Sv: dobbermann_tips råd m.m
Ja jag är grön med just skydds och liknande- dock är jag uppvuxen med hundar och det verkar som att du och jag har olika syn på hundraser/hundhållning?
Är det så fel att vilja vara med sin hund från valpstadiet och träna/forma den utefter sitt intresse/yrke.
Jag skulle nog välja valp från början och knyta an med uppfostran, träning och kärlek för att hund och jag ska känna varann på en djupare nivå än att jag köper en vuxen hund som jag inte alls känner bara för att jobba med den. Jag vill inte bara ha en arbetskompis, jag vill ha en kompis-
hunden-människans bäste vän
Jag är grön-men jag lär mig och jag vill lära mig med min egen hund för det tar ju några år innan hund ens får genomgå prov för tjänstehund
När jag var yngre så var jag med ofta när det tränades hund i både skydds, spår och lydnad m.m och tjejen som tränade hundarna, skaffade sina hundar som valpar (Dobber förresten) och medans hon utbildade sig till väktare så tränade hon sina hundar via utbildningen och på sin fritid. Alla dessa 3 dög alldeles utmärkt och klarade sig mycket bra som väktarhundar tillsammans med henne. De var även mkt fina familjehundar som var trevliga och sociala.
Jag har inte uteslutit schäfer men som sagt: Jag tycker de är för vanliga (med allehanda problem) som jag faktiskt inte upplevt hos t.ex dobber.
Malle har jag ingen vidare vana av då jag endast sett dem på håll och högt hälsat på. Så där tar jag till mig allt vad ni säger om rasen.
Men jag kan faktiskt inte ändra vad jag själv upplevt av de andra raserna dobber och schäfer.
Sen är ju inte schäfer BARA negativt för mig som det kanske låter när jag skriver men beakta att:
Jag har varit med om 1st schäfer som var en helt otrolig hund med en enorm pondus och härlig karaktär med en skalle som sten i arbetet.
Han var inte nå speciellt stammad eller så men en sju jäk*a hund. Han jobbade hos polisen, sedan flyttade han till F16 och blev militärhund. Han tjänstgjorde tills han fick gå i pension. Hans förare på F16 berättade att han var den enda hunden som fick följa med hem i stället för att sova på basen, just för sitt vänliga sinneslag "off duty". Hemma spelade han hockey med "sina" människobarn och stod i mål och fångade hockeypuckar så det blödde i munnen, men han tyckte det var SÅ kul. Han var med och vaktade barnen i skogen och byggde kojor och han följde dem överallt. Han jagade skolbussen ca 1 mil för att få vara med barnen. Han var också den enda hund som fick vara med på djurdagarna i skolan då han var så lydig. Kort sagt. alla minns denna hund för hans enorma skärpa trotjänarsätt. Han "patrullerade" byn där barnen bodde innan han gick hem. Han gick till alla grannar och gick ett varv runt deras hus sedan gick han till nästa hus tills han gått igenom hela byn. Han gjorde aldrig ifrån sig på någon av tomterna de 13 år han levde. Han gick upp i skogen! Sen när han kollat att allt var bra i hela byn så kraffsade han på ytterdörren och ville komma in och lägga sig i fotändan hos barnen.
Det ni

Det låter som en saga MEN varje ord är tvärsant. Och det är också det enda som jag varit med om av rasen schäfer som har varit något särskilt extra. Kanske ska lägga upp en bild på honom från F16.?