Dödsfallsintyg

Bukefalos 30 år!

Ja precis. Men ändå fick jag ringa den särskilda avdelningen på skatteverket för att få ut intyget. Och jag uppgav inte mer där än jag uppgav först för avdelningen med vanliga dödsfallsintyg.

Jag har inte skyddad identitet och fick ut intyget ändå.
Då undrar jag om Skatteverket gjort rätt. Identiteten har ju röjts utan personens godkännande. När jag var dödsbodelägare och annan delägare hade skyddad identitet kunde inte jag få ut intyget.
Men men nu har du fått ut intyget.

• Gilla
Reactions: Sel
Det vanligaste skälet är att begravningsbyrån ännu inte har rätt behörighet hos Skatteverket. Dödsfallsintyg lämnas bara ut när dödsfallet är fullt registrerat och när Skatteverket säkert vet vem som företräder dödsboet. Saknas eller är fullmakten oklar, eller om det finns minsta osäkerhet kring anhörigkretsen eller sekretess, kräver Skatteverket ofta att en anhörig själv ringer för identifiering och samtycke. Det är en normal försiktighetsåtgärd och betyder inte att något är fel, utan brukar lösas direkt när anhörig kontaktar dem.

Den fungerar inte för mig heller. Jag kan inte ens komma in på huvudsidan.

Provade till och med googla och gå in den vägen och det gick inte heller. :confused: Jätteskumt!
Vilken webbläsare använder du? Jag hade i över ett års tid där jag inte kom in på skatteverkets hemsida på googles webbläsare. Använde mig av mozzila, kanske kan vara något liknande?

Då undrar jag om Skatteverket gjort rätt. Identiteten har ju röjts utan personens godkännande. När jag var dödsbodelägare och annan delägare hade skyddad identitet kunde inte jag få ut intyget.
Men men nu har du fått ut intyget.

Nuvrande identitet och bostadsort röjts inte, utan det hänvisas till personens ursprungliga namn och adress till skatteerket (eller vem det nu är) som vidarebefordrar post mm till personen i fråga. Precis som när kvinnor och barn får skyddad identitet.

Det vanligaste skälet är att begravningsbyrån ännu inte har rätt behörighet hos Skatteverket. Dödsfallsintyg lämnas bara ut när dödsfallet är fullt registrerat och när Skatteverket säkert vet vem som företräder dödsboet. Saknas eller är fullmakten oklar, eller om det finns minsta osäkerhet kring anhörigkretsen eller sekretess, kräver Skatteverket ofta att en anhörig själv ringer för identifiering och samtycke. Det är en normal försiktighetsåtgärd och betyder inte att något är fel, utan brukar lösas direkt när anhörig kontaktar dem.
Vi fick svar igår varför det inte gick och det är att ett av hans barn har skyddad identitet.

Liknande trådar

• Fejko
  • Pris med och utan RUT-avdrag
  • Bedrägeriförsök
  • Att kunna titta på TV

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat