Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Något OT
Med den definitionen har alla mina BCs varit enmanshundar.

Absolut! Jag tror inte min pappas hund var en ovanlig hund i det avseendet. Jag vet inte heller vad han själv lägger in i begreppet. Möjligen att hunden bara lydde honom och ingen annan (för så var det).

Men jag vet inte - definitionen i sig kräver nog en allldeles egen tråd. :D
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

En bra och normal dobbis är en "du och jag hund" mina älskar andra människor,kan klappas ,hanteras,nypas o petas av alla,men i sista änden eller om situationen ställs på sin spets så är det Du och jag matte :love:

Så din pappa har helt rätt i det han säger :bow:
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Kl

Nu kanske jag har haft en ovanlig stor tur men min dobbis har ingen direkt stor jakt lust. Utan jakten kommer fram när hon e uttråkad. Men inget större problem då hon alltid kommer på inkallning.

I normala fall struntar hon totalt i vilt. Kan komma upp harar framför näsan på henne och allt hon gör e och tittar efter dom...
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Jag har haft lite blandat,sista tiken jagade inte alls,flera har gått att stoppa med nej,och så 2 riktiga dårar,den ena körde vi tom elhalsband på (länge sedan och lagligt då)
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

kl
Tack alla!

Det är himla roligt, peppande och lärorikt att läsa om allas olika erfarenheter av tråden. När tiden kommer an kommer jag hålla tummarna för att många av er fortfarande är aktiva på buke fortfarande och pm'a om kenneltips :P

Sen så har jag av en slump fått en fantastisk möjlighet att lära känna en dobbis på nära håll! Av en slump berättade jag för en vän om min förkärlek för dobbisar, då föll det sig så att hennes granne har en dobbis och de behöver hus- och hundvakt i sommar. Så i lite mer än 2 v. ska jag bo med deras hund och ta hand om deras andra djur. =)
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Det e ett perfekt tillfället att lära känna rasen lite närmre.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Tar sista knappen och livar upp tråden.

Nu har jag bott med Dobbisen i 10 dagar och har en vecka kvar innan jag måste lämna tillbaka henne.
Hon är en tik på 9 år men ändå full av energi. Hennes matte berättade att hon visserligen är ovanligt lugn för att vara dobbis så jag gissar att om man ska tänka sig en yngre hund och som är mer rastypisk så får man plussa på lite. Hon är helt fantastisk och jag älskar verkligen hennes energi och lekfullhet. Hon är otroligt gosig och kärleksfull mot allt och alla.

Det är dock en tendens hon har som är väldigt enerverande och det är skällandet. Hon kan skälla som en tokig mitt i nätterna men även om man lämnar henne ensam. (hör henne om jag lämnar henne för att titta till hästarna 100 m bort) Och på nätterna far hon upp, stirrar ut genom ett fönster och skäller. Det jag undrar är om det är något som är svårt med rasen i och med att det är en vakthund och hon har de tendenserna eller om det går att träna bort om man jobbar med hunden från början? Kan tillägga att hon är ganska ouppfostrad, tigger, vill gå och dra i kopplet, (har blivit mkt bättre) äter upp allt som går att nå om hon lämnas ensam och vill man vara någorlunda säker på att hon ska lyssna så bör man ha en köttbulle i handen. Så jag vet ju faktiskt inte om hennes skällande beror mycket på att hennes husse och matte helt enkelt inte har lärt henne en gräns där, eller om de har försökt men att det är svårt att få bukt med på en vakthund.

Är nog svårt för någon att säga vad som gäller för just den här tiken men det jag undrar är om det är generellt för rasen att det är svårt att lära dem att inte skälla?


p.s. Kanske är det jag som underskattat hennes aktiveringsbehov? Fick inte så mkt riktlinjer av hennes matte så jag har gått en promenad i skogen på 1-2 timmar om dagen, utöver det kortare promenader 15-30 min för rastning, lekt lite och låtit henne söka efter köttbullebitar lite här och var och tränat lite enkla trick för att hon ska få tänka lite. Sen leker hon en del med katterna i huset. Det kanske är att hon har för lite att göra som gör att hon inte riktigt kommer till ro på natten? ds
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Är nog svårt för någon att säga vad som gäller för just den här tiken men det jag undrar är om det är generellt för rasen att det är svårt att lära dem att inte skälla?

En dobermann, eller vilken pinscher som helst, fungerar som ett larm; De larmar. Det betyder däremot inte att de vet varför eller på vad de reagerar. ;) Det är en vakthund, och det är (eller har alltid varit) deras jobb att larma och vakta.

Sen tror/vet jag att en 10 dagar är för kort tid för en vuxen hund att acklimatisera sig, särskilt en som extrajobbar som radar ;)

Det är ganska vanligt att pinschrar över lag har en energi- eller stressnivå som kan vara mer eller mindre svårhanterlig (eller skitjobbig). De mår allra bäst med rutiner och att veta vad som komma skall. De hatar överraskningar.

Jobba stenhårt med rutiner de kommande dagarna, så att hunden vet och är säker på att "okey, först får jag kvällsmat, sen går vi en kort kvällspromenad, sen myser vi lite och sen sover vi till klockan 7".
Träna passivitet (korta stunder) och nervarvning. Belöna med smek, mat och lugn röst. Jobba med hjärnan, fortsätt med tricken.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Tack!
Jag bor hemma hos hunden och vaktar familjens andra djur när de är på semester så visst måste hon ju vänja sig vid att bara ha mig istället för sin vanliga flock men omgivningen är hon van vid sen tidigare.

På dagtid när jag pluggar så varvar hon ner superfint och är sen lugn tills jag hittar på ngt igen. Men det jag tänkte mest är just själva skällandet men som jag tolkar ditt svar så brukar det inte var något problem med rasen bara man ser till alla andra behov av rutin, aktivitet och nedvarvning?
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Men det jag tänkte mest är just själva skällandet men som jag tolkar ditt svar så brukar det inte var något problem med rasen bara man ser till alla andra behov av rutin, aktivitet och nedvarvning?

Nja.
De skäller, det kan man inte komma ifrån.
Men man kan (eventuellt) minska det genom rutin, aktivitet och nedvarvning. ;)
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

ok det kan vara värt att tänka på inför framtidens hundval. Både jag och sambon är väldigt förtjusta i dobbisar men beroende på vart man bor så kan det leda till problem om det visar sig att vi inte klarar av att lära den att inte skälla som en tok. Svårt läge för vi båda tycker om att hunden håller koll men om det går till överdrift så kommer nog varken vi eller grannar bli glada :P
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Och jag tänker säga emot Blueberry,för hon/han måste ha träffat avarten av dobbisar.
Mina har inte skällt över huvudtaget mer än på skyddsplan eller när vi hittat busen på något arbetspass (väktarhundar) däremellan håller dom klaffen,vaktar inte lägenheten/huset eller bilen med ljud.
Min DP skällde mer och min 18 mån mops skäller mer än vad mina dobbisar gjorde i hela sitt liv :devil:,och alla blev min 9år.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Jag har dobermann och trivs med rasen. Min Enya avlivades för bara två veckor sedan och efterlämnade stor sorg hos mig och barnen. Ingen hund är som min Enya! En otroligt glad och positiv hund, lite flamsig men samtidigt vuxen. Hon utstrålade klokhet och tuffhet som ingen annan jag känt. Trygghet. Hon var självständig, något skällig..., envis som synden och en aning ouppfostrad så ja, hon tiggde, stal mat som hon kom åt och man fick säga till mer än en gång- om man inte hade något gott i handen, för då satt hon som ett ljus eller löd minsta vink från mig. Allt handlade så klart om hennes vilja.

Jag gillar det där- jag vill inte så jag gör inte, som de har. Dock gillade hon inte smådjur, har tagit två katter och två höns för mig och skakade dem hårt tills de dog, och hon lyssnade inte ett skvatt på mig. Dock kunde jag avbryta jakten innan hon fått tag på något. Hon var alltid lös, fram tills hon var 11 år. Hon kunde inte vara lös det sista året, drog efter vilt, lyssnade inte osv. Har aldrig tidigare rymt, men gjorde det då för harar var roliga att jaga. Roligare än matte och godis. Hon var lite korkad ibland tex hoppade hon aldrig över en grind, jag lutade grinden mot dörrkarmen och hon stod snällt bakom. De andra hoppar över..... Dock de sista månaderna i sitt 12 åriga liv upptäckte hon att om man puttar grinden åt sidan med nosen så kommer man in.....:angel:

De ska övertalas och mutas lite och det självständiga är ett stort plus för mig. De ska våga stå bredvid mig om något farligt händer, våga möta rädslor. Jag avskyr hundar som knuffar fram mig mot något de är rädda för, som inte är trygga i sig själv och som är beroende av mig. Det är inte direkt det intrycket jag har av dobermann, utan där är det självständiga, de är trygga i sig själv och vågar ta för sig på ett helt annat sätt. Javisst är de något flamsiga, glada och halvvilda om de tillåts- och det tycker jag de ska få vara inom rimliga gränser. Vill du ha en prydnadshund finns det ju andra raser som kanske passar som det, men vill du ha en hund som kräver något av dig, som tar plats, som vill vara med i ditt liv och ser det som en självklarhet att de ska få vara det också- ja då är dobermann en passande ras.

Jag har inte träffat någon större mängd av dobbisar, men de jag träffat och känt har varit så här.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

åh dobbis! Du håller verkligen mitt hopp uppe om att en dag kunna ha en dobermann!
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

KL

en kompis skickade just den har bilden pa hennes tva. Det har ar exact som jag ser dobisar. Clowns.:D

kjerstis.jpg
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Helt rätt,et tänkte inte jag på,men det kan kosta tänder eller en bruten käke.
Och som gnällkärring så ska dobbis inte ha "rottiskedja" utan en kedja med rundade länkar :angel: eller helst inte kedja alls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 616
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 149
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp