"Dragare" spårträning

HeddaVovven

Trådstartare
Någon som kört så kallade dragare vid spårträning? Jag skulle vilja prova med min hund men skulle behöva info om hur det går till och saker man ska tänka på. Jag har hittat en beskrivning på internet om hur man ska göra men jag förstår inte riktigt, någon som kan förklara lite utförligare?
Kanske det står något om det i "Nosarbete" om någon har den boken?
 
Sv: "Dragare" spårträning

Ja det är den artikeln jag har läst. Men jag fattar inte. Var gör man av den första trasan som man drar iväg? För den kan väl inte ligga kvar för då tar ju hunden den direkt utan att börja spåra?
 
Sv: "Dragare" spårträning

Idag gjorde jag en egenhändigt påhittad variant på dragare. Jag band upp hunden i ett träd och sedan fick hon kampa lite med trasan. Sedan gick jag iväg i skogen och visade flera gånger att jag hade trasan. Jag fortsatte gå kanske 100 meter, sedan vinklade jag och gick en liten bit till (hunden fick se mig gå iväg). Efter det så la jag trasan med linan runt ett träd så att jag skulle kunna kampa med henne.

Hon såg ganska förvånad ut när jag kom ut i skogen igen men hon var ändå ganska nyfiken. Första gången snurrade hon till det lite i spåret (mitt fel) och hon blev lite konfundersam när hon hittade trasan. Hon lekte med den men ändå inte "fullt ut". Därför gjorde jag om hela proceduren en gång till och denna gång gick det mycket bättre! :banana: Nu visste hon vad som skulle hända och hennes förväntan var högre. Hon spårade bättre med större koncentration i spåret och var rejält sugen på trasan i slutet. Ska nog fortsätta med detta några gånger till och sedan ev lägga in apporter i spåret.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 031
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 654
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp