Dottern vill inte rida samma diciplin.

Bukefalos 30 år!

Hej!
Har ett smärre dilemma som jag bara vill ventilera lite.😌

Har två hästar och en ponny i familjen, och har en dotter på 12 år som varit med i stallet sedan hon var 3.
Samt en man som ev kommer att vara mer delaktig i motion av hästar när de är färdigutbildade då det är två unghästar.
Ponnyn är nu urvuxen och motioneras för hand/tömkörning mm.
Hästarna har bra stam och tanken finns på både tävling och avel i framtiden.

Problemet i nuläget är att den diciplin som vi är inriktade på inte lockar dottern.
Hon rider på vanlig ridskola/engelsk ridning och alla vänner har egna ponnyer och intresserade av antingen dressyr eller hoppning.(vanligaste)

Har inte hjärta att sälja ponnyn och tre stycken är nog på alla sätt.
Vill inte slösa bort två unghästarna och skola dem i en diciplin de inte är avlade för, men samtidigt känns det ju viktigt att dottern får utvecklas, och behålla sitt intresse för ridning och hästar.

Hur hade ni tänkt?

Det låter som att det dels är prestigefulla för dig och dels som att du helst vill att dottern ska vilja samma som du för att då behöver ni inte skaffa en egen till henne som inte är intresserad av.

Nä, hon behöver inte ha en egen häst/ponny. Det är många som bara rider på ridskola eller är medryttare. Men jag kan tycka att det ser illa ut om familjen har 3 st och ett engagerat barn blir utan eller tvingas in i en disciplin hen inte är intresserad av bara för att det är det förälder är intresserad av.

Det låter som att det skulle kunna vara Western resp engelskt. Det är väl inte alls konstigt att dottern vill rida och tävla med sina vänner? Och Western är fortfarande rätt ovanligt i Sverige.

Ja precis, gäller islandshäst så ändra svar utifrån det då!
Jag får faktiskt inte ihop vad frågan egentligen handlar om.

Så jag sökte på dina tidigare inlägg och då verkar du ha en quarter- gångartshäst som nu borde vara 8 år.
Det har jag ingen erfarenhet av, så det kan jag inte svara på.

Men om du har islandshästar så kan jag svara på hur de fungerar för dressyr och hoppning utifrån den specifika individen.
Vissa har så löst mellan gångarterna att de inte fungerar så bra som sport-ponny för barn medan andra både kan hoppa bra och fungerar för dressyr utan att byta gångart på oönskat sätt.

Din ursprungliga fråga är helt enkelt omöjlig att svara på så som den är ställd.

Islandshästar kan väl ridas engelskt som alla andra hästar? Kanske inte på elitnivå men det är ju ett barn som rider?
Det beror på barn och häst.

Vissa hästar har så stabila gångarter att de utan vidare kan prestera okej som ponny inom dressyr.
Andra liksom bara faller isär och dressyr i grisepass förstör hästens ridbarhet gällande gångarts-ridning.

Vissa islandshästar hoppar mycket bra medan andra trasslar in sig i bommar och egna ben så att det skulle bli rent livsfarligt.

Om ett 12-årigt barn vill tävla dressyr och hoppning tillsammans med sina kompisar, så rekommenderar jag en ponny som är avsedd för det.

Det beror på barn och häst.

Vissa hästar har så stabila gångarter att de utan vidare kan prestera okej som ponny inom dressyr.
Andra liksom bara faller isär och dressyr i grisepass förstör hästens ridbarhet gällande gångarts-ridning.

Vissa islandshästar hoppar mycket bra medan andra trasslar in sig i bommar och egna ben så att det skulle bli rent livsfarligt.

Om ett 12-årigt barn vill tävla dressyr och hoppning tillsammans med sina kompisar, så rekommenderar jag en ponny som är avsedd för det.
Ja det har du kanske rätt i.
Jag har aldrig ridit på islandshästar själv men sett en del som både hoppat och dressyrat men kanske kräver lite mer precis som travarna.

Jag hade prioriterat barnets intresse och sålt den urväxta ponnyn alt en av unghästarna och köpt något mer lämpligt istället.

Vi har anpassat våra två hästar utifrån hästintresserade barnet primärt.

Hej!

Har två hästar och en ponny i familjen, och har en dotter på 12 år som varit med i stallet sedan hon var 3.
Samt en man som ev kommer att vara mer delaktig i motion av hästar när de är färdigutbildade då det är två unghästar.

Problemet i nuläget är att den diciplin som vi är inriktade på inte lockar dottern.
Hon rider på vanlig ridskola/engelsk ridning och alla vänner har egna ponnyer och intresserade av antingen dressyr eller hoppning.(vanligaste)

Vill inte slösa bort två unghästarna och skola dem i en diciplin de inte är avlade för, men samtidigt känns det ju viktigt att dottern får utvecklas, och behålla sitt intresse för ridning och hästar.

Hur hade ni tänkt?

Islandshästar kan väl ridas engelskt som alla andra hästar? Kanske inte på elitnivå men det är ju ett barn som rider?
Japp, jag rider "engelskt" på mina islandshästar varje dag - dvs jag rider dressyrövningar på samma sätt och med samma hjälpgivning som om jag suttit på en tregångare, rider ut i skog och mark, gör diverse övningar med bommar osv. Enda skillnaden är att jag har en eller två gångarter "extra" och att jag ibland måste hjälpa hästen lite med att välja gångart och få gångarten ren. Det finns ju också ett flertal exempel på islandshästar som tävlar i t.ex. fälttävlan och hoppning även om talangen för det varierar stort inom rasen (de avlas ju t.ex. inte på hoppförmåga alls). Min dotter har under sin uppväxt regelbundet hoppat med våra hästar - inte tävlat men det hade ju funkat det med, iaf på lite lägre nivå.

De är ju överlag rätt usla på att hoppa och ett fåtal kan galoppera i trevlig arbetsgalopp.
Blir kanske inte jättekul för barnet om hon vill träna och tävla med sina kompisar.
Är det så? Jag har sett flera som rider som vanligt med sina islandshästar. Men kanske är mycket jobb bakom det då?
Har ingen aning själv då rasen aldrig intresserat mig, känns så läskigt att glida fram nära marken😛😅

Japp, jag rider "engelskt" på mina islandshästar varje dag - dvs jag rider dressyrövningar på samma sätt och med samma hjälpgivning som om jag suttit på en tregångare, rider ut i skog och mark, gör diverse övningar med bommar osv. Enda skillnaden är att jag har en eller två gångarter "extra" och att jag ibland måste hjälpa hästen lite med att välja gångart och få gångarten ren. Det finns ju också ett flertal exempel på islandshästar som tävlar i t.ex. fälttävlan och hoppning även om talangen för det varierar stort inom rasen (de avlas ju t.ex. inte på hoppförmåga alls). Min dotter har under sin uppväxt regelbundet hoppat med våra hästar - inte tävlat men det hade ju funkat det med, iaf på lite lägre nivå.
Ja jag har sett flera som ridit sina islandshästar i engelsk stil :)

Är det så? Jag har sett flera som rider som vanligt med sina islandshästar. Men kanske är mycket jobb bakom det då?
Har ingen aning själv då rasen aldrig intresserat mig, känns så läskigt att glida fram nära marken😛😅

Jag har sett två som haft galopperat trevligt, annars är det fullt ös alternativt fyrtakt.
Klart det går att rida vanlig dressyr och hoppa med dem men det blir ju betydligt roligare med en häst med rätt förutsättningar för det man vill göra. Speciellt när det handlar om ett barn, ponnytiden är så kort.
Det är så mycket värt att köpa en äldre ponny där man bara kan tuta och köra.

Ja det har du kanske rätt i.
Jag har aldrig ridit på islandshästar själv men sett en del som både hoppat och dressyrat men kanske kräver lite mer precis som travarna.
De är extremt lika som att rida travare.
Särskilt om det finns amerikansk travare i dem med anlag för pass.

Ja det är något för de avancerade att syssla med.
Men nu så handlar det om ett barn och inte om en extremt skicklig vuxen.

En riktigt skicklig dressyrryttare kan rida dressyr på vilken häst som helst.

Så när du ser någon som rider bra dressyr på sin islandshäst, så ser du en riktigt skicklig ryttare.
Eller en extremt välutbildad häst.
Oftast båda.

Så är det, vad jag förstått av islänningarna som stått i samma stall som mig är att grunderna är detsamma som hos alla andra. Det som skiljer sedan är ju dom två extra gångarterna men den så att säga vanliga ridningen är ju som engelsk ridning. Däremot om det är lätt eller svårt beror nog mycket på hur dom är skolade kan jag tänka mig, hur folk har tränat in så den har renare gångarter. Många islänningar blandar ju gärna lite hit och dit annars men kan tänka mig att det beror mycket på ryttaren.

Jag hade nog prioriterat barnets intresse oavsett. Men nej, alla barn har inte egen häst. Däremot tror jag inte att det är en idé att tvinga in henne i en disciplin som hon inte vill rida. Det låter inte heller som att någon av hästarna egentligen är en barnhäst. Med det sagt fick min dotter också en unghäst som första ponny så det kan fungera. Dottern har också en kompis som fick en egen häst (som mamman ville ha) och som idag, ett par år senare, struntar i den fullständigt och rider vanlig hoppning hos dottern istället.

Hej!

Hur hade ni tänkt?
Jag hade nog ändå försökt satsa på en egen lämplig häst till dottern - och när jag säger lämplig menar jag i storlek, inriktning och utbildningsgrad. Oavsett inriktning känns det kanske inte helt lämpligt att sätta en 12-åring på en outbildad unghäst?

Så är det, vad jag förstått av islänningarna som stått i samma stall som mig är att grunderna är detsamma som hos alla andra. Det som skiljer sedan är ju dom två extra gångarterna men den så att säga vanliga ridningen är ju som engelsk ridning. Däremot om det är lätt eller svårt beror nog mycket på hur dom är skolade kan jag tänka mig, hur folk har tränat in så den har renare gångarter. Många islänningar blandar ju gärna lite hit och dit annars men kan tänka mig att det beror mycket på ryttaren.
Helt rätt - det är samma ridning i grunden med tillägg för de extra gångarterna. Sen vill man kanske att själva tävlingsmomentet ser olika ut i islandsridning jämfört med dressyr, men vi har precis samma behov av en välskolad häst som är mjuk och välgymnastiserad och har lätt att både samla sig och länga sig.

(det där med att blanda gångarter är både medfött och en träningssak - de bästa hästarna har rätt välseparerade gångarter av sig själva, men det är såklart också en utbildingsfråga att skola hästen så den förstår vilken gångart som önskas när)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka