Dokumentären om KI-läkaren

Är det bara jag som inte egentligen blev speciellt förvånad? Människan är kapabel till det mesta.

Egentligen blev jag mest chockad och äcklad. Över att han kunde utföra allt, över alla som drogs med och över hur KI hanterade det hela. Jag har i min enfald inbillat mig att, framför allt humanforskning, är stramt reglerad och ett vattentätt system. I alla fall i Sverige.
 
Senast ändrad:
Herregud jag är helt chockad. Helt.. tagen. Kan fan inte tro det får gå till sådär.

Någon mer som har sett SVTs dokumentärserie om forskaren och läkaren Paolo Macchiarini? Om hans operationer och forskning.
Tittar på den nu, helt vansinnigt verkligen.
Hur kan KI stödja honom? Obegripligt
 
Det jag mest undrar över är ju säkerheten. Dvs jag trodde att det var strängt reglerat inom forskning och att man innan man börjar operera med nya metoder granskar och testar först?
Jäkligt otäckt att det inte verkar vara det :eek:

Kan inte låta bli och tycka synd om djuren som används till djurförsöken.
Så hemskt att de sitter i en trång liten bur hela tiden och utsätts för allt möjligt. :(
 
Jäkligt otäckt att det inte verkar vara det :eek:

Kan inte låta bli och tycka synd om djuren som används till djurförsöken.
Så hemskt att de sitter i en trång liten bur hela tiden och utsätts för allt möjligt. :(

Djurförsök är inte trevliga men jag har faktiskt inga problem med medicinska sådana så länge de är relevanta och under ordentlig etisk kontroll. Jag är beroende av flera väldigt otäcka mediciner och jag kan inte tänka mig att de godkändes för humantester innan man gjort tester på djur. De är så pass farliga att man måste ha koll innan man börjar använda dem i en större skala på människor.

Trevliga - nej. Nödvändiga - ja.

Djurtester av kosmetiska medel är :turd:
 
Jäkligt otäckt att det inte verkar vara det :eek:

Kan inte låta bli och tycka synd om djuren som används till djurförsöken.
Så hemskt att de sitter i en trång liten bur hela tiden och utsätts för allt möjligt. :(
I det här fallet gjordes ju inga djurförsök med konstgjorda luftstrupar, man hoppade helt sonika över det ledet för att spara sisådär 10 år, o med facit i hand, skulle metoden aldrig godkännas på människor.
Om jag tolkat allt rätt.
 
I det här fallet gjordes ju inga djurförsök med konstgjorda luftstrupar, man hoppade helt sonika över det ledet för att spara sisådär 10 år, o med facit i hand, skulle metoden aldrig godkännas på människor.
Om jag tolkat allt rätt.
Nej, syftade mer på djuren som de filmade i första avsnittet.
Det är helt sjukt att operationerna fick genomföras överhuvudtaget
 
Aha, jag har bara läst artikeln i läkartidningen som jag länkade till på sidan 1.
Oki, de filmade burar med råttor, apor och kaniner i.
Fallet med den ryska kvinnan är ju helt vansinnigt. Tittar på det just nu, hur kunde han bara fortsätta när det visade sig att det inte fungerade och folk dog av det? Sanslöst
 
Såg andra avsnittet idag och känner mig arg, chockad och förundrad över hela situationen. Läkaren hade kunnat avbryta operationen och borde ha insett att man inte spelar med folks liv på det viset som han gjort. Den ryska kvinnan var ung och hade familj, hon hade levt idag om läkaren inte hade lekt gud med hennes öde, dessutom undrar jag hur han tänkte när han fortsatte operationen efter att alla tidigare patienter dött och han inte ens hade passande plaststrupar att operera in på en frisk kvinna. Man blir så arg och ledsen!
 
Såg andra avsnittet idag och känner mig arg, chockad och förundrad över hela situationen. Läkaren hade kunnat avbryta operationen och borde ha insett att man inte spelar med folks liv på det viset som han gjort. Den ryska kvinnan var ung och hade familj, hon hade levt idag om läkaren inte hade lekt gud med hennes öde, dessutom undrar jag hur han tänkte när han fortsatte operationen efter att alla tidigare patienter dött och han inte ens hade passande plaststrupar att operera in på en frisk kvinna. Man blir så arg och ledsen!
Nästan overkligt, hade nån sagt att så här är det utan bilder hade man sagt fria fantasier. :devil:
 
Oki, de filmade burar med råttor, apor och kaniner i.
Fallet med den ryska kvinnan är ju helt vansinnigt. Tittar på det just nu, hur kunde han bara fortsätta när det visade sig att det inte fungerade och folk dog av det? Sanslöst

Nej det såg verkligen inte trevligt ut, men detta var också i Ryssland. Försöksdjuren inom EU har långt ifrån optimal tillvaro, men vi har åtminstone krav på bland annat berikning i burarna. I Sverige är vi ännu striktare än enbart EU-direktivet pga våra strikta djurskyddslagar, här finns inga djur utan strö i burarna och vi har generellt större burar än vad som krävs (gäller främst råtta och kanin). Det finns också tydliga avbrytningspunkter för varje försök, t.ex om djuren har nedsatt allmäntillstånd eller tappar vikt avlivas de för att de inte ska lida i onödan.

Menar inte att glorifiera försöksdjurens tillvaro, mer att förklara hur det ser ut inom EU
 
Såg andra avsnittet idag och känner mig arg, chockad och förundrad över hela situationen. Läkaren hade kunnat avbryta operationen och borde ha insett att man inte spelar med folks liv på det viset som han gjort. Den ryska kvinnan var ung och hade familj, hon hade levt idag om läkaren inte hade lekt gud med hennes öde, dessutom undrar jag hur han tänkte när han fortsatte operationen efter att alla tidigare patienter dött och han inte ens hade passande plaststrupar att operera in på en frisk kvinna. Man blir så arg och ledsen!
De ljög ju henne rätt i ögonen också och sade att den skulle passa perfekt, trots att de visste att den inte gjorde det. Har inte sett hela andra avsnittet än, ska kolla ikapp sedan.
 
Jag har inte sett dokumentären men har läst en del debattartiklar och diskussioner. Hela grejen är ju helt vidrig. Hoppas att ledningen för KI fälls, och såklart också läkaren i fråga. Helt vansinnigt.
 
P1 intervjuade han som gjorde filmen samt rektorn för KI idag vid, mycket intressant!

Hela grejen är helt sjuk, känns lite som filmen "Catch me if you can", fejkar CV och ljuger. Men, jag får känslan utav att han är så inne i detta, tror så mycket på det att ett misslyckade inte fanns med i hans beräkningar. Han kommer nog altid tro på det fastän det finns bevis att det i nuläget, med hans metoder inte fungerar alls.
 
Ja, det var så hemskt :'( Hon litade verkligen på läkarna också och trodde att det värsta som kunde hända var att ha ärr på brösten. Fattar inte hur läkaren kunde mörda henne, indirekt! Han visste ju hur dåligt det gick för alla hans andra begravda patienter. Var behovet så stort att testa detta på en frisk individ med så dåliga facit från tidigare experiment? Förjävligt!!!

Om hon hade fått veta hela sanningen så hade hon säkert backat ur. Hon fick aldrig det valet utan dog en hemsk död.

Att han inte sitter inspärrad nu är en gåta?!
De ljög ju henne rätt i ögonen också och sade att den skulle passa perfekt, trots att de visste att den inte gjorde det. Har inte sett hela andra avsnittet än, ska kolla ikapp sedan.
 
Senast ändrad:
Ja, det var så hemskt :'( Hon litade verkligen på läkarna också och trodde att det värsta som kunde hända var att ha ärr på brösten. Fattar inte hur läkaren kunde mörda henne, indirekt! Han visste ju hur dåligt det gick för alla hans andra begravda patienter. Var behovet så stort att testa detta på en frisk individ med så dåliga facit från tidigare experiment? Förjävligt!!!

Om hon hade fått veta hela sanningen så hade hon säkert backat ur. Hon fick aldrig det valet utan dog en hemsk död.

Att han inte sitter inspärrad nu är en gåta?!
Ja helt horribelt.
Hon blev ju totalt grundlurad :(
Förstår inte hur man kan göra så, hur kan man vara så kall?
 
Jag såg programmen igår. Man saknar ord! Hur kan man tillåtas använda människor som experiment :( tyckte också det var väldigt gripande med den ryska tjejen, hon blev ju totalt grundlurad.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 369
Senast: cili
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
Senast: sjoberga
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 843
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 704
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp