Dödsfall och samboskap.

astronaut

Trådstartare
Min moster sambo avled rätt nyligen och hon bodde hos honom. Huset stod på honom och hon var inte inblandad i något kontrakt rörande huset. Min moster ska flytta till ett mindre och kommer ju då behöva rusta upp med möbler osv. Hon kommer ju ta med sina egna möbler men så är hon ju osäker på om hon får "röra" något så länge bouppteckningen osv inte är klar? Har man rätt att ta med sig möbler man vet är sina och möbler som är hans så länge det inte är något värde i det hela?

Mosters sambos dotter är ju den som kommer stå för allt och de har en väldigt bra relation så hon kommer ju inte neka moster ta med sig diverse grejer osv och de möbler/tillbehör (tex. kastruller) som min moster vill ta med är ju ändå något de båda kommer komma överens om. Inget av det är ju något av värde.

Allt det andra (båt, hus, bil, husvagn) kommer säljas när allt väl är klart.
 
Min moster sambo avled rätt nyligen och hon bodde hos honom. Huset stod på honom och hon var inte inblandad i något kontrakt rörande huset. Min moster ska flytta till ett mindre och kommer ju då behöva rusta upp med möbler osv. Hon kommer ju ta med sina egna möbler men så är hon ju osäker på om hon får "röra" något så länge bouppteckningen osv inte är klar? Har man rätt att ta med sig möbler man vet är sina och möbler som är hans så länge det inte är något värde i det hela?

Mosters sambos dotter är ju den som kommer stå för allt och de har en väldigt bra relation så hon kommer ju inte neka moster ta med sig diverse grejer osv och de möbler/tillbehör (tex. kastruller) som min moster vill ta med är ju ändå något de båda kommer komma överens om. Inget av det är ju något av värde.

Allt det andra (båt, hus, bil, husvagn) kommer säljas när allt väl är klart.

Inget får tas bort från dödsboet innan bouppteckningen är stämplad (vilket tar en j-la tid pga corona, i stil med 8v). MEN om alla är överens går det teoretiskt att flytta saker. Dock ska alla då vara överens bortom allt tvivel.

Om jag kommer ihåg rätt ska en bodelning också ske eftersom de var sambos, där kan hon ha rätt till vissa gemensamma saker men jag har inte koll på detaljerna.
 
Tack för svar.
Förstår ju liksom varför det är så men känns mysko att man egentligen måste vänta gällande vissa saker. T.ex. att hon inte verkar få ta sin soffa hon själv köpt (på avbetalning och i hennes namn) utan att riskera att det slår tillbaka. Men verkar ändå kunna fungera då moster och den avlidnes dotter (ena arvtagerska) har en väldigt bra relation och kommunicerar bra och de möbler moster vill ha med är okej (där hon självklart för en dialog med dottern om det handlar om saker hon själv inte köpt men är utan säljbart värde).
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 164
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 771
Senast: _Taggis_
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
62 903
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp