Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Camilla_H

Trådstartare
Jag föddes för 31 år sedan med en höftledsluxation på vänster höft. Efter en månad i stödbyxa och återkommande kontroller när jag var liten så konstaterade läkarna att jag var menfri.

Det var jag inte, kan man konstatera så här flera år senare. Leder som är defekta kan lättare få artros, dvs nedbrytning av brosk i leden, och detta har jag utvecklat stadigt de senaste 15 åren. Annars brukar den här nedbrytningen börja tidigast vid 50 års ålder.

Nu i höstas gick till och med förändringen att se på röntgen, vilket oftast betyder att det gått rätt så långt, och jag har det senaste året fått betydligt ondare.

Då all rörelse är bra så har jag blivit uppmuntrad att fortsätta med ridningen och det är ju bra, då jag har häst och dessutom tävlar på medelsvår nivå i distansritt(!!). Det som begränsar är smärtan och vilken smärta! Värktabletter (Panodil) hjälper till viss del och jag har också ett program från den så kallade höftskolan men ibland är det skitjobbigt... Antiinflammatoriska hjälper också när muskelsmärtorna blir för jobbiga men just nu får jag inte äta det då jag äter en annan medicin (inte för höften) som inte passar med dessa.

Nu börjar jag att för första gången i mitt liv att tycka att det är obehagligt att rida, iaf att sitta upp och den första kvarten innan höftleden blivit "varm" och uppmjukad av rörelsen.

Den rörelse som jag lider värst av är att föra vänster ben rakt utåt. Om jag sitter på en stol smärtar det att bara föra isär benen bara några decimeter. Ni kan tänka er hur ont det gör att sära på dem så mycket att jag kan sätta mig i sadeln!

Är det fler som har samma problem som jag och hur har ni gjort för att underlätta ridningen?

Jag får inte operera mig än (iaf inte enligt de ortopeder jag pratat med) eftersom operationerna normalt sett inte är upprepningsbara och en ny höftled har begränsad livslängd.

Jag jobbar på kontor hela dagarna men sitter inte längre än 20 minuter i taget (har gjort ett alarmsystem på datorn som säger till när jag ska resa mig upp) och har nyss fått en ny, bättre stol.

Mycket intresserad av att byta erfarenheter med andra med höftproblem!

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag har ju egentligen en stor tur tror jag,
hade Perthes (eller hur det stavas) som 4-5 åring.
Kulan "försvann" men växte ut med tiden om än något skev form. Fick ligga i sträck ett tag på sjukhus och hade skena hemma.
Många av de andra barnen opererade dom tydligen in en ny kula på,
så hur blir det då för dom om nu kulan har så kort livslängd?
Skumt.
För min del har jag väl bara "små" problem, ont visst, men jag står ut, enligt läkarna skulle jag troligen få tillbaka värre problem vid 20 årsåldern, men nu är jag 28 år så :angel:
...och jag har väl inte precis skött mig väl.

Hur går det om du värmer upp dig själv långsamt innan du sitter upp då?
Fast det kanske du redan gör?
Tyvärr har jag som du märker inga tips,
men synd att du inte får operera då, för jag tycker mig hört på många att dom blivit väldigt bra efter det.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Det här är bara rykten som jag har hört på skolan jag går (läser till osteopat) men det sägs att genom osteopatiska(och säkert andra också) kan man minska problemen vid artros. Det här är ju inget bevisat och är säkert olika från person till person men kan ju vara värt att testa? Jag tror dock inte att läkarna tror på det...
Det finns två andra trådar här där det står lite mer om osteopatin.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Att man kan minska problemen är nog inte ens tvivelaktigt - det kan min kirpraktor göra också. Dessutom finns då Höftskolan vars program jag följer, som är inriktad just på höftartroser. Det bygger på enkla övningar (lite ytterlägesövningar men inte direkt stretch) som man gör varje dag och detta ökar rörligheten och minskar smärtan betydligt (även hos äldre farbröder med direkta pålagringar i höftlederna!)

En osteopat har jag aldrig testat - tror inte det finns någon i närheten här men jag ska undersöka!

Vad tror ni om ortobionomi?

Men kan man göra något vid själva ridningen?

Jag har problemet att min häst är bred och kan bara ha bomlös sadel som också är bred och det gör ju inte det hela bättre trots att jag byggt upp sätet något. Funderar på att byta till en bomlös dressyr som ju kanske är lite smalare. Dessutom är min bomlösa (en ST Comfort) hög baktill vilket gör att jag måste upp ännu mera med höger ben vilket gör att vänster höft också tänjs utåt. Jag har testat att kliva upp från andra sidan (har tidigare växlat varannan gång) men det gör så förbaskat ont att jag testar nog inte igen.

Funderar på att sitta upp från något men jag brukar alltid gå en bit först så nu är jag inne på att skaffa en plastpall som jag kan bära med mig och sen ta med in i stallet när jag kommer tillbaka. Den kan jag ju ta med på tävling och träning också.

Det finns bara en sak som skulle vara värre nu och det är om jag dessutom skulle bli allergisk... :(

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

skogstomten skrev:
Jag har ju egentligen en stor tur tror jag,
hade Perthes (eller hur det stavas) som 4-5 åring
Jösses! En sjukdom som jag inte ens hört talas om... :crazy:

Många av de andra barnen opererade dom tydligen in en ny kula på,
så hur blir det då för dom om nu kulan har så kort livslängd?
Kan det ha att göra med att de just är barn? Att de fortfarande växer och kroppen anpassar sig till den nya delen som om den vore dess egen. Är man äldre kanske det blir problem i kontaktytorna?

För min del har jag väl bara "små" problem, ont visst, men jag står ut, enligt läkarna skulle jag troligen få tillbaka värre problem vid 20 årsåldern, men nu är jag 28 år så :angel:
...och jag har väl inte precis skött mig väl.
Jag har heller inte varit så rädd om mig, men jag är ju 31 och smärtan har varit värst det senaste året så jag hoppas att du klarar dig ett tag till. Men av vilken typ är din smärta? Min har förändrats den senaste tiden - under många år förut (från 25-30 ungefär) så hade jag muskelsmärtor, dvs sätes-, länd- och lårmuskulatur var extremspänd vilket gav värk och hög känslighet. För ca ett år sedan förändrades detta. Nu har jag mycket mindre muskelvärk men mycket mera rörelsesmärta. Ibland molvärker det även om jag inte gör något (idag tex) men oftast är det vid rörelse. Om jag står rakt upp och ner och vrider vänster fot utåt så smärtar det. På grund av detta och på grund av stopp i själva leden så har jag bara 50% av rörligheten kvar. När jag ligger på rygg och slappnar av så pekar höger fot typ 45 grader utåt som den ska, vänster fot pekar rakt upp eftersom jag undermedvetet för att undvika smärtan inte låter den falla utåt.

Hur går det om du värmer upp dig själv långsamt innan du sitter upp då? Fast det kanske du redan gör?
Nja, inte specifikt höften men jag brukar se till att jag mockar och gör i ordning först innan jag rider så jag är varm i hela kroppen. Sjukgymnasten tyckte att jag skulle göra en specifik övning från Höftskolan innan ridning men den gör så förbaskat ont att jag inte vet om jag orkar hålla humöret uppe sen... :cry: Men jag skulle helt klart kunna göra mer.

men synd att du inte får operera då, för jag tycker mig hört på många att dom blivit väldigt bra efter det.

Ja, precis, men jag ska kolla med lite andra ortopeder nu och se vad de säger. En släkting till min sambo opererade höften i somras och hennes operation går att upprepa 4(!) gånger...

/Camillla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Puh!

Jag var nästan rädd för att bli lynchad efter det jag skrev..=)
Det är säkert jättebra med operationer men jag skulle ändå hålla med om att du egentligen är för ung. Även om det går att göra om fyra gånger så är det ju inte säkert att det håller livet ut och det finns inga (har jag för mig) garantier på att du blir av med all smärta. Men självklart så blir det ju bättre. Fast har du väl satt in ett konstgjordt ledhuvud så hjälper ju inga behandlingar eller nån sjukgymnastik. Inte på det vis som det kan ha gjort innan iaf.

Men jag ska ju inte uttala mig, är inte läkare och vet ju egentligen inte tillräkligt om ditt fall för att uttala mig..:o

http://www.osteopatforbundet.se/ Här kan du kanske hitta en osteopat..är helt såld på tekniken, kanske märks:angel:
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jätteintressant men kan du beskriva ett exempel på behandling - alltså VAD gör en osteopat med kroppen? Masserar, manipulerar, etc?

Och jag hittade faktiskt en 10 mil bort! ;)

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Oj..beskriva vad en osteopat gör.. Det är mycket det!
Men vad kul att du hittade en..så nära.. Hoppas det är nån bra bara.

Det finns en mängd olika tekniker innom osteopatin.
Soft tissue(fungerar som massage)

Man kan manipulera, både på det sätt som kiropraktorer gör men det finns ett mjukare sätt som inte gör ont och oftast inte låter heller. Jag har inte lärt mig det än så jag kan inte riktigt säga hur man gör men man jobbar väldigt mycket tillsammans med kroppen.

Artukuleringstekniker jobbar med lederna och deras rörelser, både i omfång och riktning.

Vicerala, då jobbar man med de innre organen, alla hinnor i kroppen och så.

Kraniosacrala tekniker fokuserar på flödet och rytmen i kroppen, ryggmärgsvätskans rörelse. Oftast en väldigt effektiv behandlings metod. Fast man märker inte alltid att det händer något som patient när man får den!

Det finns mer men det här är några av de stora grupperna.

Och det jag skrev förrut att man kan ha ont efter operation, det jag menade var att då känner man ofta av den andra höftleden istället.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Hej Camilla

Jag har fått artros i vänster höft efter en ridolycka för flera år sedan. Jag har fått hjälp av en sjukgymnast, som själv är ryttare och förstår problemen mycket bra. Jag tränar för henne, mycket ridövningar, stärker muskler som jag behöver i ridningen. Hon töjer och drar i benet för att rörligheten i höften skall fortsätta att vara bra. Själv kliver jag nu upp på stol/pall när jag skall kliva upp på hästen, vilket underlättar för min höft. Sen har man ju problem med sadel när man har en breddryggad häst, så just nu rider jag i spansk sadel, som har en mera toppig sittyta. Har hittat en westernsadel som passar hästen och som har är small och toppig i sätet, så den väntar jag på just nu. Hoppas den kommer innan tävlingarna börjar.

Det är vad jag gör i förebyggande, för annars får jag ont i höften även om jag inte rider.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Hej Kicki!

Jaså, du har samma problem som jag, det var inte roligt! Eller roligt hur man nu ska se på det!

Ja, det ser ut som att du har löst det på samma sätt som jag funderar på. Vem har du som sjukgymnast? Du kan ju PM:a om du inte vill ange det här.

Precis som du säger så har jag lika ont i höften om jag inte rider så det är bättre att iaf röra på den. En del fattar inte att jag fortsätter när det gör så ont men det är ju dels därför - för att se till att den inte stelnar till och blir värre.

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Har inte problem med just höfterna, men är reumatiker sen sjuårsåldern, så visst vet jag hur det kan vara att ha ont..

En period hade jag mkt problem med min vänstra fot, vilket försvårade ridningen, men då var det helt enkelt att jämt rida utan stigbyglar som gällde, vilket gav mig den bästa balansen i gruppen:rofl:

Lider med dig!:(
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Camilla_H skrev:
Nu i höstas gick till och med förändringen att se på röntgen, vilket oftast betyder att det gått rätt så långt, och jag har det senaste året fått betydligt ondare.

---

Jag får inte operera mig än (iaf inte enligt de ortopeder jag pratat med) eftersom operationerna normalt sett inte är upprepningsbara och en ny höftled har begränsad livslängd.

Röntgenfynden har oftast väldigt liten betydelse, det är hur man mår och hur höften fungerar som är viktigt.

Man kan absolut göra om höftprotesoperationer, men det är krångligare än den första operationen. De nya höftproteserna (ständigt nya, förbättrade) vet man inte livslängden på, förmodligen längre än de man satte in för 10-20 år sedan.

Men du ska ha rejäla besvär för att få din höft opererad, tror inte det hjälper med svårigheter vid ridning.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

skogstomten skrev:
Många av de andra barnen opererade dom tydligen in en ny kula på,
så hur blir det då för dom om nu kulan har så kort livslängd?

Nej, man opererar inte in en "ny kula" på Perthesbarn, man bygger om leden med det ben som redan finns där, i extrema fall där det behövs.
För övrigt är det aldrig en ny kula man opererar in, utan man byter betydligt mer än så.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Camilla_H skrev:
En släkting till min sambo opererade höften i somras och hennes operation går att upprepa 4(!) gånger...

Det går aldrig att säga ett exakt antal gånger som man kan upprepa en operation.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

zaching skrev:
Puh!

Fast har du väl satt in ett konstgjordt ledhuvud så hjälper ju inga behandlingar eller nån sjukgymnastik. Inte på det vis som det kan ha gjort innan iaf.
På vilket vis menar du att en sjukgymnast inte kan hjälpa den som bytt ut sin höftled?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag menade inte riktigt så. Det är klart att man måste ha sjukgymnastik för att lära kroppen att jobba med protesen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara..jag uttryckte mig lite klantigt men jag tror att jag menade att innan operation så kan man genom behandling hjälpa kroppen att läka/lindra smärta och det går ju inte på samma vis efter en operation då leden inte är en del av kroppen på samma sätt. Men om inget annat hjälper så tycker jag att det är jättebra att man kan operera, menade inte att "smutskasta" den eller sjukgymnastiken efteråt som ju absolut är nödvändig!

Hoppas jag kunde förklara mig..
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

zaching skrev:
Jag menade inte riktigt så. Det är klart att man måste ha sjukgymnastik för att lära kroppen att jobba med protesen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara..jag uttryckte mig lite klantigt men jag tror att jag menade att innan operation så kan man genom behandling hjälpa kroppen att läka/lindra smärta och det går ju inte på samma vis efter en operation då leden inte är en del av kroppen på samma sätt. Men om inget annat hjälper så tycker jag att det är jättebra att man kan operera, menade inte att "smutskasta" den eller sjukgymnastiken efteråt som ju absolut är nödvändig!

En höftprotes fungerar exakt likadant som den ursprungliga leden och är inget man behöver lära sig att jobba med.

Sjukgymnastik hjälper inte mycket mot smärtan i leden, men det är bra om man lyckas bibehålla rörligheten någotlunda eftersom man lättare kommer igång igen efter operationen.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

CillaW skrev:
Nej, man opererar inte in en "ny kula" på Perthesbarn, man bygger om leden med det ben som redan finns där, i extrema fall där det behövs.
För övrigt är det aldrig en ny kula man opererar in, utan man byter betydligt mer än så.

Oki, där ser man.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Ja det är klart att den fungerar på samma sätt men det går ju inte att komma ifrån att den inte är uppbyggd av levande vävnad.

Ja det var ju det jag menade med sjukgymnastiken efteråt..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 863
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Min lilla häst vill inte bli riden. Hjälp mig att hitta orsaken!! Hennes historia: Tetris (som är min egen uppfödning) reds in som...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: Bialitt
·
M
Dressyr Kära dressyr-bukare jag behöver er hjälp! Vet bara inte i vilken ände jag ska börja... Jag har ett litet fullblod som är mkt speciell på...
Svar
12
· Visningar
1 257
Senast: Messy
·
Distans Hej! Nu har jag fått domen på min höft och den var väl inte särskilt överraskande: Enligt röntgen har jag skelettförändringar både...
Svar
6
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp