Dogo argentino som jakthund

Jag tänker inte leta reda på filmerna men jag anmälde en av 3 till LS och polis. Skulle anmält alla 3 om jag visste namnet på de andra.
"Inga vettiga jägare gör så". Alla människor är inte vettiga, inte heller jägare. Jag har sagt kanske 3 gånger att jag VET att hetsjakt ej är tillåtet i Sverige. Lämnar tråden då jag inte orkar säga det igen. Mår fruktansvärt dåligt av att hundarna ska behöva ta ansvar för att "det sker på ett bra sätt" och lider med de djur som utsätts för "den hunderliga faktorn" när det gäller att döda någon så snabbt som möjligt.
 
Kortfattat hur tråden tagit fel inriktning redan i starten:

Trådstarten handlar om frågan: Får man använda hund i grisjakt vars mål är att bita ihjäl grisen?

Första svaret i tråden (inlägg 2) lyder: Tyvärr så får man med eftersökshundar. Såg filmer på det. Går inte så smidigt alla gånger.

Sen kommer fler inlägg om olika filmer. De filmerna verkar beskriva just hetsjakt som INTE är tillåtet i Sverige och alltså är dessa filmer inte relevanta för ursprungsfrågan. De beskriver inte heller hur ett eftersök ska gå till.

På ursprungsfrångan om man får jaga med MÅL att hunden ska bita ihjäl grisen är svaret också nej. Jakt och eftersök är två skillda saker och iaf jag tolkar att frågan inte handlar om eftersök. Så som Dogo Argentiono används i sitt ursprung till jakt är inte tillåtet i Sverige.

Diskussionen om eftersökshundar som kom in tidigt i tråden är något helt annat än det jag uppfattar att TS frågade efter i sitt ursprungsinlägg.
Eftersök är också något helt annat än vad som beskrivs från de där filmerna.

Hundar får inte ge sig på vilt och döda vilt.
Undantag är avfångsthundar. Det är extremt viktigt i träning av sånna hundar att de kan skilja ett friskt djur från det sjuka för att de får inte gå på friska djur.

Svar på frågan i TS inlägg är: Nej, sådan jakt är inte tillåten.
 
@ildiko Hur vill du att ett eftersök ska gå till? På t.ex ett trafikskadat rådjur
Hunden söker upp, riktningsbestämmer och tar upp spåret efter rådjuret och förare följer med i linan hela vägen..
Samtidigt kontaktas veterinär som gör sig redo att ta emot patienten.
Alltså på samma sätt som om de tillhörde en art som faktiskt blir färre av i våra skogar,,,,,för de tillhör ju den gruppen. Och om de nu inte gjorde det så förstår jag inte helt poängen med att döda av och kontrollera bestånd. Vilka tror vi att vi är liksom? Har folk någon aning om hur vi tränger djuren i våra skogar. Helt galet ju! Vilket jävla missbruk, våldtäkt rent av på tillit till vikten av generationer, djur som har hela små familjeflockar osv.

Så med bakgrund till det förstår du säkert att steget mellan det och att låta hundar med varierande uttryck av drift döda djuret. När man ska döda någon behöver man bli våldsam. Om man ska göra det så bör det gå att säkerhetsställa att det går snabbare än så.
"Tjuv-släpparna" använder det som argument men riktat på så vis att de motiverar att det ska ske TIDIGARE, vilket det kan göra om man släpper hundarna sista biten.
Så det går alltid att vända kappan efter vinden.

Jag kommer säga hejdå nu då jag inser att det var fel tråd att vara vegan i.
På återseende i annan tråd!
 
Senast ändrad:
Rådjuret spåras upp av hunden i linan. Samtidigt förbereds veterinär.
Alltså på samma sätt som om de tillhörde en art som faktiskt blir färre av i våra skogar.

Så med bakgrund till det förstår du säkert att steget mellan det och att låta hundar med varierande uttryck av drift döda djuret. När man ska döda någon behöver man bli våldsam. Om man ska göra det så bör det gå att säkerhetsställa att det går snabbare än så.
"Tjuv-släpparna" använder det som argument men riktat på så vis att de motiverar att det ska ske TIDIGARE, vilket det kan göra om man släpper hundarna sista biten.
Så det går alltid att vända kappan efter vinden.

Jag kommer säga hejdå nu då jag inser att det var fel tråd att vara vegan i.
På återseende i annan tråd!
I dag är det stor brist på veterinärer. Så stor att många djursjukhus inte kan ha akutöppet eller ens nattbemanning.
Det sker tusentals viltolyckor per år. Det är en omöjlighet att lägga veterinärtid på viltolyckor. Och tiden det skulle ta innan en veterinär kommer loss och tar sig ut i skogen skulle öka djuret lidande enormt.
Varför är ett skott värre än en spruta?
 
I dag är det stor brist på veterinärer. Så stor att många djursjukhus inte kan ha akutöppet eller ens nattbemanning.
Det sker tusentals viltolyckor per år. Det är en omöjlighet att lägga veterinärtid på viltolyckor. Och tiden det skulle ta innan en veterinär kommer loss och tar sig ut i skogen skulle öka djuret lidande enormt.
Varför är ett skott värre än en spruta?
Veterinären måste dessutom gå upp till djuret och hantera det med handpåläggning - ännu en stress på vilt som redan blivit skadat och förföljt. Ett skott känns som den allra bästa lösningen.
 
Hunden söker upp, riktningsbestämmer och tar upp spåret efter rådjuret och förare följer med i linan hela vägen..
Samtidigt kontaktas veterinär som gör sig redo att ta emot patienten.
Alltså på samma sätt som om de tillhörde en art som faktiskt blir färre av i våra skogar,,,,,för de tillhör ju den gruppen. Och om de nu inte gjorde det så förstår jag inte helt poängen med att döda av och kontrollera bestånd. Vilka tror vi att vi är liksom? Har folk någon aning om hur vi tränger djuren i våra skogar. Helt galet ju! Vilket jävla missbruk, våldtäkt rent av på tillit till vikten av generationer, djur som har hela små familjeflockar osv.

Så med bakgrund till det förstår du säkert att steget mellan det och att låta hundar med varierande uttryck av drift döda djuret. När man ska döda någon behöver man bli våldsam. Om man ska göra det så bör det gå att säkerhetsställa att det går snabbare än så.
"Tjuv-släpparna" använder det som argument men riktat på så vis att de motiverar att det ska ske TIDIGARE, vilket det kan göra om man släpper hundarna sista biten.
Så det går alltid att vända kappan efter vinden.

Jag kommer säga hejdå nu då jag inser att det var fel tråd att vara vegan i.
På återseende i annan tråd!
Japp, jag lägger också ner, våra tankesätt ligger alldeles för långt ifrån varandra 😅
 
Hunden söker upp, riktningsbestämmer och tar upp spåret efter rådjuret och förare följer med i linan hela vägen..
Samtidigt kontaktas veterinär som gör sig redo att ta emot patienten.
Alltså på samma sätt som om de tillhörde en art som faktiskt blir färre av i våra skogar,,,,,för de tillhör ju den gruppen. Och om de nu inte gjorde det så förstår jag inte helt poängen med att döda av och kontrollera bestånd. Vilka tror vi att vi är liksom? Har folk någon aning om hur vi tränger djuren i våra skogar. Helt galet ju! Vilket jävla missbruk, våldtäkt rent av på tillit till vikten av generationer, djur som har hela små familjeflockar osv.

Så med bakgrund till det förstår du säkert att steget mellan det och att låta hundar med varierande uttryck av drift döda djuret. När man ska döda någon behöver man bli våldsam. Om man ska göra det så bör det gå att säkerhetsställa att det går snabbare än så.
"Tjuv-släpparna" använder det som argument men riktat på så vis att de motiverar att det ska ske TIDIGARE, vilket det kan göra om man släpper hundarna sista biten.
Så det går alltid att vända kappan efter vinden.

Jag kommer säga hejdå nu då jag inser att det var fel tråd att vara vegan i.
På återseende i annan tråd!

Ditt "drömscenario" är fyllt av otroligt lidande för skadat vilt.
 
Hunden söker upp, riktningsbestämmer och tar upp spåret efter rådjuret och förare följer med i linan hela vägen..
Samtidigt kontaktas veterinär som gör sig redo att ta emot patienten.
Alltså på samma sätt som om de tillhörde en art som faktiskt blir färre av i våra skogar,,,,,för de tillhör ju den gruppen. Och om de nu inte gjorde det så förstår jag inte helt poängen med att döda av och kontrollera bestånd. Vilka tror vi att vi är liksom? Har folk någon aning om hur vi tränger djuren i våra skogar. Helt galet ju! Vilket jävla missbruk, våldtäkt rent av på tillit till vikten av generationer, djur som har hela små familjeflockar osv.

Så med bakgrund till det förstår du säkert att steget mellan det och att låta hundar med varierande uttryck av drift döda djuret. När man ska döda någon behöver man bli våldsam. Om man ska göra det så bör det gå att säkerhetsställa att det går snabbare än så.
"Tjuv-släpparna" använder det som argument men riktat på så vis att de motiverar att det ska ske TIDIGARE, vilket det kan göra om man släpper hundarna sista biten.
Så det går alltid att vända kappan efter vinden.

Jag kommer säga hejdå nu då jag inser att det var fel tråd att vara vegan i.
På återseende i annan tråd!
Märks hur lite du kan om jakt, eftersök och vilt.

Rent djurplågeri att stressa ett skadat vilt med att låta vet undersöka ett vilt med ett eller fler brutna ben. Att vänta in vet när du står vid vägkanten och ser djuret hasa sig fram på sina brutna framben ner i diket är inget annat än djurplågeri eller behöva titta på när djuret självdör i väntan på vet.

Vem skall betala för vården för ett vilt tänker du? Skattebetalarna eller gå på fordonsförsäkringen?
Tja förra veckan åkte pappa ut på 5 viltolyckor under en period på 30h och på en radie av mindre än 5km hemifrån.
 
Den aktuella diskussionen får mig att tänka på den HÄR artikeln om hur en eftersöksjägare kan ha det. Jag är medveten om att man bara får höra en sida av det hela, men det låter tyvärr inte som ett omöjligt scenario.
Alltså, jag har avlivat en fågel med sten och jag minns att pappa avlivade grannens katt med geväret när hon blev påkörd. Det handlar inte om vad som är vackrast att se på.
 
Apropå att vänta på veterinär.

Jag känner en veterinär som kom fram till en olycksplats där en älg blivit påkörd men fortfarande levde, eller om det var han själv som körde på älgen. Jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna för det är nog minst 25 år sedan. Som veterinär så kan han anatomi så han lyckades iaf avliva älgen med skalpell genom att skära genom skinnet och skära av pulsådern så den blödde snabbt ihjäl.

Definitivt inte vackert men snabbt och det gick fortare än vänta på jägare.
 
Den aktuella diskussionen får mig att tänka på den HÄR artikeln om hur en eftersöksjägare kan ha det. Jag är medveten om att man bara får höra en sida av det hela, men det låter tyvärr inte som ett omöjligt scenario.
Blir så ledsen när okunskap gör att människor stressar ett djur som är så skadat att det inte kan fly:cry:. Måste påminna mig hela tiden om att det beror på okunniga för att inte göra mig förbannad.
 
Den aktuella diskussionen får mig att tänka på den HÄR artikeln om hur en eftersöksjägare kan ha det. Jag är medveten om att man bara får höra en sida av det hela, men det låter tyvärr inte som ett omöjligt scenario.
Jag råkade ut för något liknande för ca 3 år sen. Påväg hem från jobbet vid 22:30 ser jag nått på vägen. Det sitter ett rådjur i min körbana. Det ösregnade och var skitkallt. Jag gick ur för att se bättre men jag förstod att hon var påkörd. Båda bakbenen var av och hon försökte släpa sig fram.
Den som kört på hade lämnat platsen.

Jag satte mig i bilen, ringde in det till polisen, varnade de få trafikanter som kom förbi. Tog över en timme innan en jägare kunde vara på plats och avliva. Skulle vi ha väntat på en veterinär så hade vi nog fått vänta till nästa morgon.
Fy vad det stackars rådjuret led. Jag var sååå tacksam när jägaren dök upp och avslutade hennes lidande.
 
Att avliva med kniv ser jag som ett självklart alternativ när det inte är lämpligt att avlossa ett skott. Veta hur man gör med kniv tycker jag om inte alla jägare så iallafall alla som sysslar med eftersök.

Men jag förstår att det kan se hemsk ut för vissa människor.
Det är ju trots allt så vi fortfarande avlivar många av våra större tamdjur också, om än med till exempel bultning innan... det tror jag inte att folk tänker på/är medvetna om.
 
Det är ju trots allt så vi fortfarande avlivar många av våra större tamdjur också, om än med till exempel bultning innan... det tror jag inte att folk tänker på/är medvetna om.
Fast stor skillnad på att avliva ett bedövat/hjärndött djur (dvs slakt) än ett vid medvetande, är i alla fall min åsikt.

(Obs! Jag fattar att man ibland måste akut avliva djur utan bedövning, men det är liksom det som gör den stora skillnaden för mig.)
 
Men jag förstår att det kan se hemsk ut för vissa människor.

Jag tror att det är kärnan många gånger. Folk går efter hur något ser ut och vilken magkänsla det ger, inte efter det faktiska resultatet.
Det ser fint ut när någon sitter och klappar och pratar med ett dödligt skadat rådjur, även om det bara orsakar djuret stress och ökat lidande. Om någon istället avlivar rådjuret med kniv så slipper det sina plågor inom ett tiotal sekunder, men det ser brutalt och otäckt ut. Saknar man kunskap lägger man nog lätt in egna värderingar i hur man vill att tillvaron ska fungera.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 210
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
3 943
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 082
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 824
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp