Bukefalos 28 år!

Doggy hundmat..

Sv: Doggy hundmat..

Jag har prövat mig fram med flera foder. Bla. Royal Canin....bra foder men hunden tyckte inte att det var så värst gott vilket gör att det inte är ett bra foder till henne. För förra vovven var det perfekt! Pedigree Pal, för dåligt foder för en så aktiv hund. Troll....bra foder, men hunden var lite kräsen så det blev till att byta. Använder dock "Troll burkarna" med "extraenergi" under jaktperioden som tillägg till torrfodret och dom är kanonbra!

Använde nu senaste jakten Doggy energi vilket fungerade väldigt bra tycker jag och vovven älskar doggy. Har dock nu funderat på att byta till Robur som skall vara en bättre version av Doggy:confused: .......är ju en djungel detta med foder:crazy:
 
Sv: Doggy hundmat..

Bara en liten fråga, kan det va så att dessa kräsna hundar föredrar skräpmat som vi människor??
 
Sv: Doggy hundmat..

Only_Me skrev:
Skumt, har jag aldrig varit med om, nån annan som har?

Jag tror det kan bero på han som var butikschef där.;) Många jakthundsägare köpte foder där därför kunde han ta hem större partier av ett lite "dyrare och bättre" foder :banana: :bump:
 
Sv: Doggy hundmat..

Only_Me skrev:
Bara en liten fråga, kan det va så att dessa kräsna hundar föredrar skräpmat som vi människor??

Nu tolkar jag det som att dessa kräsna hundar bara vill ha mat "från bordet"?;) Tolkade jag det rätt?

Nja, nog gillar min vovve en smakbit från bordet, helt klart, men det har inget med hennes "kräsenhet" för vissa torrfoder att göra. Hon har aldrig helt matvägrat, men man ser när hon tycker det är gott torrfoder och när hon bara äter för att hon måste för att hon är hungrig;)
 
Sv: Doggy hundmat..

Ja jag ger Eukanuba personligen. Men jag har verkligen inte fördomar mot dom som köper hundmat från tex ica.
 
Sv: Doggy hundmat..

Nä,min hund har aldrig varit glad i maten tyvärr. Men hon brukar få i sig det hon ska ha varje dag iaf. Jag tog hem provpåsar förre veckan på James bla bla? i 3 olika smaker,Royal Canin Mini Sensible och Adult,Eukanuba och Doggy Prima(små bitars). La upp i 7 små skålar=) och hon började knapra på Doggyn efter att ha luktat på alla. Har gett henne Doggy som godis sen dess. Det är därför jag överväger att byta. Men det är så svårt att veta,helst när man inte har en speciellt matglad hund.
 
Sv: Doggy hundmat..

Som liten fick min Hills för valpar (något annat hos uppfödaren). Sedan blev det foder för högpresterade hund (Hills)eftersom hon under en period åt väldigt dåligt (tills hon började löpa...nu är hon snarast som en labrador i aptiten). Varvat med "vanligt Hills vuxenfoder.

Provade även Eukanuba ett tag (både vanligt och högpresterade).

Eftersom min hund nuförtiden vill äta hur mycket som helst (gärna, 3-4 ggr så mycket som hon bör...) så bytte jag sedan till Doggy.......och jag har inte märkt någon skillnad i päls etc mellan fodren, möjligtvis skiter hon mer, men tanken är ju också att hon ska få äta mer så det räknar jag inte ens med.

Nu är min hund ingen högpresterade tävlingshund utan mest en soffliggare...som den vinthund hon är. Fast å andra sidan är det maxfart som gäller när det leks med likasinnade polare. Dessutom har hon ställts ut några gånger.
 
Sv: Doggy hundmat..

lilljessicah skrev:
Vilken sort ger du honom? Och hur mkt? Jag tycker att mått tabellerna var lite konstiga.

Han får Doggy Orginal ca 9dl om dagen. Sedan får han ris, fil, potatis etc. iblandat i maten.Prövat med 10dl men de lämnade han alltid en bit mat, så 9dl verkar funka helt OK som det är nu. Han är både pigg och fräsch:)
 
Sv: Doggy hundmat..

Jag skulle kanske svarat med citat :smirk:
Det var mer angående det påståendet som vet. sagt om foder. Inte riktat till dig personligen...
 
Sv: Doggy hundmat..

Vår gammelman som vi hade förut åt Doggy OCH han har aldrig ätit torrfoder innan vi började med det trots flera försök men Doggy år han med stor aptit :d Han mådde bra av det, blank och fin i pälsen, fint hull (bättre än tidigare) Så det var riktigt kul att se hur han åt av det :) Men det skiljer sig så otroligt mycket från hund till hund, en del tål det medan andra inte gör det. En som jag känner har en kennel och föder upp Samojed, Eurasier och Leonberger (seriös) Hon kör med Doggy till sina så det är nog också olika. Du kan ju prova med Doggy mår hunden bra av det och är fin i pälsen & hullet osv. så kan du nog köra med det.
 
Sv: Doggy hundmat..

Precis!
Jag började faktiskt blanda i lite Doggy i hennes mat igår. Hon har ju ingen jätteaptit direkt,men det har hon aldrig haft. Får se hur hon tycker när det blir mer Doggy i maten. Tack för alla goda råd och erfarenheter!
 
Sv: Doggy hundmat..

Puu jag blir så trött på detta med foder.
Nu har min hund 10 mån lessnat på sitt foder igen
först royal cani valp foder, nu Halla aktiv, Hon äter ingen tig nu. Får truga i henne .
Va rekomenderar ni för foder. Inget svindyrt .
Doggy har jag nu en liten påse är väl inte så förtjust i det heller.
Min stora tjej äter sitt halla aktiv , bra protein o fett o mindre kolhydrater
 
Sv: Doggy hundmat..

*kl*

Det enda jag kan säga om Doggy är att mina morföräldrar alltid utfodrat sina hundar med doggy, och dom har haft mååånga hundar. Både sällskaps och jakthundar, och dom är jättenöjda.
 
Sv: Doggy hundmat..

Kl*

Vi fodrar våra hundar med Doggy Professional Extra. Började med det för någon månad sen. Innan dess har vi haft Doggy orignal. Och hundarna har aldrig mått dåligt av det. Bra i magarna, håll hullet, fina i pälsen och dem äter det med god aptit. Och i sig tycker jag inte att Doggy är ett jätte billigt foder. Vi får betala 300 kr säcken och vi ha 5 hundar. Vi måste köpa ny säck varannan vecka.
Doggy har bra protein värde, för mycket protein så finns risken att en collie valp växer för fort och musklerna i benen hänger inte med. Så Doggy är enligt oss ett perfekt foder för priset och hundarna är nöjda:laugh:
 
Sv: Doggy hundmat..

*knapplån*

Gör det inte så svårt för dig. :) Om du gjort en liten test som jag förstod med olika sorter och hon valde doggy. Vad har du att förlora på att köpa en säck och ge henne? Mår hon bra och äter så kör på. Gillar hon det inte eller får konstig päls/kass mage eller något annat så får du väl byta igen. Svårare är det ju inte. :) Tycker du att det känns "fel" att köpa doggy från ICA så köp de lite finare professionalserien eller robur som båda finns hos granngården.

En sak dock. När du ska byta fasa över under en rejäl period. Ge henne alltså samma mat hon har nu och blanda i en liten mängd av det nya fodret. Och öka mängden nya fodret samtidigt som du minskar det gamla.
 
Sv: Doggy hundmat..

Som Calazirya skrev så är tråden 4½ år gammal och jag ger färskfoder till mina hundar sen en lång tid tillbaka. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 746
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 186
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp