Djävlusklo

Cyllene

Trådstartare
Antiinflamatoriskt? Vilka effekter har ni sett av det? Positiva och negativa?

Hur får man tag på det? Ger man det rent eller finns det i foder? I müsliblandningar?

Tacksam för tips & åsikter! :)

/C
 
jag har bara postiva erfarenheter, men har då användt mig av en flytande variant. Nu har jag aldrig haft en sjuk pålle, för isåfall blir det först vetrinär. Men vid stela muskler, och tex betesstelhet har dom fått en mindre giva. Detta har varit positivt ur alla perspektiv.

Man lägger det i fodret, oavsett om man använder flytande eller i örtform.
 
Flytande djävulsklo åt fångsto - INGEN effekt whatsoever.

Torkad djävulsklo åt knackig häst - förbättring som försvann såfort det sattes ut, dvs det SMÄRTSTILLADE rätt hyfsat.
 
Jag tror att hästar reagerar olika på örter precis som på vanliga mediciner.

Patsy svarar bra på örter, hennes rörelsestörning försvann när hon fick djävulsklo och var borta sen när kuren var slut = hon hade byggt muskler som stabiliserade upp det svaga området ostört dvs utan att spara på det.

I oktober var hon oförklarligt halt och otroligt sulöm, efter koll av veterinär och hovslagare så fick hon djävulsklo i två veckor igen och sen var besvären borta och har inte kommit tillbaka.

Har gett flytande.
 
Jag har fått rådet av en equiterapeut att ge min häst bla HippoReflex som innehåller mycket Djävulsklorot. Detta för att få bort sista stelheten/ofräscheten efter en erlichiosbehandling. Har gett i 3 v. och hon HAR blivit mycket fräschare.Sen om det beror på Djävulsklon eller på att hennes kropp har jobbat själv, vilket också kan vara troligt eftersom hon gjort framsteg hela vintern, det vet jag inte.
Men jag hoppas hoppas hoppas hon fortsätter vara så fin som hon är idag även när jag slutar ge djävulsklon!Det visar sig! :)
 
Har gett det till min häst när jag hade problem med att han gick o blev snett musklad. Tyckte det gav en bra effekt. Har även gett under fällningsperioder o liknande då han gärna blir stel. Jag har använt i-horse "No bute" i flytande form och även djävulsklo från hilton herbs i fast form.
 
Jag är också nyfiken att prova, men hur mycket ger man per dag? Så att man vet hur mycket man ska beställa? Hur lång kur rekommenderas?
 
Jag ger ju inte ren djävulsklo, men inom 4 veckor ska man se resultat av Hiltons Reflex iaf. Mellan 4-8 veckor blev jag rekommenderad.Reflexen ligger i en färdigpackad påse,och skopa medföljer.Jag ska ge 4 om dagen, vet inte hur mkt det är i gram.Det ska tillsättas gradvis i maten, så jag började med 1 skopa/dag och utökade vartefter.
 
Favina har fått djävulsklo i drygt en månad, för att få bort diverse ömma muskler och stela leder. Hon är pig, pigg och PIGG! :crazy: När man är nästan 19 år gammal får man vra stel på morgnarna - det var hon också ibland (mkt beroende på väer och vind). Hej oc hå, stallägaren är numera imponerad överatt vinafina busar mer än 3-åringen i hagen på morgnarna...:rofl:Började ge DK då vina fick ont i magen av någon anledning och fick träffa herr veterinär - gick på butta och vi vet inte om det var det som var orsaken. Men men, nu är hon pigg så det räcker och blir över.

Med anra ord; enbart bra erfarenhetr! Har gett rot, inte flytande.
 
Jag köper alla mina örter på Herbgarden i Uppsala. Livsmedelskvalitét och billigare än Hilton. Skaffa Hästägarens Örtabok, där står det du behöver veta om dosering, åkommor, behandlingar, användningsoråden på resp. ört m.m.
Har använt djäulsklo på min, mot gallor och muskelstelhet med gott resultat. Dock en mindre dos än föreskriven då hon inte väger så mkt.
En riktigt bra allroundört är Brännässla och nypon.
Jag ger även min munkpeppar(hormonbalanserade, hon brunstade och hade humörsvängningar varannan vecka...borta nu)och rosmarin(cirkulationsbefrämjande) då hon lätt blir stallmodig i benen.
Flera i mitt stall, har använt Multiflex(Hilton) och Reflex(Hilton), samt örter för allmänt välbefinnande. Hästarna älskar det och har blivit jättefina! :bow:
 
Jag har gett i 3 v till min häst som krånglade lite. När hon åt DK gick hon nästan klockrent, när effekten gick ur blev hon halt igen. Kom bara ihåg DK är lika starkt som Butta.

Ska absolut inte ges i mer än 4 v åt gången (går hårt åt på magen). Nu pratar jag om ren DK alltså.

Vill du ha mer för underhållsbehov satsa på örtblandning. Vill du test om din häst har ont och ge i smärtstillande syfte ge ren rot.

Jag köper på Örtagården i Salsta (strax utanför Uppsala) kanonbra att handla av, bara att ringa så får man komma förbi.
 
Hon har en inflammation i en bakkota. Lite gallig, mycket varm, lite svullen men inte halt.

Reagerar inte på böjprov, är ren vid röntgen och ultraljud. Smörjer nu utifrån med antiinflamatorisk salva men vill ge något invärtes också.

Det känns som om flytande passar bäst? Eller vad tror ni?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: warg
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 216
Senast: Nepenthe
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp