Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Men klart bäst enligt mig är hoppgunga, trapetskrok i taket och hoppgunga upp, där kan livliga bebisar roa sig länge med att skumpa och studsa.

Jag har faktiskt funderat på en sån, att ha o dörren till köket. Då kan jag ha henne under uppsikt när jag lagar mat utan att oroa mig för att hon kryper upp till spisen.

Har tröttnat en aning på att bara äta kall mat eftersom jag haft henne i selen hittills och inte vill ha spisen igång då!
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Just nu känns det som att det pågår ett tyst krig mellan oss, jag lyfter tillbaka henne till filten och hon drar iväg, om och om igen dagarna i ända.

Men du skall inte lyfta tillbaka henne på filten.
Du skall följa med henne på upptäcksfärd och visa henne världen.

Det finns ingen unge som nöjer sig med att sitta på en filt och leka med sina saker hela dagarna.

Har du läst Anna Wahlgrens bok Barnaboken?
Om du inte har det så rekommenderar jag dig att göra det.
Där så finns metoder beskrivna för hur man hanterar barnets olika utvecklingsfaser.
Det du (och andra senare i tråden) beskriver är förvaring av barn.
Barn skall inte förvaras de skall göras delaktiga i det dagliga livet.
Annars så blir de förtvivlade och försöker att lösa sin tristess och sitt utanförskap på egen hand.
Och deras lösningar är inte riktigt bra.
De måste få lösningar från omgivningen.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Hoppgunga har mina barn tyckt varit jätteroligt. Men enligt de rekommendationer jag hört så bör barn inte spendera mer än en halvtimme om dagen i dem totalt. Helst uppdelat på kortare stunder. Gåstol likaså, även om barnen tycker att de är roliga att sitta i är det inga långa stunder.

Mina spontana tankar är, släpp alla måsten, ligg hela dagen på golvet med henne om det är vad hon vill. Sov när hon sover istället för att försöka hinna tusen och en saker. Skaffa bärsele/sjal så du kan få fria händer och göra det du vill samtidigt som hon är med. Vet inte riktigt hur stora de måste vara för att sitta på ryggen men har man dem där är man väldigt fri att göra annat.

Hon tränar ju sin kropp för att så småningom kunna krypa och gå.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Vaddå SOVER era barn? Min 6 veckors kille har varit vaken sen 8.30 och visar inte ett tecken på att somna. Jag har mjölkstockning och feber och är SÅ trött. Gissa om att jag skulle vilja sova en stund :crazy:

Du kanske har en likadan baby som jag? Miranda (7 mån) har alltid varit extremt aktiv och kunnat vara vaken från åtta på morgonen till elva på kvällen. Man måste ta kommandot och TVINGA henne att sova helt enkelt. Jag har sattit som gräns att hon får vara vaken max 2-2.5 timmar, sedan är det sova som gäller (man märker hon börjar gnälla och gnugga sig i ögonen). Då lägger jag henne antingen i sängen eller vagnen och vaggar henne tills söms under stora protester. Hon somnar dock alltid inom fem minuter, hur förbannad hon än är :angel:. Men det var inte fören jag läste Barnaboken som jag kom underfund med detta, höll på bli galen första månaderna! Miranda också för den delen (övertrött).. Så strikt sovschema gäller för våran del!
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Huga! Det låter inte roligt alls. Det är skitjobbigt att flytta också :( Men snart har ni flyttat klart och då har du tid och ork på ett helt annat sätt! Lycka till!
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Ja när han väl somnar så sover han kanske 4 h... At bara sova en gång mitt på dagen trodde jag att man gjorde när man var äldre... *hmm* Jag ska ta och fundera på det där. Jag får också dra honom i vagnen för att han ska sova. Bäst är ju om vi tar en promenad, men då får jag ingen vila och han vaknar direkt vi kommer hem, och 4 h är det sällan jag går ;)

Kan säga att en dag om han inte sover mitt på dagen så kan han sova kanske 3 ggr 20 min på en hel dag... Han är ju så liten... Sen däckar han vid 18-19 och sover tills morgonen (Vaknar så klart och äter) Nej det är ju inte bra inser jag...
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Det gäller att barnsäkra lägenheten!!
Det har vi gjort men Saga gör inga försök till att röra sig ifrån filten ändå.. Eller jo, när hon ligger på rygg är hon en akrobat (som just nu) och ligger ofta 1 meter ifrån filten om man är borta en liten stund. (Nu har hon lyft upp babygymmet och suger på foten på gymmet *går o fixar*) Men på mage gungar hon sig framåt och ja, kommer ingenstans alls.

Jag längtar faktiskt efter att hon börjar kräla och krypa. För att inte tala om gå.

Prosit har vart här idag och passat Saga. Hon fick se hur "smart" sambon vart och placerat allt dyrt (dvs tv-grejer) högt upp för att hon inte skall kunna få tag på det. Dock står en kaktus rätt långt ner, den lär hon pilla på en gång och inte igen, fast den åker nog bort när hon börjar stå. Hon får lära sig på andra sätt istället.

Men ja, barnsäkra var det. :rofl:
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Det du (och andra senare i tråden) beskriver är förvaring av barn.
Barn skall inte förvaras de skall göras delaktiga i det dagliga livet.
Annars så blir de förtvivlade och försöker att lösa sin tristess och sitt utanförskap på egen hand.
Och deras lösningar är inte riktigt bra.
De måste få lösningar från omgivningen.


Är det förvaring av barn för att man vill kunna gå och skita ifred??
Jag tror inte att någon i denna tråd förespråkar nån form av förvaring. Snarare är det förslag på att förströ de små under några minuter för att tex gå på toa.
Det är nog ingen som anser att man ska sätta barnet i gåstol/babysitter/hoppgunga i en timma.
Vi är alla väl medvetna om att mycket egentid försvinner när man får barn. Om man som odugling dessutom är ensam så kan jag förstå att det blir frustrerande ibland då man inte har en sekund egen tid.

En väninna till mig har två barn. När hon var ensam med båda två och de var båda under 2 år gamla så räknade hon ut att hennes enda egna tid va när hon gick till brevlådan och tebax. Vilket tog henne 10 sek. Alltså 50 sek i veckan...och det var om hon hade tur. var nått barn kelsjukt så fick det vackert följa med.

Ibland behöver man bara gnälla av sig och få höra att man inte är ensam.;)
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Är det förvaring av barn för att man vill kunna gå och skita ifred??

Ja.
Man tar med sig barnet.
Det hinner göra slarvsylta av det mesta inklusive sig själv under tiden annars.
Och när man försöker att "bli av" med barnet så blir det bara ännu intensivare i sina försök att vara med.
Det är barnets instinkter som slår igång, de instinkter som skall se till att vi inte struntar i barnen för vår egen bekvämlighets skull.

Jag har 3 barn.
Och jag bar alltid på dem när de var små.
Mina armar var mycket sällan tomma det första halvåret.
När de började att krypa så visade jag dem världen runt en timma om dagen.
Sedan så var de trötta och orkade inte mera, då så kunde de sova eller leka själva en stund.

Man kan inte liksom bara "passa" barnet och följa efter det man måste skapa underhållning och intryck för barnet.
Så mycket som barnet bara orkar med.
Då så blir de nöjda och "välrastade".
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Nu är det ju inte så att jag lämnar henne vaken för att gå och göra något annat. :smirk: Utan somnar hon så försöker jag passa på att göra sånt, t.ex äta eller duscha, plocka undan osv. Att göra det när hon är vaken hinner jag inte för då måste jag passa så hon inte rasar iväg någonstanns.

Så att vara ensam har jag liksom fått inse att det inte finns någon tid för, och det var jag ju medveten om redan innan hon föddes. Ändå måste jag väl få ha rätt att vara trött? Jag är ensam med en överaktiv 5 månadersbebis som är överallt, hela tiden. Jag har i ärlighetens namn inte duschat på en vecka, för jag kan inte ha henne med i badrummet om jag inte håller i henne.

Och eftersom hennes far inte bor med oss är det svårt att be någon passa henne medans jag lagar mat och städar. När hon somnar frammåt nio är jag helt slut, och då ska jag själv äta, städa, förbereda morgondagen.

Jag är mycket medveten om att det är svårt att få tid för sig själv med småbarn. Nu kände jag mig bara extra trött, eftersom jag trott att hon sov och tänkte ta mig tid att äta.

Vad du tar i!:crazy:

Jo, jag vet en del om att vara trött jag också. För 2 år sedan hade också jag 5-månadersbebis, två stycken. När jag gick på toa så var det mer regel än undantag att jag fick jag hålla en i varje knä....

Jag förstår att du är slut (och det har du all rätt att vara!) men det jag skrev till dig var dels tips (gåstol) samt att småbarnslivet ser ut på ett visst sätt i början. Det blir faktiskt lättare för en själv att acceptera att man är barnets "egendom" den första tiden även om det känns tufft att förlora sin kroppsliga frihet.

Jag har till skillnad från många andra här knappt burit mina barn alls, jag hade dem på en filt på golvet som jag drog med in i de olika rummen. Däremot har jag hållit dem mycket i famnen, sittandes. Jag gjorde faktiskt väldigt mkt i "filthöjd". När jag åt så hade jag från början babysittrarna på bordet mittemot mig (kanske inte helt att rekommendera säkerhetsmässigt) eller åt sittande på filten.
Att lägga ut "stationer" med spännande grejer så hon kan åka runt i gåstolen och undersöka är också ett bra tips som kan ge en liten återhämtning.

Jag hoppas att du får bra stöd och hjälp av familj och vänner, jag har inte själv varit ensamstående med barn men jag kan föreställa mig att det är tungt att själv ta hela ansvaret jämt. Lycka till!
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Den där ser ju stadig och bra ut! :bow:
Ska väl ta och fundera över detta en gång till.

Li är också väldigt stadig, och står själv om hon bara får hålla i mina händer. Jag är bara rädd att hon ska få upp rallyfart och dra rakt in i en vägg eller något. :o

Den gåstolen vi har bromsar in av sig självt när Loke får upp en hög fart i den. Han har använt den sedan han var 3 månader och han är nu 6 ½.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Jag tycker den har varit fantasisk. Särskilt när man är ensam på dagarna, då det är lite svårt att få gjort saker, då bebis blir ledsen. Loke är lite krävande. Väldigt enligt vissa. Och han är tung. 10,5 kg dagarna i ända är mycket för ens rygg att kånka på.

Han får vara i stolen då jag behöver få saker gjorda, då är han ju i samma rum som mig så jag har uppsikt över honom.

Hoppgunga har han med. Men dem ska man vara ännu försiktigare med. Vi testar den alltid i kvalitéten varje gång vi sätter honom i den. Självklart. Han tycker den är så rolig.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Hört talas om Kompost galler? :)
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Vårat badrum är så litet att jag inte kan ta med henne in, då måste jag ha henne i knä, och det funkar liksom inte! :o Finns ingen golvyta, badrummet är lite större än en garderob, och där har de klämt in badkar och tvättmaskin. Finns liksom ingen plats att lägga ifrån sig henne på golvet utan att trampa på henne.

Det låter som vårt badrum. Liitet...
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Men du skall inte lyfta tillbaka henne på filten.
Du skall följa med henne på upptäcksfärd och visa henne världen.

Det finns ingen unge som nöjer sig med att sitta på en filt och leka med sina saker hela dagarna.

Nu förstår jag att du gärna vill se att man har den tiden, men jag kan inte egenhändigt flytta ett helt hem OCH ta hand om ett barn samtidigt. Jag måste växla för att få tiden att gå ihop. :crazy:

Jag spenderar hela dagarna med min dotter, hon är alltid med mig, när jag städar, fixar, donar och grejjar, vi busar, leker, pratar, tittar på saker. Men just nu är jag mitt uppe i en flytt och ja det är svårt när man är ensam!

Nej, jag vill inte förvara mitt barn. Jag önskar bara jag kunde få henne att sysselsätta sig själv en liten stund så jag kan packa ned lite grejjer.

Allt jag ville var att ventilera av mig, för jag är trött så jag spyr!

Jag ville bara vräka av mig, få höra att det är fler som är trötta så de grinar när mörkrett faller.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

När jag var barn hade vi en granne som hade sina tvillingflickor i sele och koppel. (jag är född -66) Dom gick inte att hantera utan sele utanför hemmet. Men med sele och koppel kunde dom dra iväg på Liseberg.

Jag antar att dessa tvillingar i dagens samhälle hade haft en bokstavsdiagnos och en personlig ass. var men......då fungerade det hur bra som helst.
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Men ja, barnsäkra var det. :rofl:


Minnst sagt! Jag är livrädd att hon ska komma åt sladdar och kontakter, har fäst allting högt upp. Nu har jag ingenting i markhöjd så hon kan komma åt det, mer än saker som är helt ofarliga och saker som är hennes.

Sånt som man aldrig tänkte på innan man fick barn, nu är allt potensiella självmordkällor för en lite bebis. :eek:
 
Sv: Dra mig baklänges - nu binder jag fast ungen.

Jag har Li i sele nästan hela dagen. :) Det funkar ganska bra, och samtidigt är det roligt för henne att få vara med. Men jag har väl aldrig kommit överens med selen och bärsjalar, får lätt ont i ryggen och nacken när jag bär runt henne och emellanåt behöver ryggen få vila lite. Annars är ju bärselen världens bästa uppfinning, har händerna fria men henne i närheten och hon tycker att det är jätteroligt att åka runt i den.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 813
Senast: gulakatten
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 340
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp