dom har blåst mig!!

Sv: dom har blåst mig!!

Ok, ja har säljaren undanhållit information så kommer ju saken i ett helt annat läge.

Hoppas ni reder ut det!
 
Sv: dom har blåst mig!!

i juni månad hämtade jag hem mitt nya stjärnskott. enligt säljaren hade han gått 140hoppningar,tävlat fälttävlan & även gått rätt bra i dressyren. han såldes billigt pga av att han stått i 1,5år pga tvist i domstol med tidigare köpare. jag tog hem hästen, han började beté sig konstigt tillåfrån men jag tänkte väl att han bara hade en dålig dag. nu har jag haft honom i 4månader å fick ett spännande samtal från den tidigare köparen. hästen har fel i båda fram,stora problem med ryggen & även elischia. dom har alltså blåst både mig å den tidigare köparen på en häst som har väldigt ont.

Att säljare lyckas med denna typ av försäljning, beror på att köparen är naiv. Jag har skrivit detta förut, köparen tar sin del av ansvaret vid köp och inte lämpar över hela den biten på säljaren.
Du har defenetivt en tvist på halsen, och den kommer antagligen inte att avlöpa lika väl för dig som för Pia. Har sen gamla säljaren inte betalat tillbaka pengar för hästen, så har de sålt Pias häst.
 
Sv: dom har blåst mig!!

Till saken är den att säljaren har avsiktligt undan hållit information om hästen och även höjt den till skyarna angående vad den har utfört.

Det är lätt att vara efterklok. Och söka informationen på nätet.

Har man ej råkat ut för något sådant här är det ej lätt att förstå hur sårad, ledsen och förbannad man blir både på sig själv och på säljaren att man kunde vara så blåögd.:cry:

Ja, det är tyvärr så. Denna typ av säljaren finns enbart därför att det finns så många naiva och blåögda köpare. Därför kan de klara av att fortsätta med detta.

Som köpare bör man se till att få alla sina frågor bekräftade även från annat håll än enbart från säljaren. Just tävlingsresultat går ju att återfinna bl a på nätet.
 
Sv: dom har blåst mig!!

Oj vad glad jag är för att jag aldrig mer behöver sälja en ridhäst!
Vart är vi på väg när annonser över jurister med hästaffärer som specialitet är mångdubbelt fler än annonser avseende exempelvis hästvård....:confused: alldeles för många "shoppar" en häst och väntar sig att den ska fungera klanderfritt från dag 1 oavsett köparens kunskaper, sorgligt var ordet sa Bull.
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag förstår inte varför de skulle sälja en stjärnhäst, de orkar inte lägga ner tid?
Jag hade anat ugglor i mossen direkt..
 
Sv: dom har blåst mig!!

*knapplån*

Då kommer nästa fråga av betydelse. Hur mycket kostade hästen? En tvist i rätten kostar rätt rejäla summor. Så stora summor att det sällan är värt priset om hästen inte varit en verkligt dyr investering.
 
Sv: dom har blåst mig!!

*knapplån*

Då kommer nästa fråga av betydelse. Hur mycket kostade hästen? En tvist i rätten kostar rätt rejäla summor. Så stora summor att det sällan är värt priset om hästen inte varit en verkligt dyr investering.

I det här fallet kan den frågan verkligen ha stor betydelse. Mycket stor till och med. För om hästen inte har kostat så mycket och här har man ju även värdet från förra tvisten att tillgå. Så kan rätten om det vill sig ta det som ett motargument mot köparen och vara till säljarens fördel.
För man får vad man betalar för.
 
Sv: dom har blåst mig!!

alltså...du köper en häst som legat i tvist med den förra ägaren utan att ta reda på varför? du har inte heller veterinärbesiktiat hästen?
 
Sv: dom har blåst mig!!

Blåögd är ordet!
Vill inte klanka ner på någon och det är synd att folk måste gå på en nit för att bli noggranna i sina hästköp.

Men.... Senaste hästköpet jag såg gick till på följande sätt:
Hästen stod i boxen när köparna kom.
Den sadlades och dom tog ut den i paddocken, efter fem minuter var dom tillbaka?! -Jo, hon har fastnat för hästen?! Hur mycket ville du ha för den?
-Okej, vi sätter in pengarna på kontot. Kör du hem hästen till oss?
-Hejdå!
:eek:

Inte för att era affärer gått till så här, vad vet jag.
Men det är f-n inte konstigt att folk blir blåsta.


Man måste åtminstånde göra en ordentlig vet. besiktning.

Bra att kolla med försäkringsbolaget vad dom vill ha kollat och helst vara med själv.

Blev själv mkt förvånad att de inte ville prova henne mer... Hon gick ju inte bra alls under "provningen" :crazy:
Blev förvånad över att de ville ha henne alls iom det.

De blev inte blåsta alls. Jag berättade ju om allt jag vet om hästen! Positivt som negativt. Men i slutändan så är det ju faktiskt DE som bestämde sig för hästen trots allt.

Blev ännu mer förvånad över att de inte vill besiktiga hästen och ännu mer när jag lämnade hästen och jag fick veta att mamman i familjen (som skulle ha hästen ihop med dottern) har tävlat i många år förut. Hon borde ju rimligvis varit med om lite då...:grin:!/COLOR]



Trine, numera fd ägare till hästen ifråga.
 
Senast ändrad:
Sv: dom har blåst mig!!

men varför åkte ni inte till veterinären innan ? men det var ju bra att du inte hann köpa honom så att du kunde ta tillbaka honom. Ja , jag tkr att det är bra om du varnar andra , eftersom sådär gör man inte ! hennes andra hästar kanske har det likadant ?
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag trodde folk som ville blåsa folk yrkade på snabba affärer, inte med uppdelade betalningar och provmånader. Då finns ju risken att du "upptäcker" felen, vilket du inte bör göra om dom vill blåsa dig.

När du skriver att du fortfarande inte betalat hästen du haft sen i juni låter det snarare som att du inte hade tänkt betala den alls och nu letar fel på den.


Precis min tanke också..
 
Sv: dom har blåst mig!!

nu kommer veterinären i veckan å ska då kolla på allt sen blir det antagligen klinik. jag hör av mig när jag vet mer. tack farbror frippe :) & tack till vissa andra :)
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag tror inte att Kallebus inlägg var menat på det viset, utan snarare att om folk köper hästar efter att ha sett så pass lite av hästarna, är det inte konstigt att de blir lurade. Med det inte sagt att just dessa köpare blev lurade av dig:)
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag tror inte att Kallebus inlägg var menat på det viset, utan snarare att om folk köper hästar efter att ha sett så pass lite av hästarna, är det inte konstigt att de blir lurade. Med det inte sagt att just dessa köpare blev lurade av dig:)

Alldeles rätt uppfattat Bartley.

Det är inget lurt med affären i sig, det vill jag ju understryka.
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag trodde folk som ville blåsa folk yrkade på snabba affärer, inte med uppdelade betalningar och provmånader. Då finns ju risken att du "upptäcker" felen, vilket du inte bör göra om dom vill blåsa dig.

När du skriver att du fortfarande inte betalat hästen du haft sen i juni låter det snarare som att du inte hade tänkt betala den alls och nu letar fel på den.

Men det är ju även så här att du som säljare har upplysningsplikt också. Fallet med den här hästen är ju så att den hade gamla skador innan "Pia" köpte den som kom fram när Pia började förstå att det var fel på hästen.

Dessutom hade den ännu fler fel när Pia åkte till klinik o kollade den. Alltihop slutade ju med att säljaren fick ta tillbaka hästen och betala tillbaka Pias köpeskilling. Att sen samma säljare försöker sälja hästen igen utan att upplysa om alla de gamla skadorna ( som även nu förorsakar hästen smärta så han ibland är oridbar) och varför de legat i tvist om honom, är ju helt horribelt!:eek: Hur många ggr ska den stackars hästen valsa runt till olika människor som försöker rida igång honom utan att veta hans historia?

Såna här människor förtjänar att hängas ut på buke.
 
Sv: dom har blåst mig!!

Tar man hästen till klinik för en ordentlig besiktning med tillgång till röntgen så slipper man antagligen bli blåst på den biten iallafall.

värst vad du verkar insatt då..
 
Sv: dom har blåst mig!!

Men det är ju även så här att du som säljare har upplysningsplikt också. Fallet med den här hästen är ju så att den hade gamla skador innan "Pia" köpte den som kom fram när Pia började förstå att det var fel på hästen.

Dessutom hade den ännu fler fel när Pia åkte till klinik o kollade den. Alltihop slutade ju med att säljaren fick ta tillbaka hästen och betala tillbaka Pias köpeskilling. Att sen samma säljare försöker sälja hästen igen utan att upplysa om alla de gamla skadorna ( som även nu förorsakar hästen smärta så han ibland är oridbar) och varför de legat i tvist om honom, är ju helt horribelt!:eek: Hur många ggr ska den stackars hästen valsa runt till olika människor som försöker rida igång honom utan att veta hans historia?

Såna här människor förtjänar att hängas ut på buke.

Håller med!:devil::devil: Försökte själv att berätta min historia här på Buke, men inlägget togs bort utan kommentar...tycker det är viktigt att sådana här oseriösa säljare någon gång faller på eget grepp.

Upplysningsplikten är viktig, häststackarna kan ju inte själv berätta!
 
Sv: dom har blåst mig!!

Hur många berättar hela sanningen:mad:

Har vid ett tillfälle varnat köparna att hästen har varit extremt mkt skadad o även ett monster i skogen.
flickan fick gå hem vid provturen- trots sällskapshäst med.

Hann tyvärr inte prata med nästa spekulant- där föräldrarna var helt okunniga om hästar. det dröjde inte länge innan hästen blev halt- igen o vid igångsättningen så flög ungarna o även tränaren som plockepinn.

De gav bort den- som problemhäst.

visst har Ts gjort en rejäl tabbe här. man bör besikta för sin egen del- även när den tas på "foder".
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 368
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 207
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp