Dogo argentino som jakthund

Och var den det så blir det troligtvis en såndär oseriös där hunder får gå bananas på vilt.
Men det låter inte troligt att en sån hund verkligen skulle användas i praktisk jakt. Jag ser framför mig en galen hund som biter grisar, vaktar sina ”byten” och biter andras jakthundar plus vaktar mot människor som kommer fram. Nej, det låter häftigt, men i praktiken fungerar det inte så som vi jagar här. Här ser man ju sin jakthund som sin kompis, man har en relation och man vill undvika skador. Förlåt om jag raljerar men det är inte första gången jag hört liknande historier.
 
Ja så kanske det är? Så skiter vissa i det ändå.
Här i kvarteret går det runt en ung dobbis med ställning på huvudet. Den misstänker jag dock att den blivit importerad som kuperad. Har inte sett den här tidigare nämligen.
Ska man vara petig får man inte heller ta in dem när de inte är läkta/färdiga. Det var åtminstone svaret andra dobbismänniskor fick av jbv när det var på tal.
 
Men det låter inte troligt att en sån hund verkligen skulle användas i praktisk jakt. Jag ser framför mig en galen hund som biter grisar, vaktar sina ”byten” och biter andras jakthundar plus vaktar mot människor som kommer fram. Nej, det låter häftigt, men i praktiken fungerar det inte så som vi jagar här. Här ser man ju sin jakthund som sin kompis, man har en relation och man vill undvika skador. Förlåt om jag raljerar men det är inte första gången jag hört liknande historier.
Håller med dig.
 
Det var flera filmer och säkert det värsta. Men att bli skjuten, påkörd av bil och sen maktad med hundar tills man dödas mer eller mindre sakta känns som att passera gränsen för just MIG.
Det du beskriver här är INTE godkänd jakt i Sverige, punkt.
Det är inte lagligt att jag med motorfordon och det är inte lagligt att jaga med hundar som biter viltet.
 
Med tanke på att det är olagligt att jaga så i Sverige så tror jag faktiskt inte att det är från Sverige filmen är.



Det sistnämnda är ju inte ett trick heller. Olika drifter hos olika hundar/när de möter olika vilt.

Det du beskriver här är INTE godkänd jakt i Sverige, punkt.
Det är inte lagligt att jag med motorfordon och det är inte lagligt att jaga med hundar som biter viltet.
Du missförstår.
Jag pratar ej om ren hetsjakt.
jag pratade (inlägg två i denna tråd, dvs mitt första inlägg) om eftersökshundar som får lov att döda djuret. Och att detta, för ofta, är att likna vid hetsjakt eller att man på något sätt släpper på hundar för att bita/döda eftersom eftersökshundar ibland släpps i förväg.
 
Du missförstår.
Jag pratar ej om ren hetsjakt.
jag pratade (inlägg två i denna tråd, dvs mitt första inlägg) om eftersökshundar som får lov att döda djuret. Och att detta, för ofta, är att likna vid hetsjakt eller att man på något sätt släpper på hundar för att bita/döda eftersom eftersökshundar ibland släpps i förväg.
Men det du beskriver är inte hur eftersök funkar oavsett om hunden släppt i förväg eller inte. Det du beskriver är en avart och dessutom olagligt om det släpps på en hel skock av hundar som dessutom filmas medan de hetsar djuret utan att föraren kommer in och bryter och avlivar.
 
Du missförstår.
Jag pratar ej om ren hetsjakt.
jag pratade (inlägg två i denna tråd, dvs mitt första inlägg) om eftersökshundar som får lov att döda djuret. Och att detta, för ofta, är att likna vid hetsjakt eller att man på något sätt släpper på hundar för att bita/döda eftersom eftersökshundar ibland släpps i förväg.

Ja, avfångsthundar avlivar ibland viltet, det är ju det jag svarat på.
 
Du missförstår.
Jag pratar ej om ren hetsjakt.
jag pratade (inlägg två i denna tråd, dvs mitt första inlägg) om eftersökshundar som får lov att döda djuret. Och att detta, för ofta, är att likna vid hetsjakt eller att man på något sätt släpper på hundar för att bita/döda eftersom eftersökshundar ibland släpps i förväg.

Hur kan man släppa eftersökshundar i förväg?
 
Du missförstår.
Jag pratar ej om ren hetsjakt.
jag pratade (inlägg två i denna tråd, dvs mitt första inlägg) om eftersökshundar som får lov att döda djuret. Och att detta, för ofta, är att likna vid hetsjakt eller att man på något sätt släpper på hundar för att bita/döda eftersom eftersökshundar ibland släpps i förväg.
Det släpps i Sverige aldrig hundAR. Det får man inte!
Det släpps EN hund (om tillfället kräver och du har rätt tränad hund för ändamålet) vid eftersök, men även det är sällsynt.
Oftast går eftersökshunden i lina.

Det heter eftersökshund av en anledning, den söker skadat vilt efter det blivit skadat.

Vad vill du med inläggen?
Ingen vettig svensk jägare gör det du antyder/har sett på yt.
 
Ingen aning! För att det går för sakta annars? För att djuret är skjutet eller påkört?

Men det stämmer inte. Ofta vill man tvärtom vänta något för att djuret ska hinna lugna sig och ta sk sårlega, så att eftersöket blir så effektivt som möjligt. När det precis blivit påkört/påskjutet är det fullt av adrenalin och kan ofta ge sig iväg onödigt långt om man påbörjar eftersöket för snabbt.
 
Ok, jag tycker att det finns bra saker där inne och lär mig mycket om rasers historia mm.
Hur som, den här dagen när det delades en hemsk film (hundar som hetsade kring en gris och bet den överallt) så fick jag en chock (jag trodde det var olagligt i sverige) så kollade jag andra filmer från Sverige.
Jag tyckte inte det var ok. Andra kan tycka det.
Varför skulle en vettig person som vill ta vara på köttet från ett vilt för att äta det, låta hundar förstöra flera 100 kg användbart (dyrt!) kött?
Varför skulle det vara lagligt? Hetsjakt är förbjudet i Sverige.
 
Anmäla till Lst? Extra fint om det finns bild. Ägaren kan bli åtalsanmäld för brott mot djurskyddslagen.
Tveksamt. Om hunden är importerad och kommit hit vid rätt ålder har jag svårt att se att det händer något.

Det importeras ett gäng kuperade varenda år liksom.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Anmäla till Lst? Extra fint om det finns bild. Ägaren kan bli åtalsanmäld för brott mot djurskyddslagen.
Jag måste dock veta vem ägaren är, vilket jag inte vet. Såg den första gången för en vecka sedan och inte sett till den sedan dess. Snubbe på kanske 30 år som gick runt med hunden. Mer än så vet jag inte.
 
Det släpps i Sverige aldrig hundAR. Det får man inte!
Det släpps EN hund (om tillfället kräver och du har rätt tränad hund för ändamålet) vid eftersök, men även det är sällsynt.
Oftast går eftersökshunden i lina.

Det heter eftersökshund av en anledning, den söker skadat vilt efter det blivit skadat.

Vad vill du med inläggen?
Ingen vettig svensk jägare gör det du antyder/har sett på yt.
Vad menar du med att man inte får släppa flera hundar? :) Jag har nämligen inte hittat någon lag/regel kring detta utan hänvisar mer till jaktetik. Jag tror lagen säger att ”viltet inte skall utsättas för onödigt lidande” vilket är väldigt luddigt, tänker jag.

Jag vet jägare som släpper flera hundar vid vildsvinsjakt eftersom deras hundar är fega och inte vågar jaga annat än i grupp. Det behöver dock inte betyda att de biter och plågar grisarna men det blir rörigt och svårare att både skjuta och hålla koll på vad som sker. Som jag skrev innan så de marker där våra hundar jagar, är inte sån jakt önskvärd utan man hjälper varandra att få självständiga hundar som inte driver ihop utan gör sitt jobb och sedan återvänder till föraren. Men de kräver modiga hundar och hundförare som arbetar mot gemensamt mål.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 208
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
3 942
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 081
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 824
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp