Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2018/2019

I år köper vi hem plasma vi kan förvara i frysen istället. Även om stoet avlider så kan man oftast mjölka ur dem en hel del råmjölk, så vi har hittills inte haft nytta av något SOS-kit vi haft. I och för sig kan det hända saker som gör att stoet inte utvecklar någon råmjölk, men för mig känns plasma som ett mer självklart val.
En refraktometer kan du sälja igen om du inte tänker ta fler föl, ser folk som söker inför varje säsong :) Jag tycker den är bra att ha, köpte från Överb**ga Gård.
För andra året köper vi hem Immulix - har aldrig haft fölungar som är så fina i magen tidigare. Väl värd investering tycker jag :up:
Nu köpte jag en burk Immulix på GHS till mässpris, ska bli så spännande att se hur det fungerar (om typ 2,5 mån...)! :)
 
Nu köpte jag en burk Immulix på GHS till mässpris, ska bli så spännande att se hur det fungerar (om typ 2,5 mån...)! :)

Spännande! Vi hoppas såklart att vi skall se lika fint resultat i år som förra.  :up: Har en uppfödning i stallet som medicinerats kraftigt som föl som nu är extremt känslig i magen och inte tål stall vattnet, och med det i huvudet kändes det ganska självklart att det för oss är värt de 1500 kr som Immulix kostar, om vi bara får en positiv effekt. Förra årets metacam-barn som fick Immulix har inga som helst problem med matsmältningen. Om det är helt pga. Immulix, tur eller natur får vi väl aldrig veta, men det känns bra ändå att köpa det :grin:
 
Spännande! Vi hoppas såklart att vi skall se lika fint resultat i år som förra.  :up: Har en uppfödning i stallet som medicinerats kraftigt som föl som nu är extremt känslig i magen och inte tål stall vattnet, och med det i huvudet kändes det ganska självklart att det för oss är värt de 1500 kr som Immulix kostar, om vi bara får en positiv effekt. Förra årets metacam-barn som fick Immulix har inga som helst problem med matsmältningen. Om det är helt pga. Immulix, tur eller natur får vi väl aldrig veta, men det känns bra ändå att köpa det :grin:
Min tanke är väl lite att minska klabbandet med bajsig fölrumpa och förhoppningsvis få mindre reaktioner vid fölbrunsten. :)
 
Min dam är på dygn 340 nu och visar inga tecken på att det ska vara dags. Fodervärden är nervös - och jag med :p
Men hon bör vara dräktig, provsvar 12/3 sa det i alla fall (och hon ser ut som en zeppelinare).
Sen är hon en "smygare", har varit väldigt diskret med de tidigare fölen med, de har fötts på dagen och hon har inte visat några direkta tecken förrän alldeles inpå.
 
Unik föddes på dygn 332 och Obsidian på dygn 336. Då kan jag alltså dra slutsatsen att Hip Hop-bäbisar bakas längre än Uncanto di Villagana bäbisar, frågan är om de även bakas längre än Sir Oldenburg-bäbisar?:idea:
 
@Emiro Mira hade 24 och fölade två timmar senare. Vid ny mätning direkt efter fölning hade värdet stigit till 30+ på reffen. Det har hänt att väder sjunkit för ett av de andra stona också, där dröjde det några dagar till :cautious: Det är lite High Chapparal med mjölken känns det som... :laugh:
 
@Emiro Mira hade 24 och fölade två timmar senare. Vid ny mätning direkt efter fölning hade värdet stigit till 30+ på reffen. Det har hänt att väder sjunkit för ett av de andra stona också, där dröjde det några dagar till :cautious: Det är lite High Chapparal med mjölken känns det som... :laugh:
Ja, det verkar så. Ingen action på Olivia-TV alls..:p Om drygt en timme får jag gå och lägga mig för då tar sambon över.
 
Mycket lite action här med, hon står mest och äter.... Juvret ser inte redo ut och hon behöver nog bli ännu "mjukare" där bak, men kollar på kameran med jamna mellanrum ändå iom att vi är på dygn 332.

Hon gillar inte när kameran rör på sig, därför tittar jag just nu endast på hennes rygg. :p

27937
 
Alltså WTF.
Mitt stos fodervärd hörde av sig tidigare idag och säger att det blir inget föl - veterinär har känt på henne och hon är inte dräktig. O_o Blodprov taget i januari sa ju dock dräktig, men det skulle kunna vara dräktighetshormon kvar i kroppen.
Men alltså - hur länge efter en "avbruten" dräktighet kan hormonhalterna ligga kvar så högt att blodprovet visar dräktigt ? Med andra ord - när ska det ha skitit sig? Har hon kastat? Resorberat (det går ju inte hur sent som helst eller? Hon skulle vara på dygn 341 idag).
Var har fostret tagit vägen? Det har ju inte bara slunkit ut och försvunnit???? och ligger det något "skräp" kvar - borde hon inte typ få en infektion då?

Så många frågor och helt ställd :eek::arghh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 621
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 782
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 619
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp