Dräktiga ston 2020/2021

Madame röjer på nätterna, äter med glupande aptit och dallrar i hela rumpan 😂 Så vad tusan kläm ut ungen mellan Lördag och Söndag för imorgon ska min systerdotter sova över som år 1 och halvt år så Majsan får knipa i två dagar till tack 😂 Juvret har bara exploderat i storlek sista dygnen. Så hon börjar nog bli rätt färdig bara hon bestämmer sig 😂
 
Okej Buke, nytt huvudbry.. Mitt sto har idag betett sig hingstigt i hagen, skrikit, showat och slagit med frambenen. Svansen är nu kladdig och luktar väldigt likt brunst. Kan dom brunsta i slutet av dräktigheten? Eller förändras urinen i lukt och konsistens av hormonerna? Flytningar? Vilda killgissningar här :D

Juvret ikväll:

5A94C5BE-36C7-4B7F-BBF2-60AFDFEFD33E.jpeg
 
Någon annan som upplever att stona inte ligger ner och sover så mycket sista tiden? Vi märkte det på nordisen med, hon låg knappt sista månaden och nu är det samma med min. Hon ligger ner kanske 10 min på en natt. Uppenbarligen inte tillräckligt egentligen, för inatt rasade hon ihop när hon stod och sov 😓
Jag vet att de kan trilla tillslut om de inte lägger sig och får djupsömn, men vet inte vad jag ska göra mer för henne för att underlätta. Hon har en stor ligghall där hon är instäng på natten, rejäl halmbädd med mycket fluff och bra fäste. Måste ju vara att det är obekvämt att ligga ner tänker jag, för ett par månader sedan låg hon flera gånger per natt, så det är inte att hon är otrygg.
Hoppas för hennes skull att den är färdigbakad tidigt ❤️
 
Någon annan som upplever att stona inte ligger ner och sover så mycket sista tiden? Vi märkte det på nordisen med, hon låg knappt sista månaden och nu är det samma med min. Hon ligger ner kanske 10 min på en natt. Uppenbarligen inte tillräckligt egentligen, för inatt rasade hon ihop när hon stod och sov 😓
Jag vet att de kan trilla tillslut om de inte lägger sig och får djupsömn, men vet inte vad jag ska göra mer för henne för att underlätta. Hon har en stor ligghall där hon är instäng på natten, rejäl halmbädd med mycket fluff och bra fäste. Måste ju vara att det är obekvämt att ligga ner tänker jag, för ett par månader sedan låg hon flera gånger per natt, så det är inte att hon är otrygg.
Hoppas för hennes skull att den är färdigbakad tidigt ❤️
De flesta nätter ligger min utsträckt på sidan och snarkar extremt högt, men hon sover generellt rätt mycket nu tror jag, även stående.
 
Någon annan som upplever att stona inte ligger ner och sover så mycket sista tiden? Vi märkte det på nordisen med, hon låg knappt sista månaden och nu är det samma med min. Hon ligger ner kanske 10 min på en natt. Uppenbarligen inte tillräckligt egentligen, för inatt rasade hon ihop när hon stod och sov 😓
Jag vet att de kan trilla tillslut om de inte lägger sig och får djupsömn, men vet inte vad jag ska göra mer för henne för att underlätta. Hon har en stor ligghall där hon är instäng på natten, rejäl halmbädd med mycket fluff och bra fäste. Måste ju vara att det är obekvämt att ligga ner tänker jag, för ett par månader sedan låg hon flera gånger per natt, så det är inte att hon är otrygg.
Hoppas för hennes skull att den är färdigbakad tidigt ❤️
Jodå Majsan ligger bara ned korta perioder om typ 15-20 minuter gånger två på en natt. Detta trots stor fluffig halmbädd, misstänker att de är för att hon tycker de är jobbigt och lägga sig ned och ta sig upp igen. Hon är både stor och tung nu och börjat bli orolig på nätterna och gräver i halmen. Hoppas för hennes del att hon antingen håller tiden perfekt och fölar om 11 (10) dygn eller bestämmer sig för att den snart är färdigbakad ( vilket nog inte är omöjligt) för hon är trött så hon svajar när hon står på nätterna.
 
Här har de vandrats i hagen hela dagen, hon har varit orolig kollat var vi är osv vilket inte är likt henne. Hon är världens coolaste häst i normala fall så därför reagerar man när hon kommer ilandes i snabb fart ned till stallet från gräset så fort hon såg en människa. Så husse gissar i helgen och jag säger nästa helg vi får se vem som har rätt i slutändan 😆 Ut kommer den någon gång förhoppningsvis 😅 10 dygn kvar tills hon har gått 335 dygn om man ska gå efter sista betäckningsdatum.
 
Okej Buke, nytt huvudbry.. Mitt sto har idag betett sig hingstigt i hagen, skrikit, showat och slagit med frambenen. Svansen är nu kladdig och luktar väldigt likt brunst. Kan dom brunsta i slutet av dräktigheten? Eller förändras urinen i lukt och konsistens av hormonerna? Flytningar? Vilda killgissningar här :D

Juvret ikväll:

Visa bifogad fil 69905
Pratade med en kompis som har får. Hon har några stycken som får hormonförändringar upp till två dagar innan dom lammar, då vill dom stångas och betäcka sina kompisar. Kanske var det det som hände igår :confused::p Föl i helgen hoppas jag!
 
Rozalie vilar och sover jättemycket med, men står helst upp som sagt, hon svajade rätt så bra igår kväll med, men då la hon sig faktiskt ner innan hon trillade tack och lov! Rädd att hon ska göra sig illa.
Igår strax efter hon kom in vände hon även upp och ner på bädden genom att stå och gräva, måste vara förvärkar, det gör hon aldrig annars. Men det lugnade sig efter en stund och hon började äta istället. Juvret har stått stilla några dagar men var lite större igen i morse, men en bra bit kvar än på det. Börjar på att bli lite mjukare runt svansen med.
Idag på dygn 307.
 
Någon annan som upplever att stona inte ligger ner och sover så mycket sista tiden? Vi märkte det på nordisen med, hon låg knappt sista månaden och nu är det samma med min. Hon ligger ner kanske 10 min på en natt. Uppenbarligen inte tillräckligt egentligen, för inatt rasade hon ihop när hon stod och sov 😓
Jag vet att de kan trilla tillslut om de inte lägger sig och får djupsömn, men vet inte vad jag ska göra mer för henne för att underlätta. Hon har en stor ligghall där hon är instäng på natten, rejäl halmbädd med mycket fluff och bra fäste. Måste ju vara att det är obekvämt att ligga ner tänker jag, för ett par månader sedan låg hon flera gånger per natt, så det är inte att hon är otrygg.
Hoppas för hennes skull att den är färdigbakad tidigt ❤️
Min ligger ner och sover utsträckt på sidan varje natt.
 
@emma-vsm mitt ena sto brunstade som en tok då vi ställde hennes son i hagen bredvid som sällskap, 3-4 dar innan hon fick sitt föl... Men hon har brunstat typ varje gong hon fått hälsa på honom genom hela dräktigheten (hingstig valack och mycket snygg) :p
 
@emma-vsm mitt ena sto brunstade som en tok då vi ställde hennes son i hagen bredvid som sällskap, 3-4 dar innan hon fick sitt föl... Men hon har brunstat typ varje gong hon fått hälsa på honom genom hela dräktigheten (hingstig valack och mycket snygg) :p
Spännande att det kan bli så! Då är det kanske brunst då, även fast det känns helt orimligt teoretiskt :D
Och hästen som hon stod och skrek åt och dreglade efter var hennes lillebror..
 
Spännande att det kan bli så! Då är det kanske brunst då, även fast det känns helt orimligt teoretiskt :D
Och hästen som hon stod och skrek åt och dreglade efter var hennes lillebror..

Ja alltså, det är ju ingen "riktig" brunst iom att de är dräktiga, men de visar brunsttäcken iaf.

Jag hade planerat försöka ha stona och valacken ihop i vintras iom att stona var dräktiga, men fick vackert glömma det projektet....!
 
Nu droppar det på rätt så bra här. Hoppas hoppas på föl inatt och att allt går bra! Nervös!
Åh snart är väntan över för dig!

Igår tog jag en extra jobbnatt. Juvret är ju ändå inte färdig så jag kunde ställa upp för kollegorna. Jag har inte börjat vaka nått nämnvärt än utan ställt klockan ett par gånger på natten bara och konstaterat att allt är lugnt.
Även om min jobbnatt var minst sagt hektisk kunde jag sitta och observera henne. Hon låg helt utsträckt på sidan lååååånga stunder. 30-40 min. Jag trodde hon var död! Hade panik på jobbet. Haha. Men hon lever och mår bra. Juvret lite större idag men inte färdigt. Nu väntas skitväder så nu kommer hon väl knipa ännu längre.
 
Madame fortsätter vara orolig inne och ute, som sagt nu reagerar man ju på allt då hon i vanliga fall är coolaste i värld och bryr sig nämnvärt om saker. Antagligen trycker väl bebis på och säger att morsan snart vill jag komma ut 😂
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 690
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp