Dölja okunskap?

aprilmaj

Trådstartare
Jag frågade en kollega om råd gällande ekonomiska spörsmål, något som jag är dåligt insatt i. Kollegan hade inte något svar men skulle fråga sin man, som jobbar på bank och är kunnig i ämnet. När hon återkom sa hon att hon omformulerat frågan då hon inte velat visa sin man hur okunnig hon (också) är.

Jag blev ställd. Gör ni också så? Döljer för era respektive att ni är okunniga inom vissa områden? Jag har aldrig gjort så, varken för respektive eller vänner - eller någon egentligen. Men så kom jag att tänka på trådar här där man uppmanas att förändra sitt sätt att skriva för att inte ge fel intryck. Är det så man gör? Döljer sina okunskaper, förändrar, låtsas kunna bättre än man egentligen gör? Och i så fall, vilka vinster gör man på det?
 
Sv: Dölja okunskap?

Nej det gör jag inte.
Om jag skulle behöva förställa mig för min man skulle något vara allvarligt fel.

Jag har inga problem att skratta åt min egen vimsighet.
 
Sv: Dölja okunskap?

Eftersom du heller inte förställer dig, vad tror du skulle kunna vara anledningen till att en del gör det?
 
Sv: Dölja okunskap?

Jag vet inte.
Osäkerhet kanske? Rädsla att bli dömd och framstå som mindre vetande.

För mig är det verkligen helt obegriplig, vad har man för relation om man inte kan vara sig själv?
 
Sv: Dölja okunskap?

Nej jag döljer ingen okunskap. Det kan vara svårt att formulera sig ibland för att man skrattar när man försöker men det brukar bli bra till sist.
 
Sv: Dölja okunskap?

Det beror nog på om det är viktigt i sammanhanget om jag vet allt om ämnet eller inte. Ofta lyssnar jag och lär, och om jag inte måste så skriker jag inte rätt ut att jag inte förstår, men om någon frågar mig rätt ut om jag kan förklara en sak eller inte, så fungerar det bara att vara ärlig. Vad skulle man annars svara?
 
Sv: Dölja okunskap?

Ah okej, jag läste dåligt. Inför min sambo, nej. Han vet precis vad jag är kass på. :-)
 
Sv: Dölja okunskap?

Jag har ofta uppvisat min okunskap om den mer tekniska delen av mitt jobb (geolog, jobbar med malmletning), dvs hur man får upp borrkärnorna. Jag är dessutom vansinnigt nyfiken så mina borrare har tidigare fått stå ut med tusen och en frågor. Mina borrare har varit lite förvånade ibland att jag villigt erkänner att jag inte kan :D

Privat har jag heller inga problem att visa min okunskap, är det något man inte kan så kan man det inte.
 
Sv: Dölja okunskap?

På en rak fråga går det ju inte att dölja okunskap, det kan ju i värsta fall blir riktigt farligt. Och in mindre allvarliga situationer väldigt fånigt.

Däremot kan jag i jobbsammanhang där det är en detalj, gå hem och läsa på i stället för att ta tid på ett möte eller i ett samtal där det inte finns tillräckligt med utrymme för att utbilda mig på det jag (ännu) inte kan. Men jag skulle aldrig våga ljuga om att jag kan något jag inte bemästrar.

Det finns ju många olika sätt att säga att man inte kan. "Vilken bra fråga! Det måste jag ta reda på!" "Intressant, jag kan faktiskt inte svara dig just nu - får jag återkomma?"

I perifera arbetssammanhang kan jag totalt snöa in på någon annans område, och gå loss om det finns tid. Tusen frågor, följdfrågor och "åh, får jag se...". De flesta tycker det är roligt att prata om vad de gör, och de som inte gör det märker man rätt snabbt att det inte är läge mer än inledningsvis fråga vad de sysslar med.
 
Sv: Dölja okunskap?

Gör ni också så? Döljer för era respektive att ni är okunniga inom vissa områden?

Nej. Om det är något han kan men inte jag är jag glad över möjligheten att lära mig. Jag kan tänka mig att en anledning att inte vilja skylta med okunskap är att det utnyttjas eller slår tillbaka på en själv på något sätt, t ex att man blir förlöjligad. Alla är ju inte snälla mot varann i förhållanden.
 
Sv: Dölja okunskap?

Nej verkligen inte, det skulle inte falla mig in.
Jösses, ingen människa kan allt - skulle det vara något att "skämmas" för? Inte i min värld.

Det du skriver får iallafall mig att fundera på vad för konstigt förhållande dom måste ha, eller ett jobbigt ett om man måste dölja saker för varandra :meh:
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 291
Senast: FannyN
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 203
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 526
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp