Dödad hund i Lund

Att hundar äter på sina avlidna hussar och mattar är inget ovanligt.
🤷
Det är iofs öppet för tolkning om de orsakade husses död eller inte 🤷

(Schäfern jag tog över från polisen åt dock inte på sin döda husse. Trots att han var död i två veckor och när vi hämtade hunden var han oerhört tunn. Svulten. Så det är definitivt inte alla hundar som äter på sin människa)
 
Det är iofs öppet för tolkning om de orsakade husses död eller inte 🤷

(Schäfern jag tog över från polisen åt dock inte på sin döda husse. Trots att han var död i två veckor och när vi hämtade hunden var han oerhört tunn. Svulten. Så det är definitivt inte alla hundar som äter på sin människa)
Nej, inget i texten var öppet för någon tolkning. Det står rent ut att de inte vet vad som orsakade hans död. De vet däremot att hundarna har ätit på honom. De vet dock inte om det var före eller efter hans död. Det går inte att tolka det på något annat vis än så här.

Alla hundar gör inte, men det är heller inget som är förvånansvärt om de gör. Det är djur. De ska inte behöva bli anklagade för att ha dödat sin husse bara för att de var hungriga efter hans död om det rent faktiskt var så det låg till. Det vet ju inte heller.
 
Det är iofs öppet för tolkning om de orsakade husses död eller inte 🤷

(Schäfern jag tog över från polisen åt dock inte på sin döda husse. Trots att han var död i två veckor och när vi hämtade hunden var han oerhört tunn. Svulten. Så det är definitivt inte alla hundar som äter på sin människa)

Ja precis, därför kan vi ju inte säkert veta att de dödade honom?

Och nej, såklart inte alla hundar äter på sina ägare. Det skrev jag ju inte heller. Jag skrev att det inte var ovanligt.
/mvh polis som gör lägenhetsundersökningar lite nu och då där vi hittar lik utan kroppsdelar när hundarna varit allt för hungriga.
 
Min lösning blir istället att man återinför kastrationsförbud om inte hundarna har medicinsk anledning så kanske människor tänker efter före de skaffar hund och väljer hundar som föds ur kullar där alla individer är intakta och värderas mentalt efter det.
Tänker efter för? När folk avlar på vad fan som helst och andra köper blandraser för 45' tror du att någon tänkt efter före? Vad hade ett kastrationsförbud gjort för nytta under pandemin?
 
Nej, inget i texten var öppet för någon tolkning. Det står rent ut att de inte vet vad som orsakade hans död. De vet däremot att hundarna har ätit på honom. De vet dock inte om det var före eller efter hans död. Det går inte att tolka det på något annat vis än så här.

Alla hundar gör inte, men det är heller inget som är förvånansvärt om de gör. Det är djur. De ska inte behöva bli anklagade för att ha dödat sin husse bara för att de var hungriga efter hans död om det rent faktiskt var så det låg till. Det vet ju inte heller.

Ja precis, därför kan vi ju inte säkert veta att de dödade honom?

Och nej, såklart inte alla hundar äter på sina ägare. Det skrev jag ju inte heller. Jag skrev att det inte var ovanligt.
/mvh polis som gör lägenhetsundersökningar lite nu och då där vi hittar lik utan kroppsdelar när hundarna varit allt för hungriga.
Med öppet för tolkning menar jag att det inte heller är uteslutet att hundarna dödade sin husse. Och utifrån mitt första inlägg så kom jag ihåg fel. Hundarna hade kanske ihjäl sin husse. Det är inte heller motbevisat.

Även katter äter på sin avlidne ägare. Alla djur gör det dock inte, utan svälter hellre. (Även katten som levde med min fd, hund. Två veckor utan mat 🤷 )
 
Med öppet för tolkning menar jag att det inte heller är uteslutet att hundarna dödade sin husse. Och utifrån mitt första inlägg så kom jag ihåg fel. Hundarna hade kanske ihjäl sin husse. Det är inte heller motbevisat.

Även katter äter på sin avlidne ägare. Alla djur gör det dock inte, utan svälter hellre. (Även katten som levde med min fd, hund. Två veckor utan mat 🤷 )

Ja, katter äter absolut av sina ägare. Sådana har vi också råkat ut för på jobbet. Ej gött.
 
Tycker personligen dessa hundar bör förbjudas i Sverige det har gått för långt med alla småtjejer som kallar dom för nannydogs och allt pack som springer runt med dom i städerna.
Inför förbud och licens för att äga en kraftfull ras tycker jag,det är alltför många små oskyldiga hundar som fått sätta livet till redan och människor som är livrädda för dessa hundar.
Nope. Det var "pitbull"förbudet på nittiotalet som går att de blev så populära. Bättre sätt att få olämpmigtf olk att vilja ha en kunde man inte ha kommit på.
 
Nu har ju få människor ovtjarkor och liknande raser så jag tycker inte det är ett lika stort problem.

Majoriteten olämpliga ägare har just shittbulls i dagens Sverige och har haft dom senaste femton åren

Ett fåtal brukshundar och herdehundar hamnar fel i jämförelse med hur många av kamphundarna.
Kastrering låter bra :)
Det finns ENORMT många hundar av brukstyp, främst Rottis och Schäfer, som är i helt fel händer.
 
Tänker efter för? När folk avlar på vad fan som helst och andra köper blandraser för 45' tror du att någon tänkt efter före? Vad hade ett kastrationsförbud gjort för nytta under pandemin?

Nä, men det finns ju anledningar till att det fanns betydligt färre hundar i samhället för 20-30 år sedan än det gör nu.

Pandemin känner jag är en helt annan sak, det är ju verkligen galet!!
 
Nä, men det finns ju anledningar till att det fanns betydligt färre hundar i samhället för 20-30 år sedan än det gör nu.

Pandemin känner jag är en helt annan sak, det är ju verkligen galet!!
Det berodde iaf inte på något kastreringsförbud. Folk kommer alltid skaffa olämpliga hundar, många skiter helt i att kolla upp statusen innan köp oavsett ras och nu är ju blandisar populära, vad hade ett kastreringsförbud gjort för skillnad?
 
Ju mer förbjudna raser blir, desto större ha-begär och respekt i fel kretsar till de som har just de förbjudna raser. Det blir status. För vem tusan BEHÖVER en ovtjarka? Vad fyller den för behov här i Sverige, där vi har tillgång till många raser som nog kan tänkas fylla de flesta hundköpares behov.

Jag har (uppenbarligen) inget emot de skarpa raserna, men jag har feta problem med att hundar används i fel kretsar.
 
Det berodde iaf inte på något kastreringsförbud. Folk kommer alltid skaffa olämpliga hundar, många skiter helt i att kolla upp statusen innan köp oavsett ras och nu är ju blandisar populära, vad hade ett kastreringsförbud gjort för skillnad?

Jag tror att tanken med det är att man inte ska kunna maskera en dålig mentalitet genom att kastrera och att uppfödarna ska tvingas avla mer på mentalitet när man inte längre bara kan kastrera bort dåliga och aggressiva beteenden. Jag vet inte om jag köper den teorin.
 
Jag tror att tanken med det är att man inte ska kunna maskera en dålig mentalitet genom att kastrera och att uppfödarna ska tvingas avla mer på mentalitet när man inte längre bara kan kastrera bort dåliga och aggressiva beteenden. Jag vet inte om jag köper den teorin.
Visst förstår jag tanken men jag anser den inte vara hållbar. Ett kastreringsförbud gör ingen skillnad.
 
Jag ser faktiskt bara ett alternativ: det ska vara lättare för ordningsmakten att besluta att hunden inte ska stanna hos ägaren. Antingen för att hunden inte är lämplig som hund eller för att ägaren inte är lämplig att handha hund. Och detta ska kunna beslutas på ort och ställe.
 
Visst förstår jag tanken men jag anser den inte vara hållbar. Ett kastreringsförbud gör ingen skillnad.

Det är möjligt att det inte är lösningen men jag tror nog inte någon kan säga att det är det ena eller det andra.
Jag menar nog gemene man som tror att saker löser sig bara man kastrerar, dvs pandemihundar. Där man väljer raser och individer utan någon koll på mentalitet och stamtavla; bara kastrera. Många diskussioner har jag haft med dessa personer. Kunskapsnivån är enormt liten.

Men, jag tror att det är ett sidospår egentligen. De som har kamphundar kastrerar ju inte, av så många anledningar. De kommer vi garanterat inte åt med annat än på ett sådant sätt som @Lovisaleonora skriver (och några andra).

Förbud, nej tack! Det förstärker bara viljan.
 
Många som köper "kamphundar" importerar :( så förbud är svåra att övervaka och ger kanske inte effekt.

Är det någon som vet om Danmarks hårdare lagar givit effekt? (Avliva hundar som biter, förbud mot vissa raser etc)
Visst har Danmarks hårdare lagar givit "effekt", men kanske inte som önskat. Danskar köper valpar i Sverige och tar över sundet hem. Och har valpar som föds upp och säljs i Sverige och tjänar pengar på.

Och det här med kastrationsförbud, allvarligt, det är nog inte vettiga meriterade kamphundar av god avelsmaterial som ortens nerknarkade gäng går runt med. De parar sina hundar med vad för nåt som som kan para sig och sälja, för att få in pengar

Min syster har haft en pitbull och har varit knarkare och levt ihop med knarkare som haft pitbull. Man får höra en del, och inte är det "finavel" sådana hundar kommer ifrån, psyket är ju därefter. Folkilskna och hundilskna hundar är inget ovanligt, men vem bryr sig, ju farligare desto bättre.

Så, det är möjligt att det förbud mot raserna inte är att gå efter, å andra sidan lär det ju bli svårare att få tag på sådana hundar om några år, speciellt om hela norden går efter samma mål med förbud. Kanske bara önsketänkande....

Och kastreringsförbud... om något skulle införas så skulle det vara kastreringstvång på alla blandrashundar. Vi kan ju börja där... finns säkert massor att fortsätta med, men inget kommer att gå igenom. Varken förbud mot raser eller tvång att kastrerar.

Mitt tips är snarare att sänka priset för hundkurser så att även fattiga hundmänniskor har råd- det är de fattiga som rätt ofta har fel hund och kan de inte hantera den och behöver hjälp och inte har råd att skaffa det, tja så blir det ju problem längre fram. Eller en fond att söka ur för sådant.

Att plocka hunden vid första attacken vore en god idé, men det innebär ju att något måste ske först, vilket är hemskt. Omplacera eller avliva hundar som bits, det borde utvärderas noggrant. Den som köper en sådan omplacering ska då först ha genomgått en ordentlig hundkurs.

Inte heller det kommer gå igenom, vi kommer ha det så här alltid.

Och kamphundar är snart utbytta mot andra raser bland knarkarna och gängen, det är redan på väg. Det är så det varit tidigare när det var schäfer, rottweiler och dobermann i fel händer.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 191
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
698
Senast: Emmi
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 591
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp