Djurplågeri eller??

Även om det kanske är en dålig foderstat så lär det ju inte vara djurplågeri om hästen har bra hull och verkar frisk.

jag tycker vi skall spara ordet djurplågeri till de allvarliga fallen annars blir utrycket urvattnet. Djurplågeri förutsätter uppsåt eller grov oaktsamhet och finns i brottsbalken. Möjligen är det brott mot djurskyddslagen men troligen inte det allvarliga brottet djurplågeri.
 
försök att prata med vet. i samband med besök och försök att få han att förklara för stallägaren att deras hästar inte mår bra av för lite mat. Du kan göra en anonym anmälan till kommunen och det behöver inte komma fram att det är du som gjort anmälan. Jag menar, fler folk lär väl se hur hästarna ser ut och mår...Annars får du väl förbereda dig på att hyra in dig i ett annat stall. Jag tycker du ska anmäla om dom inte kommer på bättre tankar och räknar om foderstaten...
 
Börjar att svara dig här. C-ponnyn är inte liten utan en maxad. Dom bantas inte.
 
Använder ej samma hö som dom. Vet hur viktigt det är med annalys, och eftersom att jag avlar så... Ja annalys har jag på mitt hö.

Deras hö är inte sådär jätte bra när man tittar på det. Men annalys tycker dom är onödigt.
 
Jaha du, eftersom att du inte har en aning om vad det är för folk tycker jag inte du skall gnälla om att jag går bakom ryggen på dom. Vet man inte hur det ligger till så skall man hålla truten.

Eftersom hästarna är under bantning kan jag nog lova dig att när hästarna är i normal hull igen att ägaren kommer att öka på givan så hästarna bibehåller den normala vikten.

Dom är ej under bantning och dom kommer inte att höjja fodret för dom. Jag vet.
 
Nä, jag har vägt deras hö så jag vet. Finns inte skrivet någon stans i tallet. Alla fodrar sina egna hästar.
 
Hätarna är inte i jätte bra hull och dom är inte pigga ocg glada.

Men nu är det fler än jag som reagerat, dom var och skulle tävla i helgen. Men dom blev strukna av veterinären med D-ponnyn pga. att vet tyckte han var för mager.

Han ifrågasatte maten och dom bara höjde förvånat på ögonbrynen, när han sa att det var för lite mat. Det visade sig också att D-ponnyn inte är avmaskad på ett antal år.

Det är i och för sig inte deras fel då dom nyligen köpt denna ponny.

C-ponnyn fick dom också restriktioner på att höja maten till, samt avmaska. Så nu är det bara att hålla tummarna på att det blir bättre. Har inte hunnit att väga deras hö idag, men skall göra det i morgon.
 
Men har det någon betydelse vem det är som skrivit tråden? Tycker bara det är bra att folk reagerar på att vissa hästar kanske inte har det så bra.

Sedan att det kanske finns omständigheter som gör att personen ifråga inte kan berätta allt, det bryr jag mig inte om. Huvudsaken är att dom gör något åt hästarna så dom slipper att stå och må dåligt.

Nä velig, vem du nu är kämpa på med dessa hästar och deras mat och låt oss få veta hur det går.
 
har ajg skrivit att jag bryr mig vem som skriver tråden?? förstår inte vad det har med detta att göra :confused:

JAG säger bara vad jag tycker och det är att hästarna inte allt är vanvårdade då dom får minigivan i underhållsbehov och det är DET man ska ge när man nu om man nu ska banta hästar!
 
Men om du vill att vi skall hålla truten efter som vi inte vet något varför då skriva något alls här inne??

Nä du har rätt jag känner inte denna hämska ägare men du skrev att hästarna inte var magra. Då förstår ajg inte vad det du tycker är djurpågeti??

Och jag tycker det är ruskigt dålig stil att hänga ut ägaren här på nätet varför inte gå direkt till henne och tala om vilken jävla jubelidiot hon nu är som inte ska ha hästar för hon vanvårdar dom och säg att du ska anmäla henne med!
Eller är du så feg att du inte vågar säga det till henne öga mot öga?? :mad:

Skulel jag anmäla folk för att dom ger i mina ögon lite mat skulle jag inte göra något annat om dagarna är just ringa och anmäla. Jag kan fråga lite löst varför dom ger så lite och oftast och faktiskt det enda svar jag fått är just att dom bantas! Och lite man då menar jag just att hästarna bara får underhållsbehovet en tid för att gå ner. Man kan inte ge samma giva som dom går upp på oc rida mera jag kan ju inte sitta och sita 3 timamr bara för jag ska banta sedan när hästen har gått ner + är sönderriden kommer den ju likförbannat går upp igen.
Utan man måste minska ner på maten och sedan göra om foderstaten till en där hästen varken går upp och ner!

Och eftersom ägaren tydligen har haft hästarna minst 6 år ocg dom inte är benrangel lär dom ju inte ha det SÅ hämskt eftersom dom lever fortfarande!! :)
 
Men om du vill att vi skall hålla truten efter som vi inte vet något varför då skriva något alls här inne??

Nä du har rätt jag känner inte denna hämska ägare men du skrev att hästarna inte var magra.
Då förstår jag inte vad det du tycker är djurpågeti??

Och jag tycker det är ruskigt dålig stil att hänga ut ägaren här på nätet varför inte gå direkt till henne och tala om vilken jävla jubelidiot hon nu är som inte ska ha hästar för hon vanvårdar dom och säg att du ska anmäla henne med!
Eller är du så feg att du inte vågar säga det till henne öga mot öga?? :mad:

Skulel jag anmäla folk för att dom ger i mina ögon lite mat skulle jag inte göra något annat om dagarna är just ringa och anmäla.
Jag kan fråga lite löst varför dom ger så lite och oftast och faktiskt det enda svar jag fått är just att dom bantas! Och lite mat då menar jag just att hästarna bara får underhållsbehovet en tid för att gå ner.
Vet en ponny som bara fick 0,5 kilo havre och 4 kilo hö under 1 månad den ponnyn var det då inge fel han knaprade lite gräs i hagen om dagarna!
Man kan inte ge samma giva som dom går upp på och rida mera jag kan ju inte sitta och rida 3 timamr bara för jag ska banta sedan när hästen har gått ner + är sönderriden kommer den ju likförbannat går upp igen.
Utan man måste minska ner på maten och sedan göra om foderstaten till en där hästen varken går upp och ner!

Och eftersom ägaren tydligen har haft hästarna minst 6 år ocg dom inte är benrangel lär dom ju inte ha det SÅ hämskt eftersom dom lever fortfarande!! :)
 
Men om veterinär på tävling påpekar att hästen är för mager och ger dom startförbud, kan vi alla här utan att ha sett hästen vara säkra på att hästen är FÖR mager.
Jag förstår inte heller varför du är så övertygad om att hästarna bantas eftersom du inte vet vilka hästar det handlar om?

I mitt stall finns ett liknande exempel, en d-ponny, arab som får 4 kg fjolårshö (för att det ska vara så lite protein som möjligt...) och 1 kg havre smt åtta olika tilsatser som det pystar med /dag. Och så undrar de varför hästen är så bukig och sur hela tiden...
Men av tidigare erfarenheter har jag lärt mig att hålla tyst om vad folk ger sina hästar. Jag är kanske självisk och elak mot hästen som inte säger nåt-men jag vill inte åka till stallet och vara beredd på bråk bara för att deras häst inte får tillräckligt med mat. (den står dessutom på spån)

Jag förstår dig Velig att du skriver med anonymt nick och att du inte vill ta en duist med dom eftersom det är deras stall. Men har du ingen möjlighet att flytta till ett annat stall så att du slipper se eländet?
 
Ta och läs på lite om hästens matsmältningssystem så förstår du kanske vad som är galet i din utfodring. Öka höt och minska kraftfodret ska du se att hästen inte blir tjockare, bara mer nöjd och mår bättre.
 
Satt och läste tråden, så det bara råkade bli du som fick svaret.

Men efter att läst vad du skrivit är det nästan som om man börjar fundera på om du vet vilka hästar hon pratar om.

Feg behöver man inte vara bara för att man inte vill konfrontera en person öga mot öga. Hon skriver själv att det är hemska (underförstått) människor. Hon är väl rädd om sin stallplats, finns nog inte så många som vill ta innackoderingar som avlar.

I mitt stall (där jag är uppstallad med mina hästar) skulle dom inte ta in fler, men pga. att det är min mans syster som äger stallet är det OK.
 
Ja velig sa ju att människorna rörde sig här på nätet så det kanske är blobas hästar vi talar om :devil:

Om nu hästägarna läser här måste dom ju åndå förstå vem velig är eller?? om det inte är 20 inackorderingar förstås, och så sa hon att hon hade 40 års hästvana vilket avslöjade en del :angel:
 
Stallet är väldigt stort och många hästar uppstallade. Därför vågade jag gå ut med vissa uppgifter dock inte alla.

Nu har dom ökat upp hästarnas foder en del, så det börjar att bli bättre framför allt på hö frånten.

C-ponnyn får nu
1.5 dl havre 1.5 dl betfor samt 1 kg hö på morgonen.
I hagen får den 2.5 kg hö
På kvällen får den 1.5 dl havre 1 dl betfor och 2 kg hö och 100 gr krafft ponny
Samma med linfröna som innan.

D-ponnyn får
2 dl havre 2 dl betfor samt 1.5 kg hö på morgonen.
I hagen får den 2.5 kg hö.
På kvällen 2dl havre 1.5 dl betfor 3 kg hö samt 100 gr krafft ponny.
Linfrö som innan.

Hoppas nu att det blir bättre, men det kommer att ta ett tag innan resultat märks.
 
Nu börjar det att likna något med höet. Men sa du inte att ponnyn var dammalergiker?

Varför ger dom hö då? Är ju känt att det finns en hel del damm i hö. Vattnar dom det?

Vad gäller torv, så står mina hästar också på det, men det dammar så jag brukar vattna det när jag lagt in nytt i boxarna. Inte jätte mycket men för att det inte skall damma.

Kanske inte är så bra för hästen att stå på torv, eller brukar dom också vattna det?
 
Varför tror du att jag skriver under hemligt nick för?? Jo för att ingen skall förstå vem jag är såklart.

Hade du haft din häst uppstallad där jag har med dom ägarna, hade du absolut inte sagt något heller, även att di sitter här och säger att du skulle det, så vet jag att du inte skulle haft en tanke på det.

Sedan är det skillnad på mager och mager. Vissa hade nog inte tyckt att dessa ponnyer är magra medan andra hade tyckt det. Nu tyckte även vet på tävlingen att D-ponnyn var tunn. Alltså är jag nog inte helt ute på hal is.

Tyvärr är det så att det finns ingen annan stans jag kan flytta min häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 986
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp