DNA-test (faderskap) på hund

Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Låter jättemärkligt... Var det länge sedan? Vilken ras? Jga röntgade om en tik för några år sedan. Det vara bara att beställa tid för röntgen, betala avläsningen till SKK och sedan hade jag ett nytt och bättre resultat på hunden. Självklart syns ju det gamla resultatet i HunData tillsammans med det nya, men det kan man ju inte göra något åt. Det är ju ändå det nyaste resultatet som gäller.
Vad har FCI med våra röntgenresultat att göra?? Vad dem anbelangar så krävs ingen röntgen för avel, eftersom de inte handhar några avelsregler alls, utan det är ju respektive kennelklubb som sköter om det. Ta min ras t ex, så är det endast i Sverige och Finland som det krävs känd HD-status för avel. Varken Norge eller Danmark har denna regel. Endast i Finland krävs känd ED-status för avel.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Tack för ett bra svar och inte bara gnäll om att vi är okunniga idioter för att vi vill ta valpar på vår tik.

Jag kommer självklart göra alla tester som är nödvändiga innan vi sätter igång med att tillverka valpar! Nu är det inte aktuellt precis i nuläget att ta valpar då det inte passar sig rent tidsmässigt men vi har haft funderingar på att göra det någon gång i vår..
Det spelar ingen roll vilka tester du gör för fysiska problem du gör du kommer ändå inte veta vilka ffa psykiska dåliga egenskaper som kommer att klyvas ut.
Dessutom är avel för att minska fysiska problem något man gör i generation efter generation, koll av föräldradjur är bara en del.
PL
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

ja du jag kommer faktiskt inte ihåg ???(får skylla på åldern :D )
men vet att SKK aldrig vart med om något liknande ( då iaf) kanske därför dom skickade allt till FCi (just detta med protesten),och vad dom gjorde åt detta vet jag inte heller ??
det enda jag vet med säkerhet är att hunden fick godkänd hd status...:D
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Då har han ju i så fall överklagat resultatet till den nordiska panelen.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

ne, jag har för mej att det var till Fci men jag ska inte svära på det ??
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Försöker hänga med i alla svängar här....

Som "alla" redan skrivit är det ett urdåligt motiv att avla på en tik bara för att HON är fin, trevlig och sund/frisk. (Röntgad ua, Mh-testad, optigentestad, ögonlyst eller what ever!)

Problemet är nämligen det att även om just denna individ är det så nedärver hon en massa egenskaper som kommer från tidigare generationers hundar.

För att veta vilket avelsmaterial man skall använda MÅSTE man alltså ha koll på inte bara tikens egna syskon och föräldrar utan även far-/mor-föräldrar, halv-syskon och eventuellt även deras avkommor - om sådana finns!

Det samma gäller så klart även den planerade hanens släkt!

Om avel var så enkelt att man bara valde två trevliga friska hundar och de per automatik gav trevliga och friska avkommor så skulle hundvärlden se HELT annorlunda ut!!

Nej snälla tänk om!! Njut av din tik idag och lär dej av hennes styrkor och svagheter! Men producera inte fler "bruks-blandraser" som riskerar hamna i "slit-och-släng" facket!!

/Swat
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

jag gjorde dna test på min förra kull och jag har för mig att det allt som allt gick på runt 5000kr, kanske till och med upp till 7 tusen. En tik, två hanar och visserligen 9 valpar.


vad det gäller hd/ed röntgen betalar jag allt som allt 1500kr inkl det till skk.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Största anledningen är att vi vill själva ha en avkomma efter henne just för att hon är så trevlig! Sen så är den hanen helt fantastisk också i psyket och jag känner att jag vill avla på psyket.. Kan tillägga att vi även har haft en Golden i tankarna som tilltänkt far också just pga av psyket men vi känner ändå att det vore roligast med den här hanhunden just för att vi känner honom bättre och vi vet att han är kanon i alla lägen.

Sure, NI vill ha en valp. Men vart ska de andra 5-12 valparna ta vägen? Blocket tillsammans med alla andra miljoner rottis/schäfer-valpar?

Gör världen en tjänst och ta inte valpar på din hund. Köp en hund på Blocket eller någon annanstans istället.

Tillägg: Och det verkar aldrig vara någon som har reflekterat över möjligheten att blandrashundar verkar "friskare och inte har problem med höfterna" är för att man inte röntgar blandrashundar i samma utsträckning.
 
Senast ändrad:
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Sådana här diskussioner är alltid lika underbara..

TS har ju faktiskt lite rätt. Blandras hundar är billigare att försäkra och det är just för att de generellt sätt är friskare. Detta beror på att de flesta ärftliga sjukdomar är autosomala recessiva,dvs både mamman och pappan måste vara bärare för att den skall komma fram. Det är absolut inte säkert att den sjuka genen (om sjukdomen finns hos både mor och far som är olika raser) kommer fram ändå då den kan sitta på olika gener och då matchar det fortfarande inte.

Observera att det gäller bara vid korsningar med raser som inte delar rasbundna defekter. HD är en relativt utbredd defekt som finns i både Schäfer och Rottweiler och således får man inte den positiva korsningseffekten om man parar de två. Man vet också att risken för defekter ökar om man korsar in en redan befintlig ras, exempelvis korsar Västgötaspets/Cardigan med en Cardigan. Än värre blir det om man korsar två andra generationens blandraser av samma blandning. Då risker man att dubblera defekta gener från båda raserna. En första generationens korsning kan alltså bli friskare rent genetiskt än sina föräldrar, men bara om vissa villkor är uppfyllda. Det krävs att föräldrarna och deras raser inte delar några som helst defekter och då ska man veta att det finns en hel del som ännu inte registreras hos SKK. Ett exempel är epilepsi. Där behöver man kunskap om rasen och linjerna för att kunna utesluta ep-hundar. Ep finns bland annat hos Rottweiler.

Det går heller inte riktigt att jämföra den okontrollerade blandrasaveln på hund med den strikt kontrollerade aveln på kött- och mjölkdjur eller gris.

Något annat man ska ha i åtanke är att hundens olika raser skiljer sig markant i mentalitet. Det är något unikt för arten hund och vad som gör den olämplig för okontrollerad korsningsavel. Det finns raser som är direkt inkompatibla där en blandning kan resultera i direkt farliga hundar. Exempel på sådana är Amstaff/rottweiler eller BC/Kuvasz.

En SKK-registrerad hund är ingen fullständig garanti för en frisk och trevlig hund, men det är inom SKK man hittar dessa hundar. Det krävs en hel del arbete och letande för att gräva fram de fullständigt seriösa uppfödarna dock. Man kan inte bara gå efter att uppfödaren följer rasens och SKK:s minimikrav då de är alldeles för lågt ställda. De undantag som finns med bra icke reggad hundar hittar man nästan uteslutande inom jakt- och draghundsaveln där det bara är prestation som räknas. Dock är även den kontrollerad och man har högt ställda krav och mål.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Att det är ett dumt argument att jag ska ta valpar på henne bara för att hon är snäll och har bra egenskaper både mentalt och exteriört förstår jag inte alls! Vad avlar Renrasuppfödare på för grunder? Att få fram en hund som ska gå fint i ringen och ha en perfekt nos (enligt domaren) eller på jaktegenskaper. Är det ett bättre argument då? Tom där är ju mentaliteten viktig!

Renrasuppfödaren startar med samma tanke som du. Hunden ifråga är trevlig och uppfyller de mentala krav man har. Skillnaden ligger dock i att de tänker flera steg längre. Man vet att det som syns hos hunden och vad den nedärver är två helt skilda saker. Därför måste man titta på hundens linjer. Undersöka föräldrarna, syskonen, föräldrarnas syskon, deras övriga avkommor och även hundar längre bak i stamtavlan. Om de är homogena i mentalitet och hälsa så kan man få ett ganska bra hum om hur ens egen hunds mentalitet och hälsa ser ut rent genetiskt. Ur avelssynpunkt är ett MH inte intressant. Vad man vill se är hela kullars MH, gjorda vid samma tillfälle. Skiljer sig kullsyskonens MH:n åt så är inte kullens mentalitet homogen och det är då osäkert vad ens hund nedärver. Om däremot kullsyskonens MH:n liknande varandra så kan man göra en kvalificerad gissning om vilka egenskaper valparna kommer då. Detta gäller även hälsa.

När det gäller arbetande aser så vill man dessutom se arbetsmeriter på hundarna eller deras avkommor så man vet att de duger till det man tänkt sig.

Det är därför inte så enkelt att man bara kan testa sin enskilda hund och från det resultatet dra slutsatsen att avkommorna blir bra. Det som syns i hunden är inte alltid det som nedärvs.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Om man kollar på Blocket är det också skrämmande många blandraser med schäfer, rottweiler osv som säljes som är mellan 6 mån till 2-3 år som säljes "pga ändrade förhållanden".
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Jag glömde skriva en väldigt viktig sak.

Du vill ta valpar på din tik för att få en avkomma efter just henne. Anledningen till detta brukar ofta vara att man vill ha en kopia av sin fina och snälla tik. Problemet är bara att du inte kommer få någon kopia. Valpen behöver inte ens bli lik henne. Det krävs en stark och homogen tiklinje bakom avelstiken för att lämna avkommor som liknar sin mamma. Eftersom din hund ären blandras så vet du inte hur tiklinjen ser ut och kan då få en valp med en helt annan mentalitet.

Något annat som är viktigt att tänka på är risken att förlora tiken. Det händer inte ofta, men när det väl händer så är det fruktansvärt. Nyligen förlorade en vän till mig sin tik på dygn 62. Utan synbar anledning gav hundens hjärta upp och i ett försök att rädda valparna så fick man göra ett mycket otäckt akutsnitt.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Jag röntgade min hane för 3 veckor sedan och betalade 1440 r hos veterinären och 280 kr till SKK så betalar du 3500 (och vad menar du exkl. veterinärkostnad?) så blir du saftigt lurad.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

blev visst lite felskrivet .
både armbågar och höfter på en hund( vikt 40-50kg) med avläsning kostar ca 3500.
( jag har fått priset ca700 för en DNA test, medans någon skrev att deras gick på runt 7000-10.000 dock flera hundar då men priser varierar hos olika vetrinärer dock även röntken)
men hur mycket eller lite just röntken kosta var inte rellevant :(
frågan var om det inte va bättre att ta dom pengar som det kostar att rönta/dna testa alla inblandade hundar och istället köpa en ren rasig hund (det är ju inte säkert att tiken ens tar sig dräktig eller kanske tillomed får en livmodersinflamation, så man behöver op bort livmodern )
för det är inte gratis att para en tik även om det är en blandras(vilket alla har sett nu)om man vill försöka att verka vara något seriös "hunduppfödare" till blandraser..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 375
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 876
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Har en tik just nu och har tänkt lite på om jag skulle ha en till hund. Eller ja, om "pappa" ska ha en hund. Men det är ändå jag som...
Svar
16
· Visningar
3 133
Senast: em-pirre
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 417
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp