Döa möss i vattnet, jag blir galen!!

-Catherine-

Trådstartare
Alltså, nu blir jag knäpp snart :(
I tre veckors tid har det pågått någon form av mass-självmord av möss här hos mig på gården. Varenda morgon/lunch/kväll ligger det flera döa möss i hingstarnas vattenkar ute i lösdriften. Det blir en jävla massa merjobb med att lyfta ur baljan ur sin isolerade låda, släpa ut den ut ur hagen för att tömma den och sedan ta med den in i stallet för att skura innan jag kan ta ut den och återigen släpa ut varmt vatten att fylla den med.
Har tappat räkningen på hur många liter varmvatten jag nu hällt ut på backen och fyllt på med helt i onödan.

Vad kan man göra åt eländet (förutom att jaga efter mössen innan de dränker sig, kattorna jobbar ju dygnet runt men hinner ändå inte med alla)? Finns det ens ngt man kan göra?
Jag kan ju inte sätta lock på baljan, men jag har funderat på ngt form av elastiskt nät som är tillräckligt starkt att hålla mössen ovan vattnet, men ändå tillräckligt elastiskt för att hästarna ska kunna rycka ned det med mularna i vattnet och kunna dricka. Finns det något sånt nät, och kan det lösa problemet eller drömmer jag bara?

Jag kan väl ändå inte vara ensam om detta bekymmer? Jag har faktiskt aldrig under alla år varit med om att det är så vansinnigt mkt möss som det är i år, de springer bokstavligen över fötterna på mig om jag skulle sitta still en stund, helt galet är det :/

Hur gör ni andra för att slippa möss i vattenkaren? Nu är jag desperat, min rygg och nacke orkar inte med allt detta extra släp med vatten :(
 
Kvist har jag prövat, den plockade hingstarna ur hela tiden. Snöre däremot, det kanske kan funka, ska testa det. Jag är så trött på att släpa vatten att hjärnan inte fungerar längre!
Tack för tips! :bow:
 
Se till att ställa vattenkaret så att det inte finns något mössen kan klättra på för att komma upp til kanten, det har fungerat hos oss.
 
Jag hade nog satt ett lågt vattenkar (låg kakburk eller så) i marknivå så de slipper klättra i karet. Bra åtelplats för katterna också.

Repet funkar så länge hästarna låter bli det, men hingstar kan ju vara rätt pilliga....
 
Vattenskål åt mössen? Jag vet att du knappast tänder på idén men de är troligen törstiga och drattar i av den anledningen.
Min man föreslog faktiskt det igårkväll när jag (återigen) släpade vatten och skurade kar, men nej tack, jag är verkligen inte så tänd på iden att sätta ut vatten (och hålla på att byta/värma upp) till mössen också. Det känns som om att det räcker med att göra det åt hästarna :P
 
Karet som hästarna har är en 40L murarbalja som är isolerad med markisolering och sedan står i en 90L balja. Allt detta är sedan nedsänkt i permanentbädden inne i ligghallen, vilket gör att om jag bara fyller på med en hink ljummet vatten morgon och kväll så håller sig vattnet isfritt ända ned till -20.
En underbar lösning som har sparat mig hur mkt jobb som helst...ända till nu å mössen :/

Jag vill ju inte flytta baljan när det funkar så attans bra, men jag kan ju inte hålla på så här heller. Jag ska pröva med repet och se om hiästarna låter bli, annars får jag hitta ny lösning på ngt vis.
 
Jag hade nog satt ett lågt vattenkar (låg kakburk eller så) i marknivå så de slipper klättra i karet. Bra åtelplats för katterna också.

Repet funkar så länge hästarna låter bli det, men hingstar kan ju vara rätt pilliga....

Katterna går tyvärr inte in i ligghallen, hingstarna är inte snälla alls mot dem :(
Jag hoppas att de låter bli repet, kanske kan jag sätta fast det i kanten på ngt vis så att de inte får lös det, då kanske de ledsnar på att greja med det.
(eller så drar de iväg med hela baljan, med rep å allt :eek: )
 
Karet som hästarna har är en 40L murarbalja som är isolerad med markisolering och sedan står i en 90L balja. Allt detta är sedan nedsänkt i permanentbädden inne i ligghallen, vilket gör att om jag bara fyller på med en hink ljummet vatten morgon och kväll så håller sig vattnet isfritt ända ned till -20.
En underbar lösning som har sparat mig hur mkt jobb som helst...ända till nu å mössen :/

Jag vill ju inte flytta baljan när det funkar så attans bra, men jag kan ju inte hålla på så här heller. Jag ska pröva med repet och se om hiästarna låter bli, annars får jag hitta ny lösning på ngt vis.
Nyfiken fråga, men 40 liter som du fyller två ggr/dag? På hur många hästar? Mina två halvblod och en shettis gör nog av med över 100 l/dag.
 
Katterna går tyvärr inte in i ligghallen, hingstarna är inte snälla alls mot dem :(
Jag hoppas att de låter bli repet, kanske kan jag sätta fast det i kanten på ngt vis så att de inte får lös det, då kanske de ledsnar på att greja med det.
(eller så drar de iväg med hela baljan, med rep å allt :eek: )
Fäst repet i väggen? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 929
Senast: Korven
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Är det fler än jag som är intresserade av gamla eller nya knep och knåp för att underlätta eller förbättra hästlivet? Jag har några få i...
Svar
1
· Visningar
902
Senast: mysko
·
Övr. Katt Min lilla vildkatta har en konstig och ganska jobbig hobby. Hon är stallkatt från början men bor nu inne med mina två andra missar som...
2
Svar
20
· Visningar
4 361
Senast: Irish cob
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 418
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp