Distans med kass höft - doping?

Camilla_H

Trådstartare
Hej!

Nu har jag fått domen på min höft och den var väl inte särskilt överraskande:

Enligt röntgen har jag skelettförändringar både i skål och kula samt att man kan ana "höjd"-minskning av brosket i ytterkanterna. Dvs klart fall av artros. Läste någonstans att när det väl syns på röntgen (som tydligen är ett alldeles för grovt diagnosinstrument för artros, egentligen) så har det redan varit på gång länge. Och det kan jag ju skriva under på. Röntgen för fyra år sedan visade visserligen också detta förutom att då var brosket helt okej.

Så nu är man 30 år (snart 31) och har en höftled i klass med en 60-åring... Den enda gång så unga människor får artros är om leden är defekt av någon annan anledning och det är då troligen så att min medfödda höftledsluxation (sp?) är orsak till detta.

Behandling, då? Jo, fysisk aktivitet oavsett smärta och döva den värsta smärtan med antiinflammatoriskt och värktabletter. Så grym är verkligheten. Inget blir bättre av att jag sitter stilla så jag är faktiskt ORDINERAD ridning.

Det betyder att nästa års säsong är helt avhängig hur mycket smärta jag kan utstå och hur mycket värktabletter jag får sopa i mig som ryttare utan att det är doping. Är det någon som har koll på detta? Var finns en lista för människor och är det olika beroende på hur stor mängd/vilken styrka man smäller i sig?

När jag blir sämre (ack, ve!) så blir det nog operation och en ny led men tyvärr så är det fortfarande så man måste vänta tills man är minst 50 år. Dock funderar jag på en second opinion - någon som vet om en bra ortoped?

/Camilla
 
Sv: Distans med kass höft - doping?

Testa med Riksidrottsförbundets sida. www.rf.se
Dom ska kunna svara på när smärtstillande i stora mängder blir doping.
Det är ju trots allt dom som bestämmer villka preparat som är dopingklassade tom Nationell klass och när man kan få dispens för ett läkemedel. På människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Distans med kass höft - doping?

*lånar knapp*

Du borde ju kunna få dispens utan någon vidare problem, med läkarintyg och allt. Vet inte hur det blir om man ska tävla höga klasser, då kanske det inte går, men vad vet lilla jag?
 
Sv: Distans med kass höft - doping?

Enligt den s.k. "röda listan" så verkar ju både acetylsalicylsyra och paracetamol vara helt okej. Måste kolla detta mer så att jag är säker...

/Camilla
 
Sv: Distans med kass höft - doping?

Så vitt jag vet så ger dom bara ut dispens om medicinen inte höjer prestationsförmågan över det man skulle klarat om man varit frisk.
Så då är smärtstillande för en dålig höft inget problem. Lite trassel med läkarintyg och sökande av dispens kanske.
Fast klarar man sig på vanliga receptfria läkemedlel utan att överskrida rek dosering så klarar man sig utan dispens. Skulle jag tro.
 
Sv: Distans med kass höft - doping?

Okej, så om jag skippar mina Orudis och bara kör Panodil och Ipren så borde jag gå fri. Mm, det går nog.
 
Sv: Distans med kass höft - doping?

Behöver man sina värktabletter för att fungera normalt så är det nog inte svårt att få dispens.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 711
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 063
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag föddes för 31 år sedan med en höftledsluxation på vänster höft. Efter en månad i stödbyxa och återkommande kontroller när jag var...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
40 972
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp