Dogo argentino som jakthund

Drömscenariot är ju att eftersök inte behövs - men om det behövs.

Man kan behöva mer än en hund (men då brukar man spåra med en hund i taget och när den blir trött tar nästa vid. Det går normalt väldigt lugnt och stilla till. Jag blev chockerad när jag gick mitt första (bruks-)konkurrensspår när plötsligt en schäfer ränner ner Pyssling i spåret och folk tycker det är bra :crazy: Jag vill ha en hund som spårar lugnt och metodiskt och som har respekt för eventuella övriga hundar i arbete)

Man kan behöva ha hunden lös,

Man kan behöva välja det minst onda - i vissa situationer kan det vara svårt att skjuta. Skadade djur kan gå in i snår etc där människor inte kan ta sig, kanske inte ens ser ordentligt vad som händer, och det kan hända att en hund som avdödar är det minst dåliga alternativet. En eftersökshund är fokuserad på den individ som spåras.

Jag har slagit ihjäl ett rådjur, när det var det minst dåliga alternativet. Och det var ett rejält dåligt alternativ, men där och då det bästa som kunde åstadkommas.

Därmed inte sagt att alla jägare förtjänar att få jaga, och att alla hundägare förtjänar att få ha hund (hundägare som inte respekterar viltet är en av mina röda flaggar)
 
Jag tror att det är kärnan många gånger. Folk går efter hur något ser ut och vilken magkänsla det ger, inte efter det faktiska resultatet.
Det ser fint ut när någon sitter och klappar och pratar med ett dödligt skadat rådjur, även om det bara orsakar djuret stress och ökat lidande. Om någon istället avlivar rådjuret med kniv så slipper det sina plågor inom ett tiotal sekunder, men det ser brutalt och otäckt ut. Saknar man kunskap lägger man nog lätt in egna värderingar i hur man vill att tillvaron ska fungera.
Du har missförstått hela grejen med att ta selfies och lägga ut till sina följare, det är klart att klappa ett skadat djur smäller högre(!) än ett knivdödat och blodigt djur som inte längre lider. :crazy:
 
Jag blev chockerad när jag gick mitt första (bruks-)konkurrensspår när plötsligt en schäfer ränner ner Pyssling i spåret och folk tycker det är bra :crazy: Jag vill ha en hund som spårar lugnt och metodiskt och som har respekt för eventuella övriga hundar i arbete)

Hur menar du? Bruksspår är det ju inte flera som går? Man har ju ett eget spår att förhålla sig till.
 
Hur menar du? Bruksspår är det ju inte flera som går? Man har ju ett eget spår att förhålla sig till.
Men man kan träna bruksspår genom att låta flera hundar alternera på samma spår, (vanligt vid patrullträning). Oftast spårar även de hundar som inte går främst, men tanken är att de hundarna ska "vila". Ett spår efter lede fi kan ju vara sex, sju kilometer eller längre, precis som ett eftersöksspår. Dessutom kan lite nonchalanta hundar skärpa till sig när det blir konkurrens om spåret.
 
Men man kan träna bruksspår genom att låta flera hundar alternera på samma spår, (vanligt vid patrullträning). Oftast spårar även de hundar som inte går främst, men tanken är att de hundarna ska "vila". Ett spår efter lede fi kan ju vara sex, sju kilometer eller längre, precis som ett eftersöksspår. Dessutom kan lite nonchalanta hundar skärpa till sig när det blir konkurrens om spåret.

Aldrig hört talas om sådant upplägg vad gäller bruksspår. :) Men tack för förtydligandet!
 
En tanke bara, en bit från var denna tråden tagit vägen... Och jag är kanske helt fel ute, jag kan inget om jakt.

Om man nu får för sig att släppa en eller flera Dogo Argentinos lösa i skogen jagandes.
Vad händer om någon är ute och går med sina små hundar i denna skog? Eller knatandes med lilla ponnyn med lilla barnet på ryggen? Är dessa hundar "vildsvinsrena", eller??? Och håller sig inom väl avgränsat jaktområde?

Så många frågor, och mindre trevliga inre bilder!!
Och så är folk rädda för varg?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 209
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
3 942
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 082
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 824
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp