Dräktiga ston 2020/2021

Så segt! Min snarkar sig igenom hela nätterna, skönt att någon av oss får sin skönhetssömn :D

Fast imorse hade hon faktiskt små små kristaller eller vaxproppar igen (hur ser jag skillnad?). Men det hade hon å andra sidan för 10 dagar sen också.

Vaxproppar får man om man har mjölk i juvret (vita/gula ej genomskinliga). Kristaller får man om man läcker från juvret innan det slagit om till vit mjölk (vilket det ju inte gör på alla, riktigt bra råmjölk är sällan vit).
 
Vaxproppar får man om man har mjölk i juvret (vita/gula ej genomskinliga). Kristaller får man om man läcker från juvret innan det slagit om till vit mjölk (vilket det ju inte gör på alla, riktigt bra råmjölk är sällan vit).
Tack! Det är svårt att avgöra, tycker dom är mer genomskinliga fast med en gul nyans.
 
Här kom det ett litet stoföl! i går kväll! (Typiskt när jag önskade mig två av samma kön... :p)

Märkte att stoet började vandra en del på eftermiddan/kvällen, och kom till grinden och ville in när hon såg mig. Så jag beslöt att ta in dem strax jag mockat hennes box, och ta sällskspshästens box medan de var inne. Knappt 10 minuter efter intag, vid 22.07 märkte jag att vattnet gick, och 22.20 var fölet ute, efter att stoet lagt och rest sig ett par ggr. Den lille började direkt försöka ta sig upp, men var helt inlindad i fosterhinnan, och stoet tänkte inte resa sig, så jag lät dom ligga kvar en ti minuters tid innan jag plockade bort hinnorna.

Tog dock ett bra tag innan lillan fick ordning på benen, så det blev att nappa i henne ett par dl råmjölk (fick vara lite tuff med henne då flaskan inte alls var av interesse i början) och sedan hjälpa med att lyfta rumpan lite för att få upp henne första gången. Sedan fattade hon tekniken, och vid 2.30-tiden kunde hon resa sig, hitta mjölkbaren, bajsa och lägga sig igen, så då vågade jag äntligen åka hem och sova! :D Stoet verkade lite trött med, kollade kameran då jag kom hem och då låg de såhär:

187102367_1859321230886286_6298786984992136719_n.jpg


Så nu lämnar jag denna tråd, lycka till alla ni som är kvar och väntar!
 
Någon som vet om stona brukar släppa till fölungen o låta dia?, Doris har vi nämligen varit tvungen att bremsa för att kolla mjölken på, hytter med bakbenen 👀 hoppas att när fölungen väl är ute att hennes mamma-instinkter vaknar till,så hon är snäll med fölungen 🙏
 
Vi var nästan säkra igår att det var på g inatt
La sig mycket platt på sidan, stod och och vilade mkt.
Mjölk testet på morgon remsan var som sagt gul och mjölken har varit vit i några dagar.
Men nej ..

Dygn 340 idag..
 
Någon som vet om stona brukar släppa till fölungen o låta dia?, Doris har vi nämligen varit tvungen att bremsa för att kolla mjölken på, hytter med bakbenen 👀 hoppas att när fölungen väl är ute att hennes mamma-instinkter vaknar till,så hon är snäll med fölungen 🙏

Hormonerna brukar lösa det, min ville absolut inte bli petad på mot slutet men fölet fick dia direkt trots att det var uppenbart smärtsamt för henne.
 
Någon som vet om stona brukar släppa till fölungen o låta dia?, Doris har vi nämligen varit tvungen att bremsa för att kolla mjölken på, hytter med bakbenen 👀 hoppas att när fölungen väl är ute att hennes mamma-instinkter vaknar till,så hon är snäll med fölungen 🙏
Flera av mina ston är ilskna som bin när jag bara ens försöker titta på juvret. När fölet sen är fött är de fromma som lamm.
 
CCB33340-9C19-4B3A-AB22-BF33954244D3.jpeg


Dag 332. Ser lite mer fyllt ut bakifrån idag men spenarna är inte nere alls.
Börjat ställa klockan ett par gånger på natten. Men det är nog för tidigt egentligen. Piskar endel med svansen men jag inbillar mig att det var flugor.
 
Hur tusan gör ni andra med flugmedel? Majsan är precis som våra andra mörka hästar jätte biten och täcke går ju bort både nu och sen. Hon kan gå in och ställa sig i stallet om de blir för jäkligt men hon föredrar ju att vara ute. De andra två sprayar jag med Ultra Shield ibland men henne har jag inte vågat på i år då hon är dräktig 🙈 Hon kliar sönder sig på bogen och halsen och är frustrerad på bitflugor och snart gör väl hästbromsen entré hos oss ..

Ska väl tillägga att vi knappt haft någon effekt av Renons och liknande tidigare på hästarna ..
 
Igår var det en liten vit droppe på ena spenen men natten var lugn. Idag står hon dock och gnäggar åt hästar i hagen bredvid, vilket är lite avvikande.. Hon kom inte heller fram och ville gosa med mig vilket hon gjort så fort jag visat mig sista tiden. Kanske något på g?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 033
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 726
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp