Don Primero till litet sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Solis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 347

Solis

Trådstartare
Undrar om jag skulle kunna få något råd i valet av hingst till mitt ungsto. Jag hade tänkt mig Don Primero eftersom jag är ute efter en gångartshäst. Mitt sto är e. Eighty Eight Keysxx och med "gammal svensk halvblodsstam på mödernet (bl.a. Gaspari något led tillbaka), hon är liten (ca 159-160 cm) men med långa ben och byggd i uppförsbacke, 3 bra gångarter. Hon är snäll och just i psyket men med ganska kort "stubin".
Skulle man våga använda Don Primero till henne? Något annat tips?
Ska nämna också att hennes mamma är lång och lågställd, 158 cm och bastant.

Sv: Don Primero till litet sto?

Undrar om jag skulle kunna få något råd i valet av hingst till mitt ungsto. Jag hade tänkt mig Don Primero eftersom jag är ute efter en gångartshäst. Mitt sto är e. Eighty Eight Keysxx och med "gammal svensk halvblodsstam på mödernet (bl.a. Gaspari något led tillbaka), hon är liten (ca 159-160 cm) men med långa ben och byggd i uppförsbacke, 3 bra gångarter. Hon är snäll och just i psyket men med ganska kort "stubin".
Skulle man våga använda Don Primero till henne? Något annat tips?
Ska nämna också att hennes mamma är lång och lågställd, 158 cm och bastant.

Jag skulle ta Don romantic i stället för att få upp storleken lite.

Från början funderade jag faktiskt på Don Romantic just för att han är ganska stor samt dessutom har väldigt hög ridbarhet.:idea: Men Don Primero finns på närmare håll.... Förlåt, oseriöst tänk, jag vet.:angel:

Ger Don Primero litet om stoet är litet och har lite "blandade" storlekar bakom sig? Hur är det med temperamentet?

Han kan lämna små avkommor i kombination med små ston, så det är nog att föredra att ta en större hingst! Tempramentsmässigt tror jag han lämnar rätt coola avkommor.

Han kan lämna små avkommor i kombination med små ston, så det är nog att föredra att ta en större hingst! Tempramentsmässigt tror jag han lämnar rätt coola avkommor.

Det tror jag också. Därför är nog Don Romantic bättre.

Har också ett sto som är litet o som kommer från en sto familj med små ston, vågade inte Don Primero med henne. Däremot så bestämde jag mig för Don Romantic... ringde dit i god tid o de sa att det var ok. Den dagen det var dags att beställa var han så överhopad att vi blev utan... Testa gärna att få Don Romantic men var beredd att du kan bli utan o ha en back-up hingst.
Han är väldigt populär.

Om du har gammalt svenskt bakom hade jag aktat mig för DP då han kan lämna taxben, även om just din häst är långbent betyder det inte att det är det som slår igenom.

OK, ska tänka på att planera ordentligt. ;)

Har då något förslag på "back-up"?

Bocelli har ju samma pappa som Don Romantic, så han kanske kan vara ett alternativ och han har ju gått rätt bra på unghästtävlingarna.

Ja, det är nog lite det jag är rädd för, vill inte få fram en "ridponny".:crazy: Hennes mamma har tidigare fått ett föl med en annan hingst och som också blev ganska långbent. Inget av hennes föl har blivit lik henne själv. Men däremot vet man ju inte vad hennes dotter nedärver i sin tur, kanske det slår igenom mindre önskvärda saker från äldre generationer, t.ex. lågställdhet.

Har du något tips om någon annan lämplig hingst, någon som brukar ge mer högställda avkommor?

Precis som Stommen säger så har du ju Bocelli som vann bruksproven -03. Han är efter samma pappa som Don Romantic o under ett mycket bra möderne. I mödernet finns även fullblod så chansen för ädelt är stort. Bocelli står dessutom på samma station som tar in semin på Don Romantic....alltid bra att ha back-upen på samma station så slipper man ny språngavgift.

Förlåt att jag kapar din tråd lite.... sorry,men jag blev lite orolig när jag läst alla svar.. Jag har oxå bestämt mig för Don Primero till 99% men börjar vackla nu. Jag vill inte heller ha nån stor ponnyavkomma. Jag har ett sto e.Shiva du loup-Eminent som är 163 cm.Don Primero kanske inte är tillräckligt stor om man vill ha en avkomma som är minst 163 cm??? Min häst har en syster e.Judex som är ca 160 cm. Har även funderat på Highlander.. Nån som har tips???

Jag har jobbat för don primeros ägare och alltså oxå jobbat med hans avkommor. Hans ena dotter blev väldigt stor över 170 när hon var 4, dock vet jag inte vad hon har för morfar och hennes mamma har jag aldrig sett. En annan av hans döttrar var väldigt liten som 3 åring, max 159, hon har Urbino som morfar.

Sen är dom andra två döttrarna var så små, dom var bara föl och 1 åring och jag har svårt att se hur stora dom skulle bli. Deras morfar är Weltmeyer.

Ang det coola psyket så varrierar det ju självklart men jag tycker dom avkomor jag har haft o göra med har varit lite fjolliga, fast det är väl iofs de flesta halvblod om man jämnför med kallbloden.

Kolla upp storlekarna bakåt på ditt sto, är de minst 163 cm tror jag inte du behöver vara orolig med Don Primero. Han har bara stort bakom sig o lämnar ofta stora avkommor. Jag tänker ta honom på mitt sto som är 164cm för hon har bara lämnat större än sig själv.

Men skulle aldrig ta honom på mitt andra sto där stolinjen är Pygmeer i flera generationer.

Ja, Bocelli verkar kunna vara ett alternativ. Vet du något om vad han ger? Hans avkommor är kanske inte så gamla än iof.
Har hört ryktas något om Bernstein och lösa benbitar, men det kanske bara är ett rykte?

Inget jag hört iaf.
Har för mig att Bernstein fortfarande i den senaste Blupen låg högt både exteriört o i gång.

Min medryttarhästs föl -04 är efter Don Primero. Medryttarhästen är stor (ca 170) och grov. Fölet är nu ca 163 cm, ser lite burkig ut när hon är stilla men helt lagom när hon rör sig. Hon är inte taxig, men så hade ju mamman ben att ta av. Trevlig i temperamentet, nästan lite mesig ibland, även om hon nu börjar komma in i trotsålder. Men mamman har ett trevligt temperament, så jag vet inte om det säger så mycket om DP.

Jag har en DP avkomma f-03.
Hans mor var 164 e. Napoleon-fullblod.
Min är i dag ca 167 och han växer ännu så det knakar.
Har pratat med en del andra om DP avkommor och hört att dom kan vara lite sena i utvecklingen, vilket stämmer med min.
Han är cool i huvudet ingen visp, men självklart blir han som alla andra unga hästar uppblåst/tuff när man åker iväg till nya plattser där det finns nya hästar.
Han verkar ha mycket i huvudet (smart) och är ganska så tuff/viljestark.
För tillfället har han något längre bakben än fram men tycker inte han är lågställd. Även att halsen är något lågt ansatt, men han har en bra resning.
Han ger även ett stort intryck då jag ofta får komentarer över hur stor han är och att min 2 1/2 åring är så mycket mindre och då skiljer det bara 2 cm.
Han kommer att bli väldigt fin och stor den dagen han är färdigväxt tror jag helt klart.

Lycka till med vilken hingt du än väljer.

Liknande trådar

Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 233
Avel Ja, kan det bli bra? Stoet är e Rubinrot - Gassendi - Gaspari. Högrest, ganska rejäl modell, nöjdaktigt korrekt byggd och ok ben. 3... 2
Svar
29
· Visningar
3 979
Senast: lundsbo
·
Avel Jag sitter med två halvblodsston som enligt planerna ska betäckas i vår. Men jag blir inte klok på med vad... Jag var nere på... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 271
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka