Dokumentären om KI-läkaren

Nej det kan vara svårt att förstå.
Fast det är ju så: har man tagit Fan i båten, får man ro honom i land...
De har valt att anlita honom, de har någonstans trott på olika försäkranden, de har låtit lura sig.
Då kan det ju vara en snabb instinkt att försvara.

Det man borde ha gjort är att säga "vi kontrollerade inte tillräckligt noga".

Absolut. Men man kan ju tänka sig att ledningen borde reagerat när hans kollegor lämnade in en protest på flera hundra sidor istället för att hota kollegorna med skarpa varningar för olaga dataintrång.

Jag blev förfärad minst sagt. Samtidigt bevisar detta att läkare också är människor som kan gå över lik för att nå framgång och berömmelse. Och dessa blir omringade av karriärkåta lärlingar som också har drömmar om detsamma.
Läkare är precis som vilka andra människor som helst. Få duktiga och ambitiösa, en del bra som sköter sitt jobb, många som är rätt kassa och skulle helst jobba med något annat osv. Så som det ser ut på i princip alla arbetsplatser.
gulan

Självklart.

Dock tycker jag det här befinner sig ganska långt ifrån att viss variation finns.
 
Vilket ansvar hade KI över mannens förehavanden i Ryssland? Det är ju alltid bekvämt att skylla ifrån sig ansvar men som den där ryske läkaren uttryckte sig; det hade inte blivit några operationer i Ryssland om Paolo inte haft KI i ryggen.

Och han som tillverkat struparna; hur kan han få sitta och förklara för den ryska kvinnan att den nya luftstrupen kommer bli som hennes egen, att blodkärl kommer växa in och att allt kommer fungera tipptopp, när inget sådant kan bevisas? Snarare högvis av bevis på motsatsen? Hur kan det komma sig att dessa människor inte åtalas för mord eller vållande till annans död?

Men jag måste säga att det var riktigt smart av dem att låta kvinnan i Ryssland tävla om operationen. På det sättet är hon ju i underläge redan från början. "Du har vunnit det här så du borde bara vara glad och tacksam annars går chansen vidare till någon annan". Det är så vidrigt att jag vet inte var jag ska ta vägen.
 
Jag är rädd att detta bara är början på vad som kan grävas fram om den här "stjärnkirurgen". Vilken jävla titel förresten.

/Cilla, stjärnortoped

Ja det är ju bara hoppas att allt kommer fram till ytan och att han blir fälld. Han verkar ju vara helt horribel och jag får ärligt talat ståpäls på armen när jag tänker på att han är verksam läkare.
 
Herregud jag är helt chockad. Helt.. tagen. Kan fan inte tro det får gå till sådär.

Någon mer som har sett SVTs dokumentärserie om forskaren och läkaren Paolo Macchiarini? Om hans operationer och forskning.

Jag har inte sett dokumentärserien men är ändå lite insatt i frågan. Det är verkligen en helt osannolik härva. Det är så många fel på så många fronter som har begåtts.

Egentligen vet jag inte om det ens är så intressant att diskutera Macchiarini. Skrupellösa megalomaner kommer det alltid att finnas, men jag vill hävda att om andra aktörer (som KI:s ledning) hade följt regelverket så hade detta inte kunnat hända. Det är obegripligt hur forskningsetiska principer har kunnat sättas så fullständigt ur spel. Man tycks helt ha bortsett från Helsingforsdeklaration - denna grundsten inom humanforskningen och den experimentella medicinen! Någon etisk prövning har inte gjorts, några djurförsök har inte gjorts. När forskningsfusk misstänks utreder rektorn istället för att låta den centrala etikprövningsnämndens expertgrupp för oredlighet i forskning utreda fuskmisstanken.
 
Jag har inte sett dokumentärserien men är ändå lite insatt i frågan. Det är verkligen en helt osannolik härva. Det är så många fel på så många fronter som har begåtts.

Egentligen vet jag inte om det ens är så intressant att diskutera Macchiarini. Skrupellösa megalomaner kommer det alltid att finnas, men jag vill hävda att om andra aktörer (som KI:s ledning) hade följt regelverket så hade detta inte kunnat hända. Det är obegripligt hur forskningsetiska principer har kunnat sättas så fullständigt ur spel. Man tycks helt ha bortsett från Helsingforsdeklaration - denna grundsten inom humanforskningen och den experimentella medicinen! Någon etisk prövning har inte gjorts, några djurförsök har inte gjorts. När forskningsfusk misstänks utreder rektorn istället för den centrala etikprövningsnämndens expertgrupp för oredlighet i forskning utreda fuskmisstanken.

Nu vet ju jag ingenting i detalj om hur medicinska forskningsetiska regler ser ut eller hur de tillämpas. Utifrån sett för en lekman känns det som att alltför många blev fartblinda och sedan när bubblan sprack har man försökt skydda sin egen rygg.
 
@Philosophia Helt rätt angående fokuset. Och jag håller med dig. Egentligen hade jag väl tänkt formulera något intressant diskussionsunderlag men jag var ärligt talat för uppvarvad igår för att ens kunna tänka.

Och det är ju KIs inblandning som gör att jag tycker det känns omöjligt att ledningen där sitter kvar. Hade dött av fullständig skam och självförtroendeförlust om jag sett mig själv sitta och säga saker som den där ledningen sa i programmet.
 
Är det bara jag som inte egentligen blev speciellt förvånad? Människan är kapabel till det mesta.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 368
Senast: cili
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 536
Senast: sjoberga
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp