DNA-test (faderskap) på hund

Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Nu sitter jag bara o gapar... Varför inte bara ta en av hanarna?! Lite inavel gör väl heller ingenting................ :grin:
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Nu menar jag inte att vi har möjlighet att behålla 4 valpar utan om det skulle bli 2 st över så får vi ju självklart behålla dem. Att det skulle bli 14 valpar tror jag inte är så jättestor risk men visst finns ju möjligheten men det är ju inget man någonsin kan veta när man skaffar valp.

Du vet visst inte hur stora kullar en schäfer eller rottis kan få? det är inte helt omöjligt att kullstorleken blir mellan 10 och 14 valpar. Tänk på det innan du parar och fundera på om du verkligen kan ha kvar valpar som blir osålda. Det är många renrasiga uppfödare som blir sittande med valpar. Bara för att dina vänner och bekanta vill ha en valp från din hona så är de inte säkert de vill ha en då valparna väl är födda... att äga en rottis/schäfer mix krävs ganska mkt av sin ägare det är ju inte en hund som är en soffpotatis utan en ras om verkligen måste aktiveras och röra på sig....
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Nu sitter jag bara o gapar... Varför inte bara ta en av hanarna?! Lite inavel gör väl heller ingenting................ :grin:

Alltså att TS över huvud taget startade den här tråden visar ju att hon absolut inte är intresserad av att bedriva ren inavel, så det där var väl bara en jäkla onödig kommentar?

Jag fattar verkligen inte varför folk så snabbt måste bli otrevliga och börja raljera och ha sig i sådana här trådar? Det slår aldrig fel. Men om ni på allvar tror att det är rätt väg att gå för att få folk att ta till sig den kunskap ni faktiskt sitter på så fine...
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Alltså att TS över huvud taget startade den här tråden visar ju att hon absolut inte är intresserad av att bedriva ren inavel, så det där var väl bara en jäkla onödig kommentar?

Jag fattar verkligen inte varför folk så snabbt måste bli otrevliga och börja raljera och ha sig i sådana här trådar? Det slår aldrig fel. Men om ni på allvar tror att det är rätt väg att gå för att få folk att ta till sig den kunskap ni faktiskt sitter på så fine...


Äh... Anledningen till att Jag kan bli otrevlig när det handlar om sånt här, är att folk är så jävla (ursäkta) trångsynta! TS har en hund som säkert är jätte trevlig och fin. Men att ha det som "ursäkt" att bedriva avel på är enligt mig helt uppåt väggarna. Och att sedan blunda och låtsas som att det regnar när folk försöker förklara att det redan finns på tok för många sådana blandningar, är inte annat än dårskap. Du behöver bara slå upp första sidan på B***ket för att inse faktum.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Trångsynta... Kanske det. Eller av andra åsikter? Eller kanske helt enkelt bara okunniga?

Avel innebär ju en hel djungel av genetik och mentalitet och defekter och tester och meriter m.m. m.m. Är det första gången man kommer i kontakt med den delen av hundvärlden är det kanske lätt hänt att man (utan att blanda in just TS) tar ganska lätt på det eftersom man helt enkelt inte vet eller kan så mycket.

Oavsett vilket lär man ju inte övertyga särskilt mycket om dylika kommentarer är de enda argument man kan komma med.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Ang. att blandraser skulle vara friskare än renraser:
Renrasiga hundar (av vissa raser) avlas hårt för tex platta nosar och får då problem med andning m.m. Om man tar en tik med extremt kort nos, parar den med en långnosig hund av annan ras så blir ungarna troligtvis inte lika plattnosiga som sin mamma och får därmed mindre problem med andningen (väldigt förenklat, men ja). Så i detta fall stämmer väl troligen det påståendet, men varför inte då välja en frisk ras från början istället för att låta en hund med problem bli förälder?

Tar man en tik som härstammar från två raser med stora problem med höftleder och armbågsleder. Den ena rasen anser du själv vara sönderavlad. Den andra har även problem med ögonen.
Para denna tik med en likadan korsning, eller till och med en tredje ras med höftledsproblem. Vad i en sån korsning skulle göra valparna friskare än föräldrarna?
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Don't mess with perfection. Njut av din tik, det är mycket som kan gå åt skogen när man avlar (typ som att förlora hunden) det är knappast värt det. De flesta hundar är underbara, många fungerar bra med barn, andra människor och djur är lätta att träna osv.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Sådana här diskussioner är alltid lika underbara..

TS har ju faktiskt lite rätt. Blandras hundar är billigare att försäkra och det är just för att de generellt sätt är friskare. Detta beror på att de flesta ärftliga sjukdomar är autosomala recessiva,dvs både mamman och pappan måste vara bärare för att den skall komma fram. Det är absolut inte säkert att den sjuka genen (om sjukdomen finns hos både mor och far som är olika raser) kommer fram ändå då den kan sitta på olika gener och då matchar det fortfarande inte.

Jag skulle helt klart, med den kunskap jag har idag (har alltid innan jag lärde mig hur genetik fungerar varit stooort fan av renrasigt då hundarna skall vara "mycket friskare med bättre psyke"), köpa en blandras. Oddsen för att få en frisk, trevlig hund är mycket större. Sen skulle jag nog inte välja just schäfer/rottis men det är ju en annan femma. Precis som jag tror att många skriver härinne sitter hemma med kanske en jack russel eller golden (vilket jag antagligen också hade valt)

Blandras finns inom alla djurslag just för att få fram friskare individer (kor, grisar och för att inte tala om de stackars kycklingarna där blandrasen har gått till överdrift dock..) Det funkar helt klart annars skulle man inte fortsätta med den forskningen och försöken för att få fram friskare individer.

Men skall väl tilläggas att jag är absolut inte för korsning hit och dit utan det skall vara väl genomtänkt och med individer som står för ett bra psyke och proportionerlig och hälsosam kropp. Och framförallt skall man ha ett klart mål med aveln.

Men detta är bara min åsikt...:angel:
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Nu svarar jag i ett och samma inlägg på flera utav era inlägg.

Jag VET att det kommer innebära en hel del jobb och att vi kan bli sittande med flera valpar kvar. Visst kommer det bli jobbigt men det är vi helt beredda på. Och även om blir av med alla så är ju tiden med valparna väldigt tidskrävande och det är just därför som vi vill vänta tills i vinter/ vår innan vi parar då min sambo avslutar sin turné i samband med detta och han kommer kunna vara hemma hundra procent med valparna. Allt sådant har vi självklart tänkt på!

Jag skulle ALDRID sälja en valp till någon som inte verkar duktig och erfaren nog att klara av denna typen av hund. Och alla valparna kommer självklart ha genomgått alla veterinära undersökningar/vaccineringar/ID-märkning etc.

Jag vet inte riktigt vart ni fått ifrån att jag skulle vara så sjukt okunnig när det gäller hundar? Jag har haft hund i hela mitt liv och även haft en kull tidigare så jag vet vad som behöver göras. Dessutom så tyckte min vän (Hundtränaren) att det inte alls vore dumt att ta valpar på vår tik och att hon själv är intresserad ifall det blir någon valp som verkar passa henne..

Vi har alla förutsättningar i världen för att det här ska gå bra men vi råkar ha en Schäfer/Rottis-korsning och då ska vi halshuggas här? Självklart tar man åt sig när det direkt blir en sån här diskussion där folk har tolkat mina inlägg precis lite hur som helst.. Att jag skulle riskera att linjeavla var det dummaste jag hört!! Tråden handlade om att jag frågade HUR MAN DNA-testar sin hund för att vara säker på att det inte är fadern.

Att det är ett dumt argument att jag ska ta valpar på henne bara för att hon är snäll och har bra egenskaper både mentalt och exteriört förstår jag inte alls! Vad avlar Renrasuppfödare på för grunder? Att få fram en hund som ska gå fint i ringen och ha en perfekt nos (enligt domaren) eller på jaktegenskaper. Är det ett bättre argument då? Tom där är ju mentaliteten viktig!
OM min hund och hanen är friska, sunda och bra mentalt så tycker jag att det är ett alldeles ypperligt argument till att faktiskt skaffa valpar på dom! Jag tror att det största felet hos valparna är deras ägare och jag skulle aldrig sälja genom blocket.. Då finns det säkert en bättre sida där man kan annonsera ut blandrasvalpar (tex vovve.net om den finns kvar) där inte kleti och pleti letar.

Nu säger jag det för sista gången.. Jag ska SJÄLVKLART röntga både vår tik och hanen och göra en ordentlig koll att där inte finns några fel/sjukdomar. Jag vet inte om hanen är röntgad eller inte..
OCH sist men inte minst.. Den här tråden handlade om DNA-test utav hund och inte om huruvida jag är en idiot som väljer att avla på min blandis hund eller inte..

Funderar ärligt på att lägga ner buke när det bara blir ett sådant här tjafs såfort man skriver något.. det sparkas och det gnälls och det hackas (inte bara i min tråd nu alltså)..
Buke är faktiskt det forumet jag sett som har mest gnabb och tjafs.. Trist!
Nu hoppar jag ur tråden eftersom ni ändå har fattat er egen uppfattning om mig och min hund och våra planer.. jag fick svar på min fråga i första inlägget så jag borde slutat där istället för att sitta här och försvara mig..
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Sådana här diskussioner är alltid lika underbara..

TS har ju faktiskt lite rätt. Blandras hundar är billigare att försäkra och det är just för att de generellt sätt är friskare. Detta beror på att de flesta ärftliga sjukdomar är autosomala recessiva,dvs både mamman och pappan måste vara bärare för att den skall komma fram. Det är absolut inte säkert att den sjuka genen (om sjukdomen finns hos både mor och far som är olika raser) kommer fram ändå då den kan sitta på olika gener och då matchar det fortfarande inte.

Jag skulle helt klart, med den kunskap jag har idag (har alltid innan jag lärde mig hur genetik fungerar varit stooort fan av renrasigt då hundarna skall vara "mycket friskare med bättre psyke"), köpa en blandras. Oddsen för att få en frisk, trevlig hund är mycket större. Sen skulle jag nog inte välja just schäfer/rottis men det är ju en annan femma. Precis som jag tror att många skriver härinne sitter hemma med kanske en jack russel eller golden (vilket jag antagligen också hade valt)

Blandras finns inom alla djurslag just för att få fram friskare individer (kor, grisar och för att inte tala om de stackars kycklingarna där blandrasen har gått till överdrift dock..) Det funkar helt klart annars skulle man inte fortsätta med den forskningen och försöken för att få fram friskare individer.

Men skall väl tilläggas att jag är absolut inte för korsning hit och dit utan det skall vara väl genomtänkt och med individer som står för ett bra psyke och proportionerlig och hälsosam kropp. Och framförallt skall man ha ett klart mål med aveln.

Men detta är bara min åsikt...:angel:

Tack! Du skrev precis det som jag läst också om renrasiga kontra blandraser men valde i slutändan att inte argumentera vidare på då jag inte hittade den artikeln jag läst.. :bow:
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Fast tror du inte blandraser antas som friskare för att problemen aldrig kartläggs? Det finns ingen statistik, få blandraser röntgas osv.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Sådana här diskussioner är alltid lika underbara..

TS har ju faktiskt lite rätt. Blandras hundar är billigare att försäkra och det är just för att de generellt sätt är friskare. :

Det är de verkligen inte. De flesta försäkringsbolag har dem ungefär i mitten av sin lista, och även detta är givetvis en schablon.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Blandras finns inom alla djurslag just för att få fram friskare individer (kor, grisar och för att inte tala om de stackars kycklingarna där blandrasen har gått till överdrift dock..) Det funkar helt klart annars skulle man inte fortsätta med den forskningen och försöken för att få fram friskare individer.

Målet är nog snarare att få fram djur som ger mer avkastning (kött), inte att få friskare djur.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Blandras finns inom alla djurslag just för att få fram friskare individer (kor, grisar och för att inte tala om de stackars kycklingarna där blandrasen har gått till överdrift dock..) Det funkar helt klart annars skulle man inte fortsätta med den forskningen och försöken för att få fram friskare individer.

Inte hela sanningen ;). Korsningseffekten (heterosis) kan göra att avkomman blir friskare i första generationen då avkomman får hälften av generna från vardera förälder och risken för dubbel uppsättning av sjuka gener minskar. Det finns även de tillfällen då man vill ha in en tredje ras (ex för att få fram den gris som ligger på vår tallrik) men det viktiga är att syftet med dessa inte är att avla vidare! Det är inte heller direkt för att få fram friskare individer utan för att få fram individer som producerar mer/bättre, gamla blir de ju ändå inte så hälsan behöver inte vara tip-top för ett långt liv.
Avlar man vidare på dessa avtar korsningseffekten. Vill man hålla heterosis så måste man hela tiden ta till helt nya raser och raser som inte delar hälsoproblem. Dock så får man då istället problem med den mentala biten eftersom våra hundraser är så pass olika som de är.
Fast allt är såklart mycket mer komplicerat än såhär då det finns så mycket gener och egenskaper och man inte alltid är helt säker på hur allt nedärvs.

Raserna i TS hund har liknande hälsoproblem och därför är risken lika stor för problem som för de renrasiga Det är dessutom inte första generationen så hela korsningseffekten har försvunnit och ingen hälsovinst sker. Argumentet "friskare avkommor" är helt oanvändbart i denna situation.

Det är absolut inte säkert att den sjuka genen (om sjukdomen finns hos både mor och far som är olika raser) kommer fram ändå då den kan sitta på olika gener och då matchar det fortfarande inte.

Jag har aldrig hört att gener för samma egenskap kan sitta på olika ställen i olika raser, skulle det kunna vara möjligt för dessa två att ens få fertila avkommor då? Det finns gener som är sammanlänkade som sitter på olika ställen på kromosomerna men att sitta på helt olika ställen beroende på ras låter märkligt? Eller så har jag bara missat det.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

OM min hund och hanen är friska, sunda och bra mentalt så tycker jag att det är ett alldeles ypperligt argument till att faktiskt skaffa valpar på dom!

Åh, vad jag blir förtvivlad och arg när jag läser det här:devil:

Du kan ju kolla in B*****t och fråga hur alla "uppfödare" resonerade när de tog en kull på sin tik.

Varför inte bara njuta av er tik och lämna uppfödandet till folk som meriterar och hälsokollar sina hundar, planerar kullarna och har erfarenhet?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 374
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 876
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Har en tik just nu och har tänkt lite på om jag skulle ha en till hund. Eller ja, om "pappa" ska ha en hund. Men det är ändå jag som...
Svar
16
· Visningar
3 133
Senast: em-pirre
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 417
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp