Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Acses

Trådstartare
Li 5 månader har sedan en tid (okej, mer än halva sitt liv) tagit sig fram, korta sträckor, på egen hand. Det har vart lite bökigt och jobbigt för jag har inte kunnat lämna henne ensam 2 sekunder utan att hon dratt iväg. På den tid det tar för mig att gå på toaletten hinner hon dra ett race och hinna in under soffan. Vi har fått säkra halva lägenheten för henne.

Förut, när hon somnat, beslutade jag mig för att låta henne ligga, medans jag gjorde lunch åt mig. Ville inte väcka henne för att bära med henne in i köket, det kändes onödigt. Står som bäst och skär upp tomater då jag hör världens iltjut bakom ryggen, vänder mig om och där ligger Li, platt på magen med armarna i vädret och flinar som en liten sol!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Lägger jag henne i hage eller liknande så skriker hon som en dåre efter 2 minuter för att hon krypit rakt in i väggen och inte tar sig längre. Jag har säkrat hela lägenheten, det finns ingenting hon kan nå, inga sladdar, inga saker, ingenting hon kan fastna i eller göra sig illa på. Mer än att hon försöker ta sig in under soffan och blir skitarg när det inte går.

Vad fan ska jag ta mig till? Jag måste passa på henne hela dagarna, förutom när hon ligger i vagnen, för vänder jag ryggen till, för att vila eller äta eller göra något så simpelt som att kissa eller duscha, ja då jäklar drar hon iväg någonstanns. Snabb är hon också! Den lilla myran.

Och även om jag vet att det inte finns saker hon kan göra sig illa på så blir jag ändå nojjig för vad hon ska kunna hitta på. :eek: Hon är ju så glad och mysig så jag vill ju inte hindra henne från att utforska världen heller.

Buuh! Behövde bara skriva av mig lite. Nu har hon somnat om och ligger på golvet här bredvid mig.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Den funkar som sagt i två minuter tills hon slår i en vägg någonstanns och blir alldeles otröstlig. Försöker muta henne att stanna på ett ställe med färgglada leksaker och prylar som låter men det intresserar henne inte alls.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

om hon inte gillar hagen så kanske du kan sätta upp grindar i dörröppningar så att du i alla fall vet att hon håller sig i ett säkrat rum? Har ni testat gåstol? Inte för att de kan lämnas i den men då vet du i alla fall var du har henne lite mer. Aktiva barn brukar gilla att pila runt i dem.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Jag har funderat på Gåstol, men det känns som att det är lite "tidigt" eller vad man ska säga?! Hon gillar ju att få stå upp, så jag har funderat på om man kan montera av hjulen till att börja med, så jag slipper sitta och hålla henne i 3 timmar för att hon bestämt sig för att stå!

Grind är just nu inte aktuellt, då det är öppen planlösning i lägenheten, jag flyttar iofs om en vecka och då blir de möjligheterna helt annorlunda.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

*sitter och räknar*
Jason var/är ett aktivt barn som ville vara med överallt och tog sig fram överallt. Han började använda sin gåstol när han var 4-4,5 månader. Och han har inte vad jag har märkt tagit nån skada av det. Han har i och för sig alltid varit väldigt stadig.
Den vi har är det rätt breda kanter på så det hindrade honom från att nå saker han inte skulle ha.
Vi hade ju plockat bort allt från markplan, men med gåstolen kom han lite högre upp.

Här är han 4½ månder i stolen.
12271154.jpg


en till bild.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Den där ser ju stadig och bra ut! :bow:
Ska väl ta och fundera över detta en gång till.

Li är också väldigt stadig, och står själv om hon bara får hålla i mina händer. Jag är bara rädd att hon ska få upp rallyfart och dra rakt in i en vägg eller något. :o
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Den var/är kanon. Ett arvegods från min systers barn. Stadig till tusen.

Visst kommer hon köra in i väggar och möbler, men hon verkar ju vara en snabblärd liten tös så lär hon sig snart att undvika det.

Se till att ha en stol som är höj- och sänkbar. (Jag trodde att alla var det, men tydligen inte.) Så kan stolen växa med barnet.
En begagnad stol e oxå bra då den inte används så länge.
Jason hade sin tills att han var 6 månader och lärde sig krypa vilket var mycket roligare.
Men jag fick 2 månader av "lugn och ro"...;)
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Det låter nästan för bra för att vara sant. :D

Inte för att Li på något sätt är jobbig, hon är snäll och glad men GUD vad hon är äventyrslysten!

Ska kolla på gåstolar :bow: kan vara roligt för henne! Har blivit lovar barnvakt ett dygn i nästa vecka, gissa vem som kommer sova som en död. :D :angel:
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

hihi...
Som sagt, han lärde sig krypa vi 6 månader, gick efter möbler en månad senare knappt. Vid 9 månader började han ta sina första steg och vid 11 så sprang han runt obehindrat...
Så njut av "lugnet" med gåstolen så länge du kan....;)
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Nu har hon somnat om och ligger på golvet här bredvid mig.

Vaddå SOVER era barn? Min 6 veckors kille har varit vaken sen 8.30 och visar inte ett tecken på att somna. Jag har mjölkstockning och feber och är SÅ trött. Gissa om att jag skulle vilja sova en stund :crazy:

Ville också gnälla lite ;)
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Jag har alltid tagit med mig barnen i det rum jag varit (ensamma toalettbesök tog mkt lång tid innan det var aktuellt). Nu har vi en del dörröppningar så jag ställde för en spånskiva el. dyl när vi befann oss i det aktuella rummet. Jag tycker definitivt du ska prova gåstol, mina barn formligen älskade sina! Annars hör det liksom till att man duschar, går på toaletten och äter i sina små barns närhet, vill man vara själv får man passa på när de sover eller att man har passning.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

*fniss*, det är nog helt vanligt. Bara att ta med när man går på toa osv. Minns det var såå lyxigt att återgå till jobbet och kunna sitta ENSAM i lugn o ro på toa efter barnledigheten :)
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Nu är det ju inte så att jag lämnar henne vaken för att gå och göra något annat. :smirk: Utan somnar hon så försöker jag passa på att göra sånt, t.ex äta eller duscha, plocka undan osv. Att göra det när hon är vaken hinner jag inte för då måste jag passa så hon inte rasar iväg någonstanns.

Så att vara ensam har jag liksom fått inse att det inte finns någon tid för, och det var jag ju medveten om redan innan hon föddes. Ändå måste jag väl få ha rätt att vara trött? Jag är ensam med en överaktiv 5 månadersbebis som är överallt, hela tiden. Jag har i ärlighetens namn inte duschat på en vecka, för jag kan inte ha henne med i badrummet om jag inte håller i henne.

Och eftersom hennes far inte bor med oss är det svårt att be någon passa henne medans jag lagar mat och städar. När hon somnar frammåt nio är jag helt slut, och då ska jag själv äta, städa, förbereda morgondagen.

Jag är mycket medveten om att det är svårt att få tid för sig själv med småbarn. Nu kände jag mig bara extra trött, eftersom jag trott att hon sov och tänkte ta mig tid att äta.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Vaddå SOVER era barn? Min 6 veckors kille har varit vaken sen 8.30 och visar inte ett tecken på att somna. Jag har mjölkstockning och feber och är SÅ trött. Gissa om att jag skulle vilja sova en stund :crazy:

Ville också gnälla lite ;)

Hon skensover, förutom i vagnen när vi är i stallet :bow:

Hua, jag är inte avundsjuk! :crazy: låg själv i feber hela förra veckan och Li var tvärsjuk! Då ville jag lämna in uppsägning på Livet.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

*fniss*, det är nog helt vanligt. Bara att ta med när man går på toa osv. Minns det var såå lyxigt att återgå till jobbet och kunna sitta ENSAM i lugn o ro på toa efter barnledigheten :)

Vårat badrum är så litet att jag inte kan ta med henne in, då måste jag ha henne i knä, och det funkar liksom inte! :o Finns ingen golvyta, badrummet är lite större än en garderob, och där har de klämt in badkar och tvättmaskin. Finns liksom ingen plats att lägga ifrån sig henne på golvet utan att trampa på henne.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Jakt-tider.
Om du gör rätt nu så blir det lättare sedan.

Jaga och visa vad hon får ha och vad hon inte får ha.
Om du försöker plocka undan och göra det "lätt" för dig så går det inte över.
Utan då fortsätter hon att jaga grejjorna vart efter du plockar undan dem.

Ett alldeles för litet badrum är ett problem.
Men varför badar du inte tillsammans med henne?
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Gåstolen är bra och hoppgungan är i din bebbes ålder nästan ännu bättre.
Bästa gåstolen är de gamla som ser ut som en spindel tycker jag, den tippar definitivt inte.
Men klart bäst enligt mig är hoppgunga, trapetskrok i taket och hoppgunga upp, där kan livliga bebisar roa sig länge med att skumpa och studsa.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Sätt barnet i sitt vagnen och placera vagnen i dörröppningen till toan, gardera med x antal leksaker (gärna fastbundna), sen duschar du med toa dörren öppen samtidigt som du sjunger små grodorna och leker "titt ut" leken bakom dusch draperiet. Så har jag gjort och det fungerar helt ok! Med två ungar, en hund o en katt så har vår toa förvandlats till ett slags "all rum"... där är man aldrig ensam :D. Har man inget av ungarna runt benen så kan man ge sig den på att hunden eller katten lurvar kring benen...
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Jakt-tider.
Om du gör rätt nu så blir det lättare sedan.

Jaga och visa vad hon får ha och vad hon inte får ha.
Om du försöker plocka undan och göra det "lätt" för dig så går det inte över.
Utan då fortsätter hon att jaga grejjorna vart efter du plockar undan dem.

Ett alldeles för litet badrum är ett problem.
Men varför badar du inte tillsammans med henne?

Tidigare har jag badat tillsammans med henne. Men nu hr hon blivit så torr i huden att jag inte vill bada henne oftare än en gång i veckan. Henne är det ju lättare att hålla ren med våtservetter.

Hon har en stor filt i vardagsrummet där hon håller till. Där har hon sina leksaker och tuggbitar och allt vad det nu kan vara. Vistas jag i annat rum så är hon med på mindre filt eller i bilstolen. Just nu känns det som att det pågår ett tyst krig mellan oss, jag lyfter tillbaka henne till filten och hon drar iväg, om och om igen dagarna i ända.

Förut la jag henne faktiskt i spjälsängen i hopp om att hon skulle somna, vilket hon gjorde, så det gav mig lite tid att duscha och packa. Eftersom jag håller på att flytta så blir det ju dubbelt av allt, känns det som.

Går som ett mantra i huvudet på mig "Efter lördag blir allting bättre, efter lördag blir allting..." Då har jag bättre planlösning, större badrum, 2 minuters promenad till "mormor" så jag kan få lite hjälp.

Nu sitter jag ju liksom här, ensam med en bebis som gärna skulle klättra i taket om hon kunde och flyttkartonger till öronen. :eek:

Behövde nog bara få gnälla lite, för nu känner jag mig faktiskt mycket bättre.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 813
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 382
Senast: lilstar
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 341
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp