Dobermann mer sällsynt ?

Min bror har en dobermann (ursprungligen en import) men det är den enda jag sett på många år.

Jag tycker och har alltid tyckt om utseendet på dobermann, jag tycker det är vackra hundar. Dock har de inte utifrån de jag träffat det lynne jag vill se på en hund av den storleken. De jag träffat har endera varit veka med massa rädslor, eller ungefär som duracellkaniner på tjack. Brorsans blir som ett studsande yrhöns när man kommer och det går inte få någon kontakt för hon är så yrig att ingen riktigt är hemma. Och även när hon är lugn så jag saknar den där riktiga kontakten.

Snäll och utan rädslor är hon dock och det må väl vara huvudsaken. Men jag har svårt ens se henne som av brukshundsras.

Och tyvärr så de flesta av rasen jag träffat har haft det där problemet med Duracellenergi som inte ens emd hårt arbete kan riktas till något konstruktivt någon länge stund i sträck - men jag vet inte om jag haft otur eller om der är ett generellt problem med rasen?
Numera tycker jag sällan man stöter på dobbisar med rädslor, även om de såklart finns.
En del är duracell som inte håller ihop men jag tror mycket är att ägarna inte reder ut dem och ger dem styrning med.
Tycker oftare jag ser hundar som har dålig motor och energi än det du beskriver faktiskt.
Numera umgås jag ju mest med hundar ur rena brukslinjer o där är uthållighet i arbete inte ett problem - men visst dobbisar är bra på att roa sig själva om de känner för det ;)
 
Den är väl inte på mode längre dvs det säljs betydligt färre oreggade?
För 20 år sen hade ju alkisarna på parkbänken liksom barnfamiljen en.
Nu säljs dom väl främst till människor som vill ha dom för dess egenskaper och att arbeta med.
Min morfar och mormor och deras föräldrar födde upp doberman och schäfer på 80 90 talet och jag upplevde dom helt annorlunda då vi barn lekte och sprang ut med hundarna själva vid besök,minns dom som coola och stolta hundar.
Dom två jag träffat senare år har knappt gått att hantera då dom studsat upp och ner upp och ner 😅 urfjantiga dom två :) (nej jag dömmer inte rasen för dessa två)
Finns iaf 2-3 st som kränger ut oreggat, plus en del fulimport. Skulle nog säga att typ 70% är utställningsavlade med tyvärr, även om folk kanske tränar lite med dem.
 
Rottisar tycker jag att man ser rätt ofta, både på brukshundklubbarna och "på byn".

Dobermann ser jag däremot inte speciellt ofta här nere i Skåne, såg fler när vi bodde uppe i Östergötland.
 
Rottisar stöter jag ofta på. Men vilken sorglig utveckling det blivit på rasen. Slöa, omotiverade, tröga hundar.
Det är mer klös i en vanlig DP-labbe numera.

Många av Rottisarna har verkligen förändrats, men inte alla. Är uppväxt med rottis och det var skärpa, vakt och fantastisk att valla in korna med.
Mötte en fin rottis i går, Väl musklad och fin i modellen,
Träffade även en brun dobberman här om dagen.
 
Många av Rottisarna har verkligen förändrats, men inte alla. Är uppväxt med rottis och det var skärpa, vakt och fantastisk att valla in korna med.
Mötte en fin rottis i går, Väl musklad och fin i modellen,
Träffade även en brun dobberman här om dagen.
Fina rent exteriört har många jag träffat varit. Men deras egenskaper har inte varit något utmärkande ändå.
 
Kryllar av rottisar i Stockholm, men mer i förorterna tycker jag. Vi får in en hel del på jobbet, många ohanterbara tyvärr.

Ser dom sällan på den BK jag varit medlem i under många år (men inte nu längre). Där är det vanligast med Aussie, BC, Schäfer, Terv, enstaka Malle och Kelpie och Jaktlabbe. Sen är det ett gäng som har JRT, Lagotto, Dvärgpinscher som hängt på klubben ett tag.
 
Dobermann en hund jag alltid velat ha för jag tycker de är så vackra men aldrig kommer skaffa mig för för jag vill ha sällskapshund :D

Såg Dobermann ganska ofta när jag var liten men nu var det länge sedan.
 
Dobermann en hund jag alltid velat ha för jag tycker de är så vackra men aldrig kommer skaffa mig för för jag vill ha sällskapshund :D

Såg Dobermann ganska ofta när jag var liten men nu var det länge sedan.

Samma här! Så vackra! Men dels vill jag inte ha hund och om jag hade velat ha hund hade nog deras mentalitet inte passat mig. Men otroligt vackra!
 
Jag har sett två dobermann på tävling de senaste månaderna, i lägre klasser i lydnad och rallylydnad. Utifrån det lilla jag såg så verkade båda vara okej på banan. Däremot reagerade jag på att en av dem verkade ha det lite svårt att hantera tävlingsplatsen/tävlingssituationen med alla andra hundar. När de väntade på sin tur var det någon gång så att föraren fick hålla i kopplet ganska ordentligt för att den inte skulle kunna göra utfall mot andra hundar i närheten.
 
Jag har sett två dobermann på tävling de senaste månaderna, i lägre klasser i lydnad och rallylydnad. Utifrån det lilla jag såg så verkade båda vara okej på banan. Däremot reagerade jag på att en av dem verkade ha det lite svårt att hantera tävlingsplatsen/tävlingssituationen med alla andra hundar. När de väntade på sin tur var det någon gång så att föraren fick hålla i kopplet ganska ordentligt för att den inte skulle kunna göra utfall mot andra hundar i närheten.
Fast detta är väl inget konstigt? att en hund har svårt med främmande hundar så tätt inpå tycker jag är ganska så normalt. Varken mina sällskapshundar eller tidigare brukshund har uppskattat sånna situationer.
 
Jag har sett två dobermann på tävling de senaste månaderna, i lägre klasser i lydnad och rallylydnad. Utifrån det lilla jag såg så verkade båda vara okej på banan. Däremot reagerade jag på att en av dem verkade ha det lite svårt att hantera tävlingsplatsen/tävlingssituationen med alla andra hundar. När de väntade på sin tur var det någon gång så att föraren fick hålla i kopplet ganska ordentligt för att den inte skulle kunna göra utfall mot andra hundar i närheten.
Det är nog inte tävlingssituationen utan andra hundar bara. Det finns en hel del könsbunden aggression hos hanarna + att det är en ras som gärna tar sig ton mot andra om man inte styr dem.
 
Fast detta är väl inget konstigt? att en hund har svårt med främmande hundar så tätt inpå tycker jag är ganska så normalt. Varken mina sällskapshundar eller tidigare brukshund har uppskattat sånna situationer.
Mycket möjligt att det kan vara problem för många hundar att vara ute på en gräsplätt med andra hundar där i närheten. Det är dock första gången under mina år på tävlingar som jag har reagerat på att en hund tydligt blivit aggressiv av att ha andra hundar i närheten (inte direkt inpå av vad jag kunde se, utan de närmaste hundarna verkade vara några meter bort). Jag håller dock mest till på rallylydnad/lydnad/agilityplanen, och inte IGP/bruks :)

Jag har själv två hundar som inte uppskattar att ha andra främmande hundar direkt inpå, och som säger till om det kommer någon och nosar på dem eller liknande. Dock skulle ingen av dem bli aggressiv och göra utfall av att det går andra hundar några meter bort.
 
Det är nog inte tävlingssituationen utan andra hundar bara.
Med tävlingsituationen menade jag mest en situation där det är många andra människor och hundar som rör sig :)

Det finns en hel del könsbunden aggression hos hanarna + att det är en ras som gärna tar sig ton mot andra om man inte styr dem.
Så kan det säkert vara :) Det här är de första dobermanns jag minns att jag träffat, så jag måste säga att jag inte har superkoll på hur de brukar bete sig. Det var bara något som stack ut från de andra hundarna som var där, och från andra hundar jag sett på tidigare tävlingar :)
 
Fast att kunna hantera närvaro av andra hundar och människor är en nödvändighet för de flesta tjänstehundar. Så jag lägger nog en ganska stor sten i en bruksras minus-skål, om ägare av rasen säger att det är "andra hundar bara".
 
Fast att kunna hantera närvaro av andra hundar och människor är en nödvändighet för de flesta tjänstehundar. Så jag lägger nog en ganska stor sten i en bruksras minus-skål, om ägare av rasen säger att det är "andra hundar bara".
Jag menar mest att det inte är för att det har med att de inte fixar tävlingssituationen.
Det är fö stor skillnad på arbete och att bara stå och vänta. Det handlar som sagt mest om styrning och jag vet ingen som inte funkar i arbete nära andra hundar.
 
Mycket möjligt att det kan vara problem för många hundar att vara ute på en gräsplätt med andra hundar där i närheten. Det är dock första gången under mina år på tävlingar som jag har reagerat på att en hund tydligt blivit aggressiv av att ha andra hundar i närheten (inte direkt inpå av vad jag kunde se, utan de närmaste hundarna verkade vara några meter bort). Jag håller dock mest till på rallylydnad/lydnad/agilityplanen, och inte IGP/bruks :)

Jag har själv två hundar som inte uppskattar att ha andra främmande hundar direkt inpå, och som säger till om det kommer någon och nosar på dem eller liknande. Dock skulle ingen av dem bli aggressiv och göra utfall av att det går andra hundar några meter bort.
Agilityhundar om några lever väl om på tävlingar? 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 935
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 311
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 230
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 129
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp