Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 310
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Klurar på hur ni gjort när ni målat släpen för att inte insekter & damm ska fastna i färgen innan den torkat?
Vi har tyvärr ingenstans att ställa in vårat under tiden. Ska släpa ut trött sambo och titta på släpet snart, själv har jag stukat foten och maskat hela dagen! :D
Kom på en sak till som jag gjort som inte är så dum...:idea: Har en liten "reservlåda" i släpet med diverse lagningsgrejor ifall något skulle hända på vägen. Lånar ut släpet ibland och då vet man att allt finns med!

Äsch ställa in jag målade en dag när solen sken och det inte blåste så mycket.. funkade jätte bra de oxå;)

jag ska slipa hela vagnen utanpå och sedan måla!
samt sätta dit lite ventiler här & där...

Håller också på att renovera mitt Trane -91.
Min bakläm är tung som bly, upptäckte att det sitter likadan på min som på värmlandsvagnen så jag ska beställa en ny därifrån...
Annars finns mycket reservdelar på transport-trading.se, kolla med dom om de har nån återförsäljare i närheten av dig...

*kl*

Är det värt 4000kr för två öppningsbara fönster?

Eller kan jag lika gärna köpa två "icke öppningsbara" och köra på med lite rosettventiler istället?

Ja det beror väll lite på... Jag personligen ska sattsa på att lägga pengar på fler fönster istället och sen sätta på taklucka och vanliga husventiler och ev. en solcells fläkt.

Men om man har hästen ståendes i transporten på tävlingsplatser och så så tycker jag att man ska sattsa på öppningsbara fönster.

Fler än två fönster blir det inte hur jag än gör, transporten är ganska ljus redan nu då det finns luftinsläpp i taket som även släpper in ljus.

Solcellsfläkten är en bra idé bortsett från att den ju bara fungerar när solen är framme. Ska försöka sparka igång den fläkten som redan finns i släpet istället.

Har iaf beställt de billigare fönstren, kort + lång bom bak (vill eg ha helbom men jag är osäker på om släpet är utformat för det med tanke på hur det ser ut idag), mer ventiler och lyktor så pappa kan montera höga bromsljus och blinkers.

Senast ändrad:

Ja.. det är en bra fråga, 4000:- känns ju som en ganska stor summa att slänga fram. :crazy: Instämmer med ovanstående att det nog beror på hur man använder sitt släp. Skulle vara skoj att höra med dem som satt in extra ventiler hur stor skillnaden blir! Och vad kostnaden är för att sätta in taklucka, för det kanske inte heller är gratis?

Två fönster och två extra bromsljus + blinkers kostar ca 2500kr att få gjort på firma. (Ca 4h jobb). Så det tar väl en halvtimme till med taklucka då.

Jag låter pappa göra det i stället :)

På tal om bromsljus och blinkers så har jag äntligen fått dit mina nya, tog tre kvällar att få allt att blinka på rätt ställe! Är dock inne på att sätta dit extra blinkers & broms högre upp på släpet jag med. Någon som har koll på vart man får sätta och inte? Samt vart man hittar igen sådana bestämmelser?
Åh glömde! Monterade bort fastrostade fula sulkyfästen igår kväll också! Måste börja ta bilder snart! :D

Ingenaning om va et är för bestämmelser som gäller.. Men jag har iallafall tänkt att montera ett bromsljus uppe på taket ibak (sånt bromsljus som man kan sätta på en vinge på bilen) Tror det kan bli fint

Okej! Då skyndar jag vidare till dessa trådar och ser vad jag hittar för kul! :)

På de som är förmonterade så sitter de ungefär i höjd med infästningen å lilla luckan.

Så där tänkte jag sätta mina.

kl

jag har en boj från 80 som jag tänkte renover. det är nytt golv och ny lem på, på besiktningen sa dom att antagligen var axeln bytt också. har gått igenom ua nu.

det som ska göras är:
- slipa hela utsidan, roskskydda och måla. vilken färg ska man använda? vanlig billack?

- byta ut hela nedersta delen av plåten runt släpet, svetsa på ny, funderar på rostfritt

- ska måla på nån sorts skydd frampå där det fortast blir rostigt

- måla utsidan av lemmen på något sätt, något förslag? den är obehandlad nu

- måla om taket, sliten färg

- sätta i bättre och fler ventiler, läste här om solfjädersventiler på lilla luckan låter bra. vill sätta i takfläkt eller bättre ventil där vad rekommenderar ni?

- framdörren; går ej att öppna från insidan, skulle vilja göra om så att det går att öppna övre delen endast. samt att den är allmänt sliten

- sätta i två fönster, ej öppningsbara

- byta ut mellanväggen, funderar på att ta bort den, går det? annars byter jag ut plyfan och slipar till resten, tror jag ska ha halva i gummimatta som kan flytta sig (eller genomskinlig plast så det bli större)

- byta sidoväggar, tror det blir gummi istället för plyfa

- slipa iorning frambommarna, fundera ut en lösning för panikutlösare

- byta kedjorna mot bommar, nån som gjort det? erfarenheter?

är det nån annan som har renoverat boj metallsläp? erfarenheter`?

sen undrar jag om fönstret på dörren, gummilisten går bara nästan runt, längst ner i mitten fattas det cirka 2 cm, ska det vara så eller är det nån som misslyckats?

jag undrar också vad ni har för lösningar på matta i transporten, så att inget rinner in under, förre ägaren har lagt i vanlig slät gummimatta men det känns värdelöst, vill ha räfflad så det åtminstonde rinner åt ett håll, vad kostar en sån?

så... jag har LIIITE att göra!!

*kl*

Har precis köpt ett nyrenoverat släp, ett Kylinge Economy -89, med nytt golv, ny matta, ny matta på baklemmen, nymålat in- och utvändigt, all metall behandlad/målad, nya lampor, extralampa inne i släpet, ny kopplingsanordning, nyrenoverade bromsar, nutt hjullager, nya skyltar och lita annat smått och gott. Nu är det bara två saker jag vill fixa till och behöver lite tips!

#1: Baklemmen är tung, och då jag vill kunna lasta själv skulle jag vilja ha den lite lättare. Någon som vet om man kan sätta dit någon form av fjädring som underlättar?

#2: Fästanordningen för bakbommarna är lite meckig, och då jag kör storhästar har jag bommen högt och det känns onödigt att behöva dra ner "pinnen" genom alla 4 hålen då det bara är det översta jag använder... Kortare pinne, eller annat förslag? Ska gå över alla fästen med 5-56 för att det ska glida lite bättre, men det känns ändå meckigt!

Angående stripes så ska jag helt enkelt tejpa med formbar blå tjep (vet ej vad den kallas) och spraymåla med lack i önskad färg istället för att klistra på färdiga. Dels är de färdiga fula, och dels är det billigare att fixa själv! Återkommer med resultat!

Första frågan: gasfjäder. Kostar inte många kronor, gör att du kan lyfta lämmen med foten. Monteras på 30 minuter av halvhändig människa.

Ring återförsäljare för att få rätt.

Alltså du är bara för duktig :bump::bump:

Håller fortfarande på med mina släp, har numera två stycken av någon konstig anledning :angel:.

Det ena är numera i princip färdigt:
-Bytt golv från trä, till, ja jag vet inte vad detr heter ens, någon form av alluminium tror jag. Pappa sköter det ;)
-Bytt träet på lemmen, det var totalt uppruttet, livsfarligt :eek:
-Målat om taket invändigt.
-Målat om väggarna på utsidan.

Har dock inga bilder nu, men det kommer jag lovar!

Har nu tagit kort på min transport, ni ser nog skillnaden :angel:

Före:
14797649.jpg

14797651.jpg

14797652.jpg

14797653.jpg

14797869.jpg

fortsättning i nästa inlägg...

...Fortsättning

Efter:
14797654.jpg

14797863.jpg

14797865.jpg

14797864.jpg

Taket är nymålat
14797866.jpg

Golvet ä nylagt. Tog ut det gamla trä-golvet, det mar helt murket :eek: (transporten är inte använd på flera år) och lade in detta, vad det nu heter. Lade det även en bit upp på väggen och tätade, så det går att spola av transporten ordentligt vid behov.
14797867.jpg

Så, även här händer det lite :bump::bump:
Bara en transport kvar :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 692
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 678
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 008
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka