DJÄKLA PONNY !!!!!!!

Va' bra! Jag har ju en chambon liggandes i gömmorna någonstans, ska leta upp den och testa till helgen. Jodå visst är Ronja ett lurigt russ :D. Fast vi har inte tävlat henne i sommras, kanske var det förra ägaren? Vi köpte henne från Ängelholms trakten.
 
ja jag är inte riktigt säker för det var några år sedan som grannarna hade det till sina små ponnies när barnen red, men jag håller med om att det är genialt!! Borde funka lika bra som Snuffsan skriver att vända på chambongen enligt hur hon förklarar, annars kan man ju be närmsta sadelmakare konstruera en "småponnyrem", borde väl också fungera med ett travuppceck eller vad det heter fast jag är inte HELT säker på HUR en sån funkar!!
Lycka till i alla fall =) ...
 
Apropå gräsätarband, köp inga dyra grejer! Detta uppfanns en glad sommardag på väg att rida ut med sex matglada shetlandsponnyer med varsin fyraåring på ryggen (lite svårt att säga åt dem att driva mer med benen osv). Ta ett balsnöre, dra vardera änden igenom ringarna fram i sadeln, upp till nackstycket, ner genom hålen i pannbandet (där nackstycket löper ner), och knyt fast i bettet/nosgrimman. Självklart ska man inte dra så hårt att hästen inte kan söka sig framåt och nedåt men inte så löst att hästen får ner huvudet totalt. Balsnören brukar man ju ha så det räcker och blir över...
Och självklart ska man ju kolla först så hästen inte har några problem, typ ont nånstans. Men små ponnyer kan ju vara rätt luriga varelser och bryr sig mer om gräset än den lilla ryttaren på ryggen...
 
Vi gör så på våra ponnysar när dom får för sig sånt att vi fäster ett band från nackremmen till sadel som gör att det e lönlöst att dra ner huvet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 170
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 415
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp