Dom gillar inte hösilaget?

sommarvind

Trådstartare
Jag har fodrat mina fölis med ett och samma analyserade hösilage hela vintern men nu fick vi nog då vi har fått kassera nästan hälften av allt så nu bytte vi till ett annat hösilage. Tyvärr oanalyserat men ja släpper mina på bete 1 juni så ja tänker att det får duga med detta månaden ut.

Detta ser fräscht ut ca 75 ts. Dock luktar det inte lika gott som de tidigare hösilaget, de luktade äpple. Detta luktar inte så "fruktigt" Kan det vara att dom inte tycker detta är lika gott helt enkelt?

Eller är dom skeptiska mot att det är ett nytt foder bara?

Jag blandar lite med det tidigare hösilaget men då jag fått slänga såpass mycket av det då de vart så mycket mögel så är det endast lite jag har att kunna blanda med de nya fodret.
 
Sv: Dom gillar inte hösilaget?

Med en TS på 75 % ligger du lite risigt till vad gäller den hygieniska kvaliteten på hösilaget.
Det behöver inte vara dåligt men risken är större med så torrt. Att det luktar annorlunda kan vara en anledning till att de ratar det.
Jag har oxå märkt på min häst att när gräset börjar spira ute så vill han inte ha sitt hösilage.
Du har ingen möjliget att på tag på hö så det räcker till betessläppet?
 
Sv: Dom gillar inte hösilaget?

usch då, jag som trodde det var tvärtom.. att det inte är bra med för blött...

Jag tror inte att detta är dåligt. Det luktar dock annorlunda och kanske därför om behöver vänja sig lite vid det? Jag kan tyvärr ej fodra med enbart hö då mitt ena sto är dammallergisk:crazy:

Men det konstiga är att dom vuxna hästarna äter detta silaget.. det är däremot dessa ynglingar som ratar det..
 
Sv: Dom gillar inte hösilaget?

Då kan det vara för att de inte känner igen det. Går de ihop med äldre hästar som kan visa dem att det går att äta?
Normalt lär sig ett föl av sin mamma vad som går att äta. Så länge ett föl är kvar hos stoet så går det lättare att komma med nya foder. Men om de är själv och "vet" att det går att äta kan det ibland bli svårt att komma med ett nytt foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är extremt noga med att fodra med analyserat foder och har alltid förespråkat det. Men nu har det blivit katatsrof här hemma då jag...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 747
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: MonteRose
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 198
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp