Dogo argentino som jakthund

Men spårlina används inte alltid i eftersök för det går väldigt långsamt. Ibland gör man släppsök för att hinna spåra upp ett lidande djur snabbt.
Men man släpper ju inte en hel flock hundar.
Det vet jag. Men jag pratar alltså om de fallen där hunden i fråga ska avdöda bytet, att det är sådana hundar som gör sådant. O filmerna var det hundar av raser/rasblandningar som brukar användas i sverige och då inte i första hand för att döda djuren själva.
Och jo, det kan vara fler än en hund som släpps iväg, kan inte komma på en enda av filmerna där man släppte en enda hund efter ex en gris.
Även om det var 2 eller fler hundar och grisen var skjuten så kunde grisen också skada hundarna. Så att släppa dit en hund är nog ej vanligt.
Även i ex Ungern (de har sjukt mycket grisar och mycket mer skarpa hundar än vi har här överlag) släpper man inte en hund efter en gris.
 
Jag tycker man ska spåra upp djuret. Hjälpa eller avliva. Därför de här hundarna går framförallt på dina drifter och inte som ett inlärt snabbt dödade. De använder sin kamplust, springer runt, hetsar, biter lite här och där. Det är inte som ett truck där de så fort som möjligt ska bita på rätt ställe.

Hur många mil och timmar tycker du att det är rimligt att driva (spåra) ett stressat och skadat vilt? Det kan liksom ha ett avskjutet/påkört ben som är av, inälvor som hänger ut eller annan trevlig skada som gör att de kan lida alldeles för länge innan de självdör.

Det finns absolut infångsthundar som dödar snabbt. Alt så håller de fast tills föraren kan avliva.

Det du pratar om är något annat och knappast en vanlig avfångsthund.
 
Jag tycker man ska spåra upp djuret. Hjälpa eller avliva. Därför de här hundarna går framförallt på dina drifter och inte som ett inlärt snabbt dödade. De använder sin kamplust, springer runt, hetsar, biter lite här och där. Det är inte som ett truck där de så fort som möjligt ska bita på rätt ställe.
Normalt så ställer en släpphund viltet och håller kvar till jägare är på plats.

Filmen låter hemsk men det låter också som en film på något oseriöst. Har många jägare bland släkt och vänner och eftersöksjägare med hund och har aldrig hört att någon pysslat eller stöttat eftersök som ser ut sådär.
 
Det vet jag. Men jag pratar alltså om de fallen där hunden i fråga ska avdöda bytet, att det är sådana hundar som gör sådant. O filmerna var det hundar av raser/rasblandningar som brukar användas i sverige och då inte i första hand för att döda djuren själva.
Och jo, det kan vara fler än en hund som släpps iväg, kan inte komma på en enda av filmerna där man släppte en enda hund efter ex en gris.
Men vad är fler? Är det 5 hundar på filmen eller två?
Att man släpper två hundar eller har en släpphund och några i lina förekommer absolut. Men man släpper inte en flock som får härja som de vill i ett seröst eftersök.
 
Men vad är fler? Är det 5 hundar på filmen eller två?
Att man släpper två hundar eller har en släpphund och några i lina förekommer absolut. Men man släpper inte en flock som får härja som de vill i ett seröst eftersök.
Det jag sett, där är det 2, 3 och 4. Och, jo de härjar! De använder sin drift, inge som att de utför något trick där de ska bita så snabbt som möjligt på rätt ställe.
 
På de filmer som jag såg (Fb-gruppen "Brukshundar och tjänstehundar 2.0) så såg det inte alls effektivt ut och jag har svårt att tro att det är så i de flesta fall. Inte ok bara för att det KAN gå snabbt.

Okej, jag är inte med i den gruppen, däremot flera jägargrupper. Jag jagar ganska mycket själv och tycker att det brukar vara väldigt effektivt. Det är framförallt mindre hjortdjur man använder hundar som går ikapp och biter ihjäl, rådjur och dovhjort t ex. Ev kan det gå med en kronkalv också. På andra vilt, vildsvin, älg och även kron, använder man i regel ställande hundar på eftersöken. Hundarnas uppgift är då, precis som under en jakt, att få stopp på viltet och ställa det så att jägaren kan komma fram och skjuta.
 
Ja, hetsjakt är ju olagligt, så fattar inte vart de drar gränsen när det ÄR lagligt att släppa hundar efter djur och sen bita ihjäl.
De filmer jag såg, då var det inte en enda gång att de gick med spårlina eller koppel,....utan hundarna var först på plats och hetsade (bet och trängde) ex grisen. Sen när jägaren kom fram så var det antingen jägaren som sköt eller hundarna som hetsade vidare...och att det tog ett bra tag innan de fick övertag. Hemskt var det . Fruktansvärt!

Gränsen går vid när viltet är skadat eller inte.

Är viltet skadat? Då är prio att få tag i det, ibland kan det vara mer effektivt att släppa två hundar än en, men väldigt sällan.
Är viltet inte skadat? Då ska hundarna aldrig bita i det. Hundar som biter i friskt vilt ska jaga med munkorg.

Alternativet vid ett eftersök är ju att man inte kommer ikapp viltet och att det får hanka vidare så gott det går, skadat och verkligen plågas till döds.
 
Det jag sett, där är det 2, 3 och 4. Och, jo de härjar! De använder sin drift, inge som att de utför något trick där de ska bita så snabbt som möjligt på rätt ställe.
Det flera försöker förklara är att sån jakt och eftersök är ovanlig och oseriös. Sen att det finns en del filmer på sån skit gör det inte mer okej för den breda massan av jägare och eftersöksjägare.
Det finns alltid idioter som delar klipp de tycker är coola och andra idioter som tycker det är fräckt och bra. Men det blir inte ett okej jaktsätt för det. Eller ses som etiskt.
Att det också finns nötter som utnyttjar kryphål i lagen eller passar på att utföra något på ett sätt där vi saknar lagar och regleringar gör inte heller något till okej för den breda massan. Eller vanligt.

Och det är väl bra att det du sett på den där filmen inte är representativt för hur eftersökshundar används?

Som sagt. Det delas mycket skit i den gruppen och därför gick jag ur.
 
Det flera försöker förklara är att sån jakt och eftersök är ovanlig och oseriös. Sen att det finns en del filmer på sån skit gör det inte mer okej för den breda massan av jägare och eftersöksjägare.
Det finns alltid idioter som delar klipp de tycker är coola och andra idioter som tycker det är fräckt och bra. Men det blir inte ett okej jaktsätt för det. Eller ses som etiskt.
Att det också finns nötter som utnyttjar kryphål i lagen eller passar på att utföra något på ett sätt där vi saknar lagar och regleringar gör inte heller något till okej för den breda massan. Eller vanligt.

Och det är väl bra att det du sett på den där filmen inte är representativt för hur eftersökshundar används?

Som sagt. Det delas mycket skit i den gruppen och därför gick jag ur.
Såklart finns det mer eller mindre dåliga sätt att göra det på. Det förstår jag.
Jag har inte alls sakt att det är representativt för hur eftersökshundar används, jag pratade om de fallen där man alltså låter hunden döda djuret. Det gör man ju långt ifrån alltid.

Det var flera filmer och säkert det värsta. Men att bli skjuten, påkörd av bil och sen maktad med hundar tills man dödas mer eller mindre sakta känns som att passera gränsen för just MIG.
 
Jag har inte sett någon svensk film på det du beskriver i den gruppen? Bara utländska, nu senast en på vildsvinsjakt i USA som postades som ett skräckexempel.
Då togs de bort.

Men hela grejen här från mitt håll var att jag berättade att det , för mig, var nytt att det var tillåtet i Sverige och att jag blev chockad över det och tycker det är fel.
 
Såklart finns det mer eller mindre dåliga sätt att göra det på. Det förstår jag.
Jag har inte alls sakt att det är representativt för hur eftersökshundar används, jag pratade om de fallen där man alltså låter hunden döda djuret. Det gör man ju långt ifrån alltid.

Det var flera filmer och säkert det värsta. Men att bli skjuten, påkörd av bil och sen maktad med hundar tills man dödas mer eller mindre sakta känns som att passera gränsen för just MIG.

Med tanke på att det är olagligt att jaga så i Sverige så tror jag faktiskt inte att det är från Sverige filmen är.

Det jag sett, där är det 2, 3 och 4. Och, jo de härjar! De använder sin drift, inge som att de utför något trick där de ska bita så snabbt som möjligt på rätt ställe.

Det sistnämnda är ju inte ett trick heller. Olika drifter hos olika hundar/när de möter olika vilt.
 
Då togs de bort.

Men hela grejen här från mitt håll var att jag berättade att det , för mig, var nytt att det var tillåtet i Sverige och att jag blev chockad över det och tycker det är fel.
Nu har jag inte sett filmen men av det du beskriver så låter det som att det är utfört på ett sådant sätt som är olagligt.
Det är givetvis skillnad på att låta en eftersökshund snabbt och effektivt avliva ett mindre vilt mot att ha en flock som naffsar, hetsar och plågar ett storvilt.

Det ena är tillåtet och utförs av vältränade, skickliga arbetshundar.

Det andra är olagligt, oseriöst och utförs av dåligt tränade hundar som inte passar för uppgiften.
 
Snokade reda på hunden i min trådstart. Hittade ett öppet instakonto. Hunden är okuperad som valp i Sverige. Sen plötsligt är det bilder på hunden som äldre, då kuperad. Misstänker att ägaren åkt utomlands med hunden och kuperat där, sen kommit hem till Sverige igen. Borde vara olagligt att göra så!
Dock ingen info om att hunden jagar eller ägaren gör det.
 
Snokade reda på hunden i min trådstart. Hittade ett öppet instakonto. Hunden är okuperad som valp i Sverige. Sen plötsligt är det bilder på hunden som äldre, då kuperad. Misstänker att ägaren åkt utomlands med hunden och kuperat där, sen kommit hem till Sverige igen. Borde vara olagligt att göra så!
Dock ingen info om att hunden jagar eller ägaren gör det.
Jag trodde det Var olagligt att göra så? :(
Sedan finns det ju folk till allt som vanligt.
 
Snokade reda på hunden i min trådstart. Hittade ett öppet instakonto. Hunden är okuperad som valp i Sverige. Sen plötsligt är det bilder på hunden som äldre, då kuperad. Misstänker att ägaren åkt utomlands med hunden och kuperat där, sen kommit hem till Sverige igen. Borde vara olagligt att göra så!
Dock ingen info om att hunden jagar eller ägaren gör det.
Det är nog vanligare än man tror :( speciellt XL bullies brukar vara kuperade i annonser, även om de kommer från svenska uppfödare… Borde vara olagligt att importera kuperad hund, förjävligt att det är så trendigt hos tuffare raser.

Edit;
Man får tydligen inte importera kuperade hundar innan ingreppet har läkt. Så att importera valpar som fortfarande har ställning o.s.v. är inte heller tillåtet, men jag antar inget skulle hända om man anmäler det. Jordbruksverket:
”En hund som har fått öronen kuperade utomlands får inte komma till Sverige förrän öronen läkt ordentligt och de inte längre behöver tejpas eller ha öronställning. I Sverige är det förbjudet att tejpa öronen eller ha dem i ställningar efter en kupering eftersom hunden har ont och då det innebär ett lidande för hunden.”
 
Senast ändrad:
Ja så kanske det är? Så skiter vissa i det ändå.
Här i kvarteret går det runt en ung dobbis med ställning på huvudet. Den misstänker jag dock att den blivit importerad som kuperad. Har inte sett den här tidigare nämligen.
Det verkar inte så, jag hade bara för mig att så var fallet. Jag hittade den här texten som svar på frågan på Lawline, från 2019.

"Är det brottsligt att öronkupera sin hund utomlands?
Är det lagligt att ta med sin svenskfödde hund utomlands och kupera dennes öron för att sedan åka tillbaka till Sverige igen när öronen är läkta? Givetvis skulle allt detta ske med bedövning och på klinik.

LAWLINE SVARAR​

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
I Sverige har öronkupering på hund varit förbjudet sedan den första djurskyddslagen och straffet är böter eller fängelse i högst två år (gällande nuvarande lagstiftning, se 4 kap. 2 § djurskyddslagen (2018:1192)). Anledningen till detta är att ingreppet bedöms utsätta djuret för onödigt lidande, särskilt då kupering av öron anses vara en meningslös stympning vars enda uppgift är att tillfredsställa en trend (en så kallad "lyx- eller modeoperation") (se SOU 1938:36).
Enligt svensk lag gäller att brott som är begånget utom riket av svensk medborgare kan dömas efter svensk lag och vid svensk domstol (se 2 kap. 2 § brottsbalken). Detta kallas för den "aktiva personalitetsprincipen" och innebär att den svenska straffrättsliga jurisdiktionen sträcks ut till utanför landets gränser. Regeln begränsas
däremot av kravet på dubbel straffbarhet, vilket innebär att en bestraffning i Sverige generellt förutsätter att det handlar om en gärning som också utgör brott på gärningsorten.


Sammanfattningsvis finns inget klart svar på din fråga; det beror på. Det avgörande är huruvida det finns en liknande straffbestämmelse i det andra landet. Jag avråder dig dock från att öronkupera din hund, vare sig det är lagligt eller inte i utlandet; det skulle innebära ett onödigt lidande av det försvarslösa djuret.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!"
 
Snokade reda på hunden i min trådstart. Hittade ett öppet instakonto. Hunden är okuperad som valp i Sverige. Sen plötsligt är det bilder på hunden som äldre, då kuperad. Misstänker att ägaren åkt utomlands med hunden och kuperat där, sen kommit hem till Sverige igen. Borde vara olagligt att göra så!
Dock ingen info om att hunden jagar eller ägaren gör det.
Usch vad tråkigt! Förhoppningsvis var historien om framtida jakthund inte så seriös.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 322
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
4 000
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 110
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp