Dräktiga ston 2018/2019

Dygn 317 nu. Upptäckte nyligen att jag räknat fel på några dagar när jag av en slump kollade en dräktighetskalkylator bara för skoj skull. Hittade i kalendern var jag räknat fel, var förmodligen trött då :o
Stoet har inte fyllt juvret alls men man börjar se pyttelite att det händer något, har tagit kort med jämna mellanrum för att jämföra och hålla koll.
 
Samma snigellångsamma utveckling som vanligt på stoet men nu har en annan komisk situation dykt upp.
Vi har tänkt att göra en liten hage i själva sommarhagen åt sto och föl (om jag vågar planera så långt :nailbiting:) men då har ett rätt oväntat problem dykt upp. Vi har ett gäng rådjur som går i sommarhagen och betar och de är där timvis. Det lilla grönt som finns trycker de i sig så allt hålls kort.

Hagen är bara på ett par hektar och dessa rådjur har verkligen party där. Vi har hur mycket gräsmark runtom, hövallar, ängar, åkrar men neeej, de ska vara just i vår hage. Förmodligen föredrar de öppet kort gräs.

Reagerade inte i början men när upp till 8 rådjur tuggar det lilla lilla som kommer upp så börjar man se resultatet. Vi behöver dessutom låta gräset växa så det tar över mossan men det gör det inte i denna takt.
Har varit ute och börjat dra 4 stängseltrådar då de är duktiga på att kliva igenom stängslet men hittills har jag inte sett dem reagera på strömmen ens, typiskt :meh:
 
Kan inte vi som fölvakar samla ihop oss i denna tråd? Som ihärdig fölvakare så blir nätterna ibland långsamma och tänker att det kan vara trevligt med en liten samling likasinnade där vi kan uppdatera varandra om dagsstatusen med mera. Den andra tråden dräktiga ston är ju toppen men och andra sidan väldigt bred och tänker att denna tråd kan vara till för just oss som fölvakar. Vad tycker ni? :)
 
Bra idé!
Mitt sto är på dag 326 nu. Juvret fyllt på endel men spenarna har inte "ploppat ner" och .
28 på refraktorn inatt (23 för några dgr sen)
Lite slappare än vanligt i baken men inte jättemkt. Mitt (och stoets) första föl så inte så mkt att gå på.

Har tagit semester så jag är ledig 2,5 vecka nu. Håller tummarna för att hon håller tidtabellen... 😁
 
Va kul :D Vad har du för ras? Håller också tummarna för att hon passar på att föla under din semester! Har två ston som ska föla. Den ena är på dygn 335. Hon gick dock över till dygn 357 sist hon fölade 2017. Har kollat juverstatus och andra tecken men tycker att det ser ut att vara långt borta. Tror inte att det blir under april. Testade med refraktometer igår och den visar 6. Har även phstickor jag testar med och enligt dom så är det inte dags ännu. Men vakar stenhårt ändå :heart

Mitt andra sto är ett maidensto (förstagångssto) Hon är på dygn 321. Hon visar heller inga symtom som indikerar på att det är nära. Även här visar refraktomtern 6. Ska se om jag kan kasta in ett par bilder på dom :) Jag vakar vi övervakningskameror från Arlo. Använder dom för tredje året i rad nu. Riktigt nöjd faktiskt.
 
Samma snigellångsamma utveckling som vanligt på stoet men nu har en annan komisk situation dykt upp.
Vi har tänkt att göra en liten hage i själva sommarhagen åt sto och föl (om jag vågar planera så långt :nailbiting:) men då har ett rätt oväntat problem dykt upp. Vi har ett gäng rådjur som går i sommarhagen och betar och de är där timvis. Det lilla grönt som finns trycker de i sig så allt hålls kort.

Hagen är bara på ett par hektar och dessa rådjur har verkligen party där. Vi har hur mycket gräsmark runtom, hövallar, ängar, åkrar men neeej, de ska vara just i vår hage. Förmodligen föredrar de öppet kort gräs.

Reagerade inte i början men när upp till 8 rådjur tuggar det lilla lilla som kommer upp så börjar man se resultatet. Vi behöver dessutom låta gräset växa så det tar över mossan men det gör det inte i denna takt.
Har varit ute och börjat dra 4 stängseltrådar då de är duktiga på att kliva igenom stängslet men hittills har jag inte sett dem reagera på strömmen ens, typiskt :meh:

Vilka dumma djur! :p Har ni ingen hund som kan skrämma iväg dem? Evt gör "fågelskrämsel" i hagen?

Vi har en massa mosse och alldeles för lite gräs här med, och går inte att gödsla pga torka... Så vi kommer nog behöva få ut gödning straks regnet kommer, dvs sto och föl får vänta ett tag med att komma på gräs. :meh:
 
Jag kom på att det kanske är dumt att lägga upp bilder på mina ston. Då kanske det finns risk att tråden stängs ner om den blir för lik den andra tråden dräktiga ston :) Tog bort bilderna för säkerhetsskull :)
 
Senast ändrad:
Hallojs! Mitt sto är på dygn 345 nu, eller 346 i dag (tisdag) och har så klart lyckas att INTE få sin fölis under min semester. :mad: Tror dock det börjar närma sig nu, även om hon skulle kunna "släppa" ännu en hel del mer där bak....

Ligger och tittar på hennes mage i kameran, hon står med huvudet ut så går inte att se hela hästen på en gång. :p Har en 5 år gammal dLink kamera som funkar prima (peppar peppar).
 
Nu gick hon ut för att äta...

Screenshot_20190423-031912.jpg
 
Hallojs! Mitt sto är på dygn 345 nu, eller 346 i dag (tisdag) och har så klart lyckas att INTE få sin fölis under min semester. :mad: Tror dock det börjar närma sig nu, även om hon skulle kunna "släppa" ännu en hel del mer där bak....

Ligger och tittar på hennes mage i kameran, hon står med huvudet ut så går inte att se hela hästen på en gång. :p Har en 5 år gammal dLink kamera som funkar prima (peppar peppar).

Så spännande! Är det hennes första? Har hört många som är nöjda med Dlink. Angående en annan sak.Jag har inte tidigare reflekterat över att mina ston som fölat hittils har gått ner i temp före fölning. Men kollar ändå temp varje dag i fall om att jag skulle se något mönster. Ena stoet är dock hopplös för hon har olika temperaturer varje gång och då har jag tempat varje kväll samma tid i typ 10 dagar :cool: Den andra är mer tacksam då hon alltid visar samma :D Så där är de ju betydligt lättare att se förändring.
 
Va kul :D Vad har du för ras? Håller också tummarna för att hon passar på att föla under din semester! Har två ston som ska föla. Den ena är på dygn 335. Hon gick dock över till dygn 357 sist hon fölade 2017. Har kollat juverstatus och andra tecken men tycker att det ser ut att vara långt borta. Tror inte att det blir under april. Testade med refraktometer igår och den visar 6. Har även phstickor jag testar med och enligt dom så är det inte dags ännu. Men vakar stenhårt ändå :heart

Mitt andra sto är ett maidensto (förstagångssto) Hon är på dygn 321. Hon visar heller inga symtom som indikerar på att det är nära. Även här visar refraktomtern 6. Ska se om jag kan kasta in ett par bilder på dom :) Jag vakar vi övervakningskameror från Arlo. Använder dom för tredje året i rad nu. Riktigt nöjd faktiskt.

Spännande! 357 dygn! Blir nog knäpp om min håller mig på halster så länge 🤪
Men med 28 på reffen känns det som att det inte borde vara flera veckor bort iallafall (?)
Kamera är toppen! Fick i julklapp. Reolink Argus 2. Har två nu för jag flyttade shettisen till ny box och då syns hon inte, man blir ju beroende av att kunna ha koll på dem. Slå en kik innan man somnar eller på jobb och så kan jag kolla om mannen släppt ut dem eller jag måste gå upp (har konstiga tider pga nattjobb).

Det är en welsh cob betäckt med Hannoveranare. Så en welsh partbred large blir det.
 
Spännande! 357 dygn! Blir nog knäpp om min håller mig på halster så länge 🤪
Men med 28 på reffen känns det som att det inte borde vara flera veckor bort iallafall (?)
Kamera är toppen! Fick i julklapp. Reolink Argus 2. Har två nu för jag flyttade shettisen till ny box och då syns hon inte, man blir ju beroende av att kunna ha koll på dem. Slå en kik innan man somnar eller på jobb och så kan jag kolla om mannen släppt ut dem eller jag måste gå upp (har konstiga tider pga nattjobb).

Det är en welsh cob betäckt med Hannoveranare. Så en welsh partbred large blir det.


Jag har inte jättestor erfarenhet av refraktometer just när det kommer till att försöka få ledtrådar till om fölning är nära förestående men jag kollade lite i mina anteckningar på mitt sto som fölade i fjol. På dygn 327 så visade värdet 20. Dygn 334 så visade den 30. Hon fölade på dygn 340 och då visade värdet maxhöjd. Jag tror även att jag läst någonstans att värdet ofta sjunker igen strax innan fölning för att sedan slå i höjden igen när fölet är fött.

Ja de är ju kanon att kunna övervaka lite av varje :D Vi kommer att flytta i höst till stall som kommer ligga några minuter från bostaden så då känns det som om kamerorna kommer att gå varma! Bra investering helt klart. Haha jo den väntetiden var inte att leka med. Jag hade börjat vaka 3 veckor innan hon var beräknad med. Tog ut all semester som fanns till ingen nytta, men vad gör man.. slutade med att jag fick ta akut semester då hon började bete sig udda då på dag 357. Några timmar senare fölade hon.
 
Så spännande! Är det hennes första? Har hört många som är nöjda med Dlink. Angående en annan sak.Jag har inte tidigare reflekterat över att mina ston som fölat hittils har gått ner i temp före fölning. Men kollar ändå temp varje dag i fall om att jag skulle se något mönster. Ena stoet är dock hopplös för hon har olika temperaturer varje gång och då har jag tempat varje kväll samma tid i typ 10 dagar :cool: Den andra är mer tacksam då hon alltid visar samma :D Så där är de ju betydligt lättare att se förändring.

Mja, kanske borde tempa här med. Har försökt ha koll på mjölken (eller snarere vätskan, bara varit "sockervatten" hittils) varje dag, men de senaste dagarna har hon sparkat så när jag rört vid juvret så jag har inte velat bråka med henne. Det är en mycket bestämd dam nämligen... Och lite hormoner på det så... :o Blir hennes 3dje föl, hon är 17 i år och fick ett som 4-åring och sedan ett när hon var 13.
 
Mja, kanske borde tempa här med. Har försökt ha koll på mjölken (eller snarere vätskan, bara varit "sockervatten" hittils) varje dag, men de senaste dagarna har hon sparkat så när jag rört vid juvret så jag har inte velat bråka med henne. Det är en mycket bestämd dam nämligen... Och lite hormoner på det så... :o Blir hennes 3dje föl, hon är 17 i år och fick ett som 4-åring och sedan ett när hon var 13.


:) Ja de är så lurigt för den kan ju slå om fort den där mjölken. Jag var med om det att mjölken såg ut som blaskigt diskvatten och sedan 5 timmar senare kom fölet. Men då ska tilläggas att hon inte hade släppt någon vätska innan just samma dag som hon fölade. ( Inte som jag kunnat få ut iallafall) . Har hon gått över tiden med dom andra fölen också? Brukar hon ha hyfsat samma mönster?
 
:) Ja de är så lurigt för den kan ju slå om fort den där mjölken. Jag var med om det att mjölken såg ut som blaskigt diskvatten och sedan 5 timmar senare kom fölet. Men då ska tilläggas att hon inte hade släppt någon vätska innan just samma dag som hon fölade. ( Inte som jag kunnat få ut iallafall) . Har hon gått över tiden med dom andra fölen också? Brukar hon ha hyfsat samma mönster?

Första var innan hon kom till mig och förra ägaren mindes tyvärr inte. Senaste fölet gick hon 346 dagar med så jag har typ räknat med att hon ska föla i natt... :angel: Men tror det blåser alldeles för mycket nu. Hon gillar inte vind. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 600
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 739
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 985
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp