Bukefalos 28 år!

Diabetes typ 2

Jag har fått "diabetesskola". Totalt värdelöst tyvärr. Bara sån information som man lätt kan googla fram. Jag hade ju behövt hjälp med att sticka mig i fingret t.ex.
Det blev lite allmänt prat om att undvika snabba kolhydrater och sen vikten av motion.
 
Jag har fått "diabetesskola". Totalt värdelöst tyvärr. Bara sån information som man lätt kan googla fram. Jag hade ju behövt hjälp med att sticka mig i fingret t.ex.
Det blev lite allmänt prat om att undvika snabba kolhydrater och sen vikten av motion.

Du kan sticka i örsnibben också ifall det är lättare för dig.
 
Tallriksmodellen är en bra utgångspunkt för typ 2 diabetiker har jag lärt mig (eftersom de inte relgerar insulinintaget utan bara dämpar sockret med metformin). Om man vill gå ned i vikt kan man ha halva tallriken grönsaker och sedan en fjärde del kött och en fjärde del långsamma kolhydrater tex bönor, råris, matvete etc eller i varje fall så långsamma som man nu kan. Jag skulle tänka mer GI än LCHF. Det finns ju både bönpasta och fullkornspasta. Dessutom beror GI lite på vad du äter till pastan. Vitkålssallad är jättebra, jag tror faktiskt potatis är ganska ok med. Fibrer gör att kolhydrater tas upp långsammare av tarmen. Sambon fick ned sina blodsockervärden från 16-17 till 4-7 när han bytte ut sin smörgås och pastadiet mot tallriksmodellen med mycket grönsaker. Han fortsatte äta pasta men bara en fjärdedel av tallriken resten var kött/protein och grönsaker. Mackor är ett stort problem för sambon, han äter hur många som helst och gärna sent på kvällen.
 
Vad är det bästa att äta sent på kvällen egentligen?
Man ska nog helst undvika att äta sent på kvällen, vad jag förstår påverkar det blodsockret mycket. Så något proteinrikt då kanske. Sambon jobbar inte skift så han skulle nog må bäst av att äta och sova vid "normala tider" för att ha styr på både blodsockret och livet.
 
Jag tänkte mer på "riktig" mat, dvs sådant man blir mätt av.

Jag tänkte att det nog var som monster1 skrev här ovan, att man helst bör undvika att äta sent på kvällen. Och att något mycket litet gott med låg kolhydratmängd kanske kunde tillfredställa lusten att äta utan att fucka upp blodsockret för mycket.
 
Jag tänkte att det nog var som monster1 skrev här ovan, att man helst bör undvika att äta sent på kvällen. Och att något mycket litet gott med låg kolhydratmängd kanske kunde tillfredställa lusten att äta utan att fucka upp blodsockret för mycket.
Jag vet, men just i det här fallet så är det nödvändigt att äta innan läggdags.
 
Jag vet, men just i det här fallet så är det nödvändigt att äta innan läggdags.

Det måste vi också för jag jobbar till 22.00 och vi äter kvällsmålet efter det. Min pappa får proteinbröd med 0 eller högst 1% socker i, smör och leverpastej och kalkon eller skinka som pålägg. Till det dricker han the, ibland en liten skål med hallon och blåbär (under bärsäsong). Han har normalt blodsocker när han vaknar (sprutar kombiinsulin på kvällen).
 
Nu har jag stuckit mig. Fick göra flera försök innan det äntligen lyckades. Och vad får jag för värde? 98. Det kändes ungefär som 42...Tydligen har man olika tabeller i Tyskland än i Sverige? Försöker Googla men är inte klokare. Fan.
 
På diabetesskolan fick vi lära oss att maxvärde på morgonen skulle vara 109. Och 2 timmar efter måltid max 140.
 
Ett snabbt googlande ger vid handen att de flesta länder utom USA använder samma mått.
jag misstänker att dina värden helt enkelt är utan decimal?

Mitt målvärdesområde är 4-9. Vilket dina mått skulle vara 40-90. men då är jag insulinbehandlad.

Vad har du för stickverktyg? (bild?)
 
Aha. Jag är nog lite trög, läs blockerad😅
 

Bifogade filer

  • 20190606_133554.jpg
    20190606_133554.jpg
    131 KB · Visningar: 16

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 000
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 919
Senast: Trott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 488
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
19 795
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp