Djur på nyår

Bukefalos 30 år!

Jag såg just ett tips om att köra tvättmaskin/torktumlare med skor eller tennisbollar under fyrverkerierna. Jag kan verkligen tänka mig att det dämpar om djuren redan är vana vid det och man har tvättmaskinen i allmänutrymmet.
Jag har förstås min i köket. Because UK. :D

Det gick precis som väntat, vovve var så inne i att bearbeta sin Kong att han inte ens märkte att det lät ute. Det var över snabbt i år, tror det höll på i högst en halvtimme. Jag tycker att det blir mindre varje år och det är ju faktiskt en väldigt positiv förändring.

Men nån eftersläntrande tomte smällde lite extra vid 02:30... alltså gå och lägg dig, människa. :rage: Nu var jag djupt inne i mitt spel så jag var ändå vaken men det får vara nån jäkla måtta fast det är storhelg.

Det gick precis som väntat, vovve var så inne i att bearbeta sin Kong att han inte ens märkte att det lät ute. Det var över snabbt i år, tror det höll på i högst en halvtimme. Jag tycker att det blir mindre varje år och det är ju faktiskt en väldigt positiv förändring.

Men nån eftersläntrande tomte smällde lite extra vid 02:30... alltså gå och lägg dig, människa. :rage: Nu var jag djupt inne i mitt spel så jag var ändå vaken men det får vara nån jäkla måtta fast det är storhelg.
Fyllot som somnade innan 12 o sen vaknade o kom på att det är nyår

Jag kvällsfodrade vid 20, hästarna var helt obrydda över smällandet då så nattmatade vid 23 innan jag gick och la mig (barnen vaknar som vanligt även nyårsdagen :sleep:).
Molnigt i natt så fyrverkerierna syntes knappt, vi har inga grannar som skjuter, bara dovare smällar som hördes.
Mina går på lösdrift och togs alltså inte in.

Tolvslaget gick hur bra som helst, hade egentligen inte behövt ge något lugnande eftersom vi inte hörde en enda smäll medan vi satt i badrummet med musik på (och utdelning av falukorvsbitar). Det var tydligen över väldigt snabbt och inga eftersläntrare. Eftersom hon fått lugnande så fortsatte hon att sova inne i badrummet i ett par timmar efter tolvslaget med musik på låg volym och massa falukorv i magen :heart: 364 dagar tills nästa gång :banana:

Det gick hyfsat bra för katten. Hade tv:n på med hög volym, drog ner persiennerna och han fick tonfisk på slowfeeding-matta. Erbjöd att sitta i badrummet med honom med det ville han inte 😅

Precis vid tolvslaget blev det lite mycket för honom (det sköts fyrverkerier från alla håll och det ekar väldigt eftersom vi har innegårdar, så rutorna skallrade ordentligt). Han skiftade mellan att gömma sig under soffan och sängen

00:10 la sig det värsta, så då hoppade han upp i sängen och rå-sov trots en del fyrverkerier 😊

Katten försvann nånstans i huset vid 12-tiden på dagen, och dök upp igen strax efter 1 på natten. I morse fick han gå ut igen. Stackarn.

Min hund, Beauceronen, var totalt skott/fyrverkeri-fast och nu inser jag vilken tur vi hade med honom. Det måste vara ett helvete med en skotträdd hund. R kom till oss i december och var väl 10 veckor på sin första nyårsafton - jag minns att jag gick och la mig med honom före midnatt, drog för alla gardiner och hade handen på honom. Han somnade på en gång - och reagerade inte ett DUGG när fyrverkerierna brakade loss. Jag kunde knappt tro det var sant. Undrar lite om det formade honom inför resten av livet? Eller var han bara sån?

(Jag minns MT:t, när de skulle kolla ljudrädslan. Han var losskopplad när skytten avfyrade uppe i skogen. R drog iväg som en avlöning mot skottet - jag skrek, domaren hojtade, och hunden var borta. Kom tillbaka en minut senare, MYCKET nöjd, med skytten, som han hittat och avväpnat (trodde han väl). Han var sån - han skulle DIT och uppfostra det som väsnades. Domaren var konfunderad - hunden var ju inte rädd MEN han reagerade, vilket han ju egentligen inte skulle ha gjort, men..... )

Katten försvann nånstans i huset vid 12-tiden på dagen, och dök upp igen strax efter 1 på natten. I morse fick han gå ut igen. Stackarn.

Min hund, Beauceronen, var totalt skott/fyrverkeri-fast och nu inser jag vilken tur vi hade med honom. Det måste vara ett helvete med en skotträdd hund. R kom till oss i december och var väl 10 veckor på sin första nyårsafton - jag minns att jag gick och la mig med honom före midnatt, drog för alla gardiner och hade handen på honom. Han somnade på en gång - och reagerade inte ett DUGG när fyrverkerierna brakade loss. Jag kunde knappt tro det var sant. Undrar lite om det formade honom inför resten av livet? Eller var han bara sån?

(Jag minns MT:t, när de skulle kolla ljudrädslan. Han var losskopplad när skytten avfyrade uppe i skogen. R drog iväg som en avlöning mot skottet - jag skrek, domaren hojtade, och hunden var borta. Kom tillbaka en minut senare, MYCKET nöjd, med skytten, som han hittat och avväpnat (trodde han väl). Han var sån - han skulle DIT och uppfostra det som väsnades. Domaren var konfunderad - hunden var ju inte rädd MEN han reagerade, vilket han ju egentligen inte skulle ha gjort, men..... )

Skrattar givetvis inte över kisse men hunden! :rofl:

Floki åker till mina föräldrar 1 december och är kvar en bra bit över nyår och nya året. Här smälls det hela tiden, Bog är obrydd, men vi åkte upp till Hälsingland (till mina föräldrar) för att slippa det värsta på nyårsdagen och där smällde dom bara vid 12slaget, så det räckte med lite musik för att Floki skulle tycka att det var ok.

Min vovve var helt OK med allt ljud tills vi gick ut runt klockan 3 (på eftermiddagen, inte natten) och någon jävel brände av en raket på parkeringen vi stod vid, typ 20 meter bort :( vem gör så??? Han blev tokrädd och skällde på fyrverkerierna resten av kvällen. Vi fastnade här i förorten eftersom alla var förkylda, ville inte smitta nån. Men nästa år drar vi ut på landet oavsett.

Vid 17-tiden och 24-tiden fick han en kong samt lickimat och efter lite uppmuntrande gick det bra. Däremellan blev det en del ben och godis eftersom han är lugnare när han äter. Men jag kan inte ge honom mat 9 timmar i sträck. Nu väntar dessutom ännu en vecka av fyrverkerier på random tider. 😞

Nästa år ska vi försöka åka hem. Synd bara att det så nära My Dog att vi missar det då.

Det gick bra för det firande sällskapets hund vid tolvslaget inomhus, men vid ett när det verkade lugnt gick jag ut med honom lite kort för att han skulle få kissa innan läggdags och då drog det plötsligt igång med fyrverkerier igen. Han tog några kvicka steg först av blotta förskräckelsen men sedan nosade han runt som vanligt medan det smällde. Så det blev inget trauma åtminstone men det är ett otyg att folk inte håller sig till tolvslaget.

Vi testade att sätta ett adaptilhalsband på lilla Bomullstussen iår. Vilket fungerade över förväntan! Hon larmade fortfarande om hon inte låg i knät. Men det var mer på samma nivå som när grannens hundar skäller eller kvarterets katter har mage att promenera förbi utanför hennes grind. Så skönt, vi har varit inne på att om halsbandet inte fungerat så behöver vi börja fira nyår på ett flygplatshotell eller börja skicka iväg henne med min mamma till hennes särbo på landet över nyårshelgen. Nu räckte det med att hon fick sitta i knät i soffan och äta räkor vid 12 slaget för att hon skulle vara lugn.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka