Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Dräktigt sto på bete?

milian

Trådstartare
Tänkte höra vad ni har för åsikter.
Har ett dräktigt sto som ska föla ganska sent skulle vilja släppa henne på bete.Min fråga är ang fodring klarar hon sig på bara bete eller ska hon stödfodras?Det är ett riktigt bra bete, ca 14 hektar så det är gott om gräs.
Mina andra som går där är i bra hull och fodras inte extra.

Sv: Dräktigt sto på bete?

Du får hålla koll. Av tre fölston klarade sig två super på betet och en föll ur massor. De är ju individer. Mineraler behövs dock.

Om hon är svårfödd i vanliga fall kan hon behöva extra. Eftersom hon ska föla i år bör hon ju ha största fostertillväxten nu och behöver en kvot på ca 12. Jag skulle fodra till något kilo Groov.

Jag skrev "om hon är svårfödd," ibland kan högdräktiga ston ha svårt att äta tillräckligt med gräs, står ofta och vilar. Fölungen tar stor plats och det får helt enkelt inte plats med tillräckligt mycket gräs. Se till individen förstås.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5537 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
259
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
906
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
1 671
  • Artikel
Dagbok Passar nog bäst i dagbok ändå... Hur gör man för att orka vara en så bra person som man egentligen skulle vilja vara? Både generellt...
Svar
8
· Visningar
360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kai Ken
  • Valp 2021

Hästrelaterat

Omröstningar

• Plast eller guld?