DNA-test (faderskap) på hund

Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Jag tänkte egentligen lämna den här tråden men känner att jag bör informera vederbörande ovan att vår tik faktiskt är MH-testad! :( Och som du ser om du läser mina inlägg så är avsikten att hälsokolla både vår tik och hanhunden.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Men varför använda bruksraser när de hundar du har tänkt att para inte ens har tävlat?

Som många har skrivit så är det stor risk att hundarna omplaceras vid könsmognaden eftersom köparna ofta inte har en aning om vad en hund av bruksras kräver för aktivering för att fungera i vardagen. Blandraser är billigare vilket ofta resulterar i impulsköp eller helt enkelt folk som vill ha en hund, bara för att.

Jag hade sagt samma sak om du hade haft en renrasig sch och ville para med en annan renrasig sch.
Skulle aldrig drömma om att para en omeriterad eller inte hälsokollad hund, det är ju så himla egoistiskt att bara tänka på sig själv och att DU vill ha en valp istället för att tänka på hundarna, de framtida valparna och rasens bästa.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Jag har en vän som för ett par år sedan köpte en schäfer/rottis-korsning. Valparna hade kommit till genom en "olycka" mellan uppfödarens renrasiga schäfertik (som används i renrasavel och är röntgad och kollad på alla sätt) samt uppfödarens rottishanne (som också går i renrasavel och är kollad på alla sätt och vis). Båda hundarna trevliga mentalt och gosiga med familjen, samt bra på det sättet respektive ras ska vara. Hunden min vän köpte var jättetrevlig som valp och unghund, så även resten av syskonen. De gick kurser på lokala brukshundsklubben och fick mycket beröm för vilken trevlig hund det var de skaffat. När hennes hund (Eros) sedan närmade sig två år började han visa upp hotfullt beteende i vardagliga situationer. Han morrade åt ägarna när de gick förbi hans säng, han visade tänderna åt deras ett år gamla dotter, gjorde aggressiva utfall mot folk de mötte ute och han försökte bitas när de korrigerade honom. Under hela tiden fick de stöd och hjälp från lokala bhk.

När problemen eskalerade ringde de till uppfödaren och frågade vad de skulle göra. Det framkom då att flera andra valpar också visat upp mentalt knepiga beteenden. En hade sprungit in på ett dagis och levt rövare bland barnen (morrat, vallat runt dem och betett sig allmänt hotfullt), en annan hade sprungit i fatt en joggare under en promenad och bitit denne i låret.

Efter att ha övervägt situationen kom min vän och hennes man fram till att de inte kunde behålla hunden. De åkte till veterinär och tog bort den. I dagsläget lever en valp av fem. De andra har tagits bort pga lynnesfel.

Det jag vill säga är att det i det här fallet var BRA avelsdjur som användes, som varken tidigare eller efter den här kullen lämnat instabila hundar. Bara för att föräldrarna är bra är det ingen garanti för att avkommorna blir mentalt bra. I just fallet schäfer/rottis blandar man ju delvis olika typer av hundar, en med vall i botten och en med vakt i botten. Det är inte alltid det blir bra.

Har du modet att ringa dina valpköpare om det skulle visa sig att flera av valparna får mentala problem och tala om det för dem, eller om flera av valparna skulle visa sig få dåliga höfter? Det hade inte uppfödaren i det här fallet, utan min vän fick som sagt reda på hur det låg till när de ringde för att fråga om råd.

Min vän kommer skaffa hund snart igen, men kommer nog inte skaffa blandras, just för att hon vill veta vad hon kan vänta sig nästa gång.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Den BK som MHat din hund riskerar att gå miste om att genomföra MH i framtiden, eftersom det strider mot BHK stadgar.
Enda blandisar som får testas är de som ärutagna för utbildning till tjänst.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

det kostar ca 700kr per hund (ex vetrinärkostnaden för blodprovet)at DNA testa ETT djur.
alltså en summa på ca 2100 (fortfarande utan vetrinärkosnaden).
sen tillkommer ca 3500 för ETT djurs hd/ad röntken(ex vetkostnad)
så du är uppe i en kostnad runt 10.000 innan du ens vet om du kan para din tik ????
tycker nog att du kan köpa en RENRASIG valp för dom pengarna istället ,där båda föräldra djuren är friska !!!
jag har åsså haft hund hela mitt liv, enda skillnaden är att mina föräldrar(och jag)har uppfödning och har gått många kurser bland annat i genitik....
Jag vet även många som åxå haft hund i hela sitt liv som ALDRIG skulle börja avla ens på renrasiga hundar.
anledningen till att försäkringarna är billigare på blandraser ,TROR jag, är för att det är såå lätt att få tag på en ny hund billigt så det inte lönar sig att låta sin hund eventuellt genomgå en op eller något annat, eller att man som hundägare inte är intreserad av om hunden har Ad/HD fel, den är ju sååå snäll och kan ju springa utan hälta !!!
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

sen tillkommer ca 3500 för ETT djurs hd/ad röntken(ex vetkostnad)
!

:confused: Här kostar (totalt = allt inräknat utom avgiften till skk) hd-röntgen runt 1200:- + några 100-lappar om man tar armbågarna samtidigt. Dvs långt från några 3500:-
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Citat: "- Dessutom så tyckte min vän (Hundtränaren) att det inte alls vore dumt att ta valpar på vår tik och att hon själv är intresserad ifall det blir någon valp som verkar passa henne.. "

Jag tycker personligen (ursäkta...) det låter märkligt med en Brukshundsklubbsinstruktör som tydligen tävlar på elitnivå, som tänker sig att köpa en Blandrasvalp? Vad ska hon ha den till? När hon kan köpa en renrasig hund med känd bakgrund som hon kan tävla med. Lite mysko...
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

ok..men jag betalar gladeligen:love: bara dom går igenom , vet en kompis som fick ej godkända höfter,pga att hunden legat fel vid röntken tillfället, han la in en protest och fick röntka om hunden( hos en annan vetrinär) och då var den fri ??!!!
Detta berodde på att vetrinären ej va så kunnig/duktig att röntka hundar.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

*kl*

Inatt drömde jag om den här tråden. TS gjorde då ett inlägg som förklarade att syftet med hela tråden var en undersökning för att se reaktioner m.m. och att det "naturligtvis inte skulle avlas på blandrastiken".

Dags för mig att ta en bukepaus tror jag... :angel:
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Man behöver inte lägga in någon protest för att röntga om dock.

Har röntgat hundar på ett antal olika kliniker (både billigare & dyrare än snittet) genom åren och inte haft en som inte fått ua på höfterna, så kompetensen sitter nog inte i priset ;)
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Vad avlar Renrasuppfödare på för grunder? Att få fram en hund som ska gå fint i ringen och ha en perfekt nos (enligt domaren) eller på jaktegenskaper. Är det ett bättre argument då? Tom där är ju mentaliteten viktig!
Ja, hade jag bara tittat på utseende och mentalitet så hade jag utan att blinka avlat på min ungtik som har HD D. Hon är mycket vacker och vinner bra i utställningsringarna. Hon är supertrevlig på alla sätt, en riktig liten soltråle! Hon rör sig fritt, sunt och rastypiskt. Hela ambitionen med henne från början var att hon skulle bli en avelstik, men då målet med min avel inte är att bara föda upp söta valpar, utan att föra min ras framåt mot friska, sunda, trevliga och rastypiska hundar som kan glädja sina ägare i många år, så föll hon på den lilla detaljen hälsa...
Jag har genom åren fått avstå avel på flera riktigt vackra och urtrevliga tikar som jag verkligen älskat, eftersom hälsobiten inte hållit måttet.

Faktum är att vi som föder upp renrasiga hundar ofta är bra mycket mer kritiska till våra egna hundars förträfflighet avelsmässigt än vad många blandrasuppfödare är. Man måste klara av att se förbi hunden som person och se den i ett större sammanhang. Alla hundägare älskar sina hundar och anser att just den egna hunden är så otroligt fantastisk. Självklart är det så, konstigt vore det annars, men dessa subjektiva åsikter duger dåligt för avel. Förutom att hudnen själv ska vara bra, så spelar syskonen en stor roll i det hela. Om jag har en tik som är HD-fri medan henens syskon alla har HD, så kommer min tik knappast nedärva speciellt bra höfter. HD har en komplicerad nedärvning, polygen nedärvning, som innebär att en massa olika gener spelar in.

En annan aspekt på blandrasavel är att det sällan är de bästa renrasiga hundarna som används till detta. I de flesta fall är de inte hälsotestade, i sämsta fall är de hälsotestade och befunnits vara olämpliga för renrasig avel.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Jag tänkte egentligen lämna den här tråden men känner att jag bör informera vederbörande ovan att vår tik faktiskt är MH-testad! :( Och som du ser om du läser mina inlägg så är avsikten att hälsokolla både vår tik och hanhunden.

Med tanke på att det bara är renraser som får MH-testas, bortsett från om din hund skulle genomgå någon form av tjänstehundsutbildning, så är det knappast troligt. Eller försöker du bara driva med oss nu?

Och fortfarande, även om tik och hane gör hälsotest och klarar sig, så har du ingen aning om det ändå finns i generna bakom hundarna, eftersom förfäderna inte är testade.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Jag tycker personligen (ursäkta...) det låter märkligt med en Brukshundsklubbsinstruktör som tydligen tävlar på elitnivå, som tänker sig att köpa en Blandrasvalp? Vad ska hon ha den till? När hon kan köpa en renrasig hund med känd bakgrund som hon kan tävla med. Lite mysko...

Du är inte ensam.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

sen tillkommer ca 3500 för ETT djurs hd/ad röntken(ex vetkostnad)
Oj, vad dyrt!!! Kanske idé för dig att kolla upp alternativa ställen att röntga på, för jag har aldrig hört talas om så mycket pengar för att röntga. Jag betalar ca 1300 kr för höfter och armbågar + avgiften på ca 260 kr till SKK för avläsningen.
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

ok..men jag betalar gladeligen bara dom går igenom , vet en kompis som fick ej godkända höfter,pga att hunden legat fel vid röntken tillfället, han la in en protest och fick röntka om hunden( hos en annan vetrinär) och då var den fri ??!!!
Detta berodde på att vetrinären ej va så kunnig/duktig att röntka hundar.
Jag har röntgat på olika kliniker genom åren och alltid haft hundar som gått igenom. Undantaget var nu sist, men att min tik fick HD D/A berodde inte på klantiga vetreinärer utan på att tiken visade sig ha ett snett bäcken som gjort att höftlederna utvecklats så olika. Jag såg plåtarna själv så jag såg tydligt att ena leden var bra och den andra inte var det. Även den avläsande vetreinären på SKK bekräftade detta när jag pratade med honom.

Tillägg: Man behöver inte lämna in protest för omröntgen, utan det är bara att röntga om. Däremot så kan man lämna in protest för att få plåtarna avlästa av den nordiska panelen (vilket bara är korkat om plåtarna är dåliga) ochd et resultat de sedan kommer fram till är slutgiltigt och man kan inte röntga om hundnen mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

Att det är ett dumt argument att jag ska ta valpar på henne bara för att hon är snäll och har bra egenskaper både mentalt och exteriört förstår jag inte alls! Vad avlar Renrasuppfödare på för grunder? Att få fram en hund som ska gå fint i ringen och ha en perfekt nos (enligt domaren) eller på jaktegenskaper. Är det ett bättre argument då? Tom där är ju mentaliteten viktig!
OM min hund och hanen är friska, sunda och bra mentalt så tycker jag att det är ett alldeles ypperligt argument till att faktiskt skaffa valpar på dom! Jag tror att det största felet hos valparna är deras ägare och jag skulle aldrig sälja genom blocket.. Då finns det säkert en bättre sida där man kan annonsera ut blandrasvalpar (tex vovve.net om den finns kvar) där inte kleti och pleti letar.

Det här stycket tycker jag säger mycket. Du tänker inte längre än näsan räcker och har ingen aning om vad seriös renrasavel faktiskt går ut på och hur hårda krav många uppfödare har på sina hundar innan de låter dem gå i avel. Istället blir du bara en av flera i skaran som utsätter din tik för en parning "bara för att du vill ha en avkomma", du tänker alldeles för egoistiskt och riskerar bli en av dem som fortsätter bidra till överfulla hundstall och omplaceringshem... :(
 
Sv: DNA-test (faderskap) på hund

behövde och behövde han gjorde det iaf??
Det är ju inge kul med en avelshund som ej har rena höfter ,pgr av att den låg snett under röntken?? och då resultatet registreras hos SKK så ville han ju naturligt vis ha rena höfter på hunden( då den i flera generationer vart fri, så blev man ju lite fundersam, men det löste sig ju.
och just i syftet att det blir officiella handlingar med resultat så skulle jag göra lika dant, även om man inte är TVUNGEN att protestera.
kommer ihåg att detta var en himla resa för han att få igenom hunden och att få röntka om den, det gick bla till fcis bord kommer jag ihåg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 374
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 876
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Har en tik just nu och har tänkt lite på om jag skulle ha en till hund. Eller ja, om "pappa" ska ha en hund. Men det är ändå jag som...
Svar
16
· Visningar
3 133
Senast: em-pirre
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 417
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp