Dräktiga ston 2018/2019

Olivia har fått två föl innan och betett sig exakt lika båda gångerna så jag trodde att hon nog skulle följa samma mönster och tider också denna gång (även om vi så klart har vakat dygnet runt ändå). Men den här gången visade hon inga tecken alls och det blev bråttom på med ytterkläderna när hon helt plötsligt lade sig ned och började krysta!
Hur såg juvret ut innan fölningen? skillnad från förra fölningarna?
 
Inga små ponnyföl ännu inte. Jag som trodde att jag skulle ha en fördel i att Dingla haft ett föl tidigare så jag visste hur hon skulle bete sig. Hon har haft en del förvärkar nu och sover lugnt och gott emellanåt så det var inte alls som första gången. Kanske blir Myran som fölar först i alla fall. Det är ju såå spännande!

Man vill ju träffa fölen och framförallt att oron över fölningen ska vara över. Längtar så :heart
Håller med dig! Jag vill bara slippa oron! Kimbi är på dygn 324 idag.

Hon sover gott om nätterna fortfarande. Jag gör det inte dock 😊. Trots att jag inte vakat på nätterna ännu så har jag vaknat 2-3 gånger per natt och passat på att kika i kameran. I helgen har en kompis som jobbat natt haft koll på henne och i veckan blir det nog lite mer regelbunden koll även nattetid. Ska bli varmt framåt påsk så det är ju inte helt omöjligt att hon passar på då. Hon har börjat fylla mer i spenarna och bäckenbanden är nog mer eller mindre helt släppta.
 
Jag sover inte alls på nätterna längre typ... A är på dygn 337 så nu kollar jag kameran och Trackeren (gps-grejen) minimum var halvtimme. Trött som fasen och hoppast inte det dröjer allt för länge....

Hon har fyllt upp juvren ganska bra, men jag lyckas inte mjölka ur någonting. Tror det var samma senaste dräktigheten med. 😏
 
Inatt var Kimbi väldigt arg på sin mage, och stod och tryckte rumpan mot väggen en hel del. Hon sparkade och högg emot magen och hade väldigt svårt för att varva ned några längre stunder. Vanligtvis står hon antingen och äter eller sover när hon är inne. Nu verkade hon väldigt rastlös. Lugnt sista delen av natten i alla fall.
 
Idag droppar Kimbi vit mjölk. Mjölken visar 24 på refraktometern. Blir nog till att ”sova” hos stallägaren inatt :nailbiting:. Just nu kollar jag henne i kameran. Hon står och vilar men drar öronen bakåt titt som tätt, så helt tillfreds är hon inte.
 
Väntar oxå föl. Dag 319 idag.
Hur gör ni ang att kolla mjölken? Hon har fyllt ut juvret endel men spenarna är fortfarande uppdragna (började växa för kanske 2 v sen drygt) . Testat 2 ggr och det kommer genomskinlig mjölk. Vill inte klämma i onödan. Hon är förstsföderska så inte mkt att gå på.
Kollar ni först när spenarna oxå är väl fyllda? Läst om ston som inte sätter juver förrän i samband m fölning eller tom efter.
Har köpt refraktometer men tänker att viktigast är att kontrollera råmjölken efter fölning precis.
 
Känns inte som det händer så mycket här än. I går kväll hade hon kliat svansen, och i dag var hon arg då jag skulle tvätta juvret. Förutom det så är allt som vanligt... Lyckas fortfarande inte få ut någonting mjölk eller liknande.
 
I år köper vi hem plasma vi kan förvara i frysen istället. Även om stoet avlider så kan man oftast mjölka ur dem en hel del råmjölk, så vi har hittills inte haft nytta av något SOS-kit vi haft. I och för sig kan det hända saker som gör att stoet inte utvecklar någon råmjölk, men för mig känns plasma som ett mer självklart val.
En refraktometer kan du sälja igen om du inte tänker ta fler föl, ser folk som söker inför varje säsong :) Jag tycker den är bra att ha, köpte från Överb**ga Gård.
För andra året köper vi hem Immulix - har aldrig haft fölungar som är så fina i magen tidigare. Väl värd investering tycker jag :up:

Intressant att höra att du verkar fått bra resultat av IMMULIX. Läste pressreleasen mm och tyckte det kunde vara vits att ge det och hoppas att det har effekt så jag har köp en hink.
Ger BioMos inför fölning och tänkte börja fasa in IMMULIX oxå nu (320 dgr).
Kanske är pengar i sjön, eller inte 🙃
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤️
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤
Beklagar verkligen!
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤️

Så fruktansvärt! Lider med dig, vet ju hur det känns att förlora ett föl. När chocken lagt sig kan man glädja sig åt att man har kvar stoet.
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤
Åh nej! Beklagar verkligen!! 💔
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤️

Lägger till att mitt råd är att låta stoet ha kvar fölet hos sig tills hon tappar intresset för det.
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤

Men så fruktansvärt, jag beklagar så :cry: Skönt mitt i allt elände att Kimbi verkar må rätt bra iaf :heart
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤

Men Åhhh nej så fruktansvärt tråkigt. Jag är så otroligt ledsen för din och stoets skull. Hoppas att ni orkar vidare.
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤

Nej :cry: beklagar :heart
Har följt tråden i tysthet och hoppats
 
Min dröm förbyttes till en mardröm inatt. Kimbi födde ett vackert stoföl på dygn 327. Tyvärr var hon dödfödd 😔. Förlossningen gick snabbt och jag var med hela tiden. Jag har ingen aning om vad som gick fel. Mitt liv har gått sönder och jag mest bara gråter. Kimbi verkar under omständigheterna må bra, även om hon är väldigt frustrerad att hon inte får liv i den lilla. Jag håller tummarna för er andra ❤️
Så fruktansvärt, jag beklagar verkligen😢
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 609
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 182
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp