Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Birmingham-metoden är en nyvariant av en gammal metod. Inte så värst utprovad ännu, men den har anhängare på en del ställen.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Nu har jag varit på inskrivning! Antagligen blir operationen v22 så det känns bra, det är ju inte så långt kvar. Det blir en led med metall mot metall.


Nu vill jag att tiden ska gå riktigt fort! Samtidigt så är det ju jätteläskigt och jag vill att tiden ska gå sakta. Känns lite som om jag vill hinna med en massa saker innan men o andra sidan så lär jag väl klara av saker bättre efteråt.

Jag längtar.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Metall mot metall? Låter som en ocementerad. Stämmer det?

Vi har börjat sätta en del sådana, fr a hos yngre patienter.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Japp, ocementerad är det. Min ortoped sa att den metoden med metall mot metall inte var lika utprovad men att han trodde på grejen och hört bra saker om det. Mycket just att livslängden borde bli längre med metallen. Jag är "bara" 28 år, så om den kan hålla länge är det ju skönt.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Tänkte höra, fick frågan om jag tänka mig att donera min höftkula.

Vad ska de göra med den? Kan någon annan få den eller är det till forskning eller liknande?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Härligt!

Hoppas att allt går bra och att det blir som du tänkt - dvs bättre! :)

Birmingham hip replacement kallas också för ytersättningsmetoden och har funnits i ca 8 år så det är svårt att säga hur den blir i längden men de som gjort den är mer än nöjda. Det finns två sjukhus i Sverige som utför den - Karolinska och sen tror jag det är sjukhuset i Växjö?

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Tack! Det borde ju bli bättre, så jag hoppas på det!

Var iväg idag och tog prover, både inför att jag ska lämna mitt eget blod för att sedan få tillbaka det när jag opereras och inför den ev bendonationen. Jag var förbi ortopeden idag och frågade om donation och det verkade som om någon annan människa kan få höftkulan. Det har jag aldrig hört talas om. Dock så verkade de vid närmare eftertanke inte vilja ha den eftersom jag har reumatism, men jag sa ja iaf och så får de väl göra vad de vill med den sen.

Jag känner mig så stressad och nervös. Vill hinna med så mycket innan operationen. Känns som om jag inte kommer kunna göra något under hela sommaren, men jag vet ju inte hur pass still jag blir efteråt, men det är väl lika bra att ställa in sig på det värsta.

Hur går det för dig Camilla med graviditeten? Hur mår höften?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Det går bra med graviditeten - över förväntan, men jag har bara precis börjat bli lite större (är i v 22 nu). Höften är dock ungefär lika, det går i skov och när jag har ett sånt så är det inte roligt att rida, svårt att ta sig in och ur bilen, problem att ligga på en sida länge, osv, osv.

Det jag fruktar mest är foglossningar men jag har tagit semester innan jag går på föräldraledighet så jag kommer förhoppningsvis kunna ta det väldigt lugnt sista 1,5 månaden.

Av någon skum anledning så får jag värk i hela mitt ben, ungefär som att Ichiasnerven är i konstant kläm, det värker och ilar till och med under foten. Någon mer som upplever detta?

Ridningen går som vanligt. Det jag känner nu då min häst var konvalescent i två månader är att när jag började rida igen så kändes det tydligt att mitt vänsterben är svagare. T ex så red jag jog häromdan och då hästen är lite svag i musklerna fortfarande så började han vingla lite bak då det blev jobbigt och då vinglar han definitivt ut till vänster trots att jag tycker att jag nästan lyfter ut höger ben.

Men det positiva är att min högra knä är bättre och det hjälper ju till en del då jag kan belasta mer på höger ben.

Jag vet inte om jag nämnt det men jag går ungefär varannan vecka hos en feldenkraispedagog och det har hjälpt mycket - jag har bättre balans och bärighet i hela min kropp nu, vilket också avlastar höften.

Apropå att du är stressad: det förstår jag - för jag är väldig ambivalent till operation, jag vet ju vad jag har och man vänjer sig att leva med smärta så länge den inte ökar för mycket, och jag vet inte vad jag får.

Men när jag pratar med de som gjort en operation så är deras tillfredsställelse inte att ta miste på! Så du kommer antagligen att känna att nervositeten var helt överflödig då du blir smärtfri efteråt och önska att du gjort detta tidigare.

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag var förbi ortopeden idag och frågade om donation och det verkade som om någon annan människa kan få höftkulan.

Man sättar inte in din begagnade kula på någon annan, man spar den i en benbank. Om någon behöver extra benpackning i samband med en operation, tar man ben ur benbanken, maler det och packar det där det behövs.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Grattis till graviditeten! Du ska se att det går bra, håll i viktökningen bara så du inte går upp för myckeet (då blir ju belastningen större). Fortsätt göra övningarna, precis som du säger att du gör. Eftersom jag är partisk så säger jag bara sjukgymnastik, sjukgymnastik och sjukgymnastik! *ler* Varva gärna med olika behandlare och behandlingar (hemövningar, mobilisering, träning osv). Feldenkrais och annan typ av behandling för höftleden är också kanon!

Här kommer också lite ridtips. Eftersom jag har tillfällig synnedsättning och lite svårt att läsa har jag tyvärr inte läst igenom alla sex sidorna ifall någon annan redan tipsat.

Värm upp ordentligt innan ridning, gärna så du blir lätt svettig. Då är leden varm och uppmjukad. Gör sedan lite höftövningar, stretcha gärna lätt lårets muskulatur, främst höftböjaren och insidan på låret. När du är uppsutten så gör du efter egen förmåga följande övningar:
* Sitt på sittbensknälarna ordentligt, lyft knäna uppåt och åt sidan och håll kvar några sekunder om du kan. Upprepa det antal gånger som känns bra, kanske 4-5 eller flera.
* Luta dig så mycket bakåt som du kan, slutmålet ska vara huvudet på rumpan (alltså, jag kommer inte ens halvvägs men det är dit man ska tänka).
* Låt lårbenen hänga rakt ner, böj upp underbenet med foten mot rumpan. Knät ska peka rakt nedåt (eller något bakåt, men ta det försiktigt med höftleden här) om det går, som vanligt är det målet för rörelsen men gör bara så mycket du kan. Håll benet dubbelt genom ett grepp kring fotleden och dra benet lätt bakåt. Håll kvar 30 sekunder eller längre (eller kortare om du har svårt att göra övningen).

Lycka till!
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Tack, tack, tack för dina övningstips! Verkligen värdefullt! :)

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Nu har jag mindre än två veckor kvar! Läskigt vad fort tiden går egentligen. Just nu är jag nog mest trött, orkar inte riktigt tänka på allt, men jag kommer nog bli väldigt nervös sedan. Det är jag nu med iofs, men jag undviker att tänka på det.

Det ska bli spännande att se vad som händer med livet sedan! :cool:
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Du MÅSTE rapportera när du känner dig pigg nog efter operationen!

Lycka till!

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

*knapplån*

Ligger nu här i sjukhussängen med den bärbara datorn! Mår väl efter omständigheterna väl. Opererades i måndags och fick prova att stå igår och det gick väl sisådär, svimmade inte men var svag och hade inte så mycket kraft. Får reglera värkmedicinen själv med en pump så det fungerar gansla bra.

Jag återkommer senare när jag är piggare!
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Åh, vad spännande!!! Vill höra mer! Hur gick operationen? Gjorde du ett totalbyte eller en ytersättning?

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Det var ett totalbyte som de gjorde, men leden är i metall, inte plast/keramik eller vad de brukar ha.

Operationen gick bra! Dock så hade vi aldrig diskuterat om jag skulle opereras under narkos eller ryggbedövning så det blev mycket oro inför det. Sköterskorna nere på op försökte övertala mig att opereras vaken men jag var så rädd och tillslut så fick jag narkos. Riktigt jobbigt var det.

Jag hade ganska mycket värk på uppvakningen när ryggmärgsbedövningen (fick både det och narkos) gick ur, så jag fick en pca-pump tror jag det heter, dropp med smärtstillande som jag själv kunde bestämma intervallen på.

Nu har det snart gått en vecka, opererades i måndags och jag vet väl inte riktigt hur det går. Först idag har jag gått själv till toaletten med gåbord. Jag har feber och lågt blodtryck och blodvärdet sjunker dag för dag. De har sagt åt mig att inte bli rädd om det plötsligt börjar blöda en massa från såret för att det kanske blöder innuti. Jag har rätt mycket värk och jag tycker inte att tabletterna som jag får hjälper så mycket.

Det här med att gå, har väl blivit lite eftersatt eftersom jag inte mått bra efter operationen. Har varit snurrig och sådär, men idag märkte jag ju att det funkar hyfsat med tekniken så länge kroppen själv orkar.

Nu bara hoppas jag på att febern försvinner och att jag blir starkare och piggare, får mindre värk och kan åka hem snart. Jag längtar hem.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Å vad starkt av dej att kunna "rapportera" till oss andra, jättevärdefullt. Hoppas du piggnar på dig.
Imorgon ska jag äntligen till ortopeden för att få reda på om jag får operera min höft eller vad de tänker göra.

Hade en sk. stafettläkare för ung. ett år sen som talade om för mig att det satt cystor i min höft, helt normalt.Tyvärr så talade hon så dålig svenska så det blev ett lite märkligt samtal när hon skulle tala om det för mig. Men hon sa att jag skulle vänta ett år...
När jag till slut, efter 10 månader, inte orkade/klarade mer pga värk och svårare att röra mig, kontaktade jag våc. Då visade det sig att läkaren inte skrivit in nåt i min journal alls. Där fanns bara röntgenplåtarna visade cystor (flera 1,5*1 cm stora) och artros, och en notis att hon skulle kontakta ortopeden...

Oj då, vad märkligt, sa hon på våc, och ordnade tid samma dag för att träffa en annan läkare. Denna skrev remiss direkt till ortopeden, och jag fick tid efter drygt två månader.
Imorgon är som sagt den dagen.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jättekul att du orkar skriva här!

Tråkigt att du mår lite pyrt bara - men det är ju sånt som går över!

Krya på dig!

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

*kl*
nu har jag fått besked :banana:
operation efter semestern, höft nr 1 ska få "Birmingham", metall mot metall, är ung o aktiv (54 år, ha ha) och så höft nr 2 byts när jag "känner för det". Båda är kassa, men jag tar den som är ondast nu, fick välja själv.
Ridning? Ja det borde väl gå bra efter ett tag, sa läkaren :D
Nu återstår bara att ordna det praktiska för två ston o ett föl :confused: under sjukhusperioden och de veckor som jag kommer att gå på kryckor.
Kämpa på Maris_
förresten, kunde du surfa på sjukhuset?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Skaraborg Japp, jag kunde surfa från sjukhuset! Fick låna en sån där mojäng av min syster för mobilt internet. Något från Tre, som de gör reklam för på tv. Perfekt var det, verkligen!


Här går det framåt. Har visserligen dragits med lite feber och varit till läkaren två gånger och fick pencillin sista gången, men jag antar att det hänger ihop med förkylning osv, men för att vara på den säkra sidan fick jag pencillin. Ska även tillbaka till ortopeden om någon vecka eller två pga värk/feber.

Har klarat 6 veckor i morgon så nu är det bara 4 kvar av tiden då jag inte får belasta helt. Halvvägs på "inte böja för mycket" tiden. Det mesta har blivit vardag och rutin nu tycker jag. Råkade sätta mig på en vanlig stol häromdagen av bara farten men det gick bra det med.

Har ganska mycket ont tycker jag, men ibland känns det bättre så då får jag lite hopp. Jag var inställd på att ha mycket ont efteråt, men sedan så tycker jag att alla verkar tycka att jag har ovanligt mycket värk, så jag vet inte riktigt. Så har det varit redan från början, att jag har haft mer ont än vad folk verkar vara vana med, redan från uppvaket.

Ni som har opererat er, hur fort efteråt satt ni på hästryggen igen? Jag längtar. Hade tänkt mig att hålla mig borta i något år, men redan nu är jag riktigt sugen. Vet ju dock inte om jag vågar sen när jag väl får, men det visar sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 864
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Min lilla häst vill inte bli riden. Hjälp mig att hitta orsaken!! Hennes historia: Tetris (som är min egen uppfödning) reds in som...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: Bialitt
·
M
Dressyr Kära dressyr-bukare jag behöver er hjälp! Vet bara inte i vilken ände jag ska börja... Jag har ett litet fullblod som är mkt speciell på...
Svar
12
· Visningar
1 257
Senast: Messy
·
Distans Hej! Nu har jag fått domen på min höft och den var väl inte särskilt överraskande: Enligt röntgen har jag skelettförändringar både...
Svar
6
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp