig med.

Du behöver inte svälta eller äta 'kaninmat' för att må bra. Är det snabbmat som gäller, så ät tex inte sushi, vitt polerat ris och massa socker i mirin man blandar i riset, inte bra, däremot fungerar sashimi. En hamburgare, utan majonnäs och kladd och utan pommes frites och läsk är inte särskilt dålig. Du kan lägga magert protein (som kyckling) i marinad dagen innan, utan olja, och sedan när du kommer hem trött och hungrig grillar du bara och slänger dit några grönsaker i grillpannan, paprika, lök, aubergine, zucchini, salta och peppra ordentligt (om du vill kan du ha på några droppar olivolja ) och sedan har du en jättegod middag på 10 minuter. Och överät inte utan ät det till lunch dagen efter.

Glöm inte att snabba kolhydrater gör dig mer hungrig. Och ffa att det som är viktigt är ditt HBa1C långsiktigt inte att du svajar en dag.
Tack för bra råd!
Jag har ju levt på smörgåsar, pasta och ofta sushi så det är en omställning för mig.
 
Hur är det med fullkornspasta? Är det bättre vid diabetes? Barillas är jättegod, vi äter nästan bara den nu för tiden. Ungarna märker inte ens att det inte är "vanlig" pasta.
 
Hur är det med fullkornspasta? Är det bättre vid diabetes? Barillas är jättegod, vi äter nästan bara den nu för tiden. Ungarna märker inte ens att det inte är "vanlig" pasta.
Min läkare sa att jag bör äta LCHF. Fullkornspasta har ju ett helt annat GI än den vanliga men jag har inte frågat. Äter mycket sallad, ägg och bacon men jag är rejält trött på det.
 
Min läkare sa att jag bör äta LCHF. Fullkornspasta har ju ett helt annat GI än den vanliga men jag har inte frågat. Äter mycket sallad, ägg och bacon men jag är rejält trött på det.

Nja, LCHF är väl ganska omdiskuterat just när det gäller diabetiker eftersom allvarliga biverkningar är mycket förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Min diabetesläkare håller noga koll på mitt kolesterol och jag äter tabletter mot det även om jag balanserar på gränsen till vad som är normalt.
 
Nja, LCHF är väl ganska omdiskuterat just när det gäller diabetiker eftersom allvarliga biverkningar är mycket förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Min diabetesläkare håller noga koll på mitt kolesterol och jag äter tabletter mot det även om jag balanserar på gränsen till vad som är normalt.
Är inte övervikt ochså förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdom?
 
Jo absolut, men eftersom just diabetiker löper så mycket större risk för just hjärt och kärlsjukdomar så anser många diabetesläkare att det inte är lämpligt. Särskilt som LCHF inte är den enda metoden att gå ner i vikt.
Nej, precis. Att hålla koll på kolhydraterna (för man behöver faktiskt äta en liten del för att kroppen ska funka) och att RÖRA PÅ SIG mer i vardagen är mycket viktigare och mer effektivt.
 
Hur upptäcktes det hela?
Det finns i min släkt också och går nästan och väntar på min tur att drabbas...
 
Tack för bra råd!
Jag har ju levt på smörgåsar, pasta och ofta sushi så det är en omställning för mig.

Tipsar om att McDonalds har falafel som är god och lätt att äta. Ta en fyra, skippa dipen eller ta yoghurtbaserade med örter, en side salad och vatten. Voilà, bra mat som ändå är snabb!

Baka eller köp riktigt fröbröd, finns bra recept. Jag kör solros, hampa, pumpa, hasselnöt blandar med uppvispat ägg ner i brödform och gräddar. En skiva med mager kalkon och grönsaker till, bra mat!

Pasta, prova bönpasta, inte bäst men bra alternativ. Jag gillar att steka upp den snabbt i lite av pastavattnet och vitlök, servera med en god sås.

Vad gäller grönsaker, kolla på lchf och de grönsaker som är ok där, frossa i dem. Fyller bra, goda fibrer och mättnadskänsla.
 
Hur går det? Jag tycker det var märkligt och oproffsigt gjort att du inte fick hjälp!

Man får hjälp här i Tyskland, men väldigt ofta inte automatiskt utan man måste fråga efter den. Men att få speciell diabetesläkare får man inte om man har en "vanlig" normal diabetes utan bara de som har en svårinställd med insulinsprutor tex. Diabetessjuksystrar finns inte, utan det är normalt den egna husläkaren som är ansvarig, och som sagt, de är inga dietistexperter men om man ber om det får man oftast utan problem en remiss till dietiest.

Men numera finns nästan mer och bättre info online tycker jag. Jag kämpar med min pappas diabetes (eller mer med honom och hans inställning kan man väl säga) och har hittat hur mycket bra recept som helst på bra mat som ser ut och smakar som den (dåliga) mat han är van att äta.

Sen om man är en gottegris finns det både sockerfritt godis och bakverk att göra själv.
 
Och ett annat tips @alazzi vet inte hur ni har det med husläkare och sånt där nere hos dig men om du inte har en som också är internist försök byta till en sådan om du kan. De har en helt annan kompetens. Min pappas är även internist men min tex bara vanlig allmänläkare och det är stor skillnad. Nu behöver jag inte mer en en allmänläkare då jag kanske är där vart tredje år eller så men om du nu har fått diabetes så är det värt leta på en sådan och hoppas de tar emot nya patienter.
 
Jag ligger nära gränsen för graviddiabetes men klarar mig tack vare kostkontroll. Jag läser bak på förpackningarna, under kolhydrater står det "varav sockerarter". Bröd tex försöker jag finna som ligger på 1-3, inte 8-10 som de sötade. Undvika mjölkprodukter och juicer.

Är jag osäker på nån frukt eller tex havregyn så googlar jag. Google har en liten finurlig detalj där det dyker upp direkt tex "havregryn xx kolhydrater xx sockerarter".
 
I sverige brukar man bli remitterad till en diabetessjuksköterska i allra första hand, inte till dietist om en inte har uttryckliga kostrelaterade problem.
Det beror nog på var man bor...
I min region ska alla nydebuterade typ II diabetiker remitteras till dietist i samband med diagnos.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 059
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 929
Senast: Trott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
19 798
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp