Sv: Dragbilsdrömmar
Behöver inte vara boggi för att det är två axlar, därav mitt ordval. En axel - ett hjul på var sida. Två axlar - två hjul på var sida.
Dalavagnen imponerar inte på mig, skramligt och med dåliga lösningar både de nyare och äldre jag träffat på. Kylinge brukar vara tungdragna, men det kan ju variera från exemplar till exemplar. Det gäller att man verkligen kopplar släpet på den bil man tänker dra med, så parterna fungerar med varandra. Vissa släp fungerar ypperligt med en bil medan det känns pest med nästa bil.
Fundera igenom om du vill ha panikbommar eller säkerhetsbommar (eller inget av det) och vilka saker du kan tänka dig prioritera bort (höj/sänkbara bommar fram och bak, dörrar istället för bom bak etc) och gå efter det när du börjar titta runt. Ett annat tips kan vara att titta runt på en tävlingsplats och där få snegla lite på de olika släpen. Frågar man ägarna när de inte är superstressade så får man ofta höra vad de tycker om sina respektive släp.
Glöm inte att fundera över t ex reservdelar och reparationer. Väljer du ett importsläp kan det mycket väl vara lång leveranstid om du vill beställa till något (vi hade fyra-sex veckors leveras på grejor från Tyskland, vilket kändes helt vansinnigt). Dessutom blir dessa delar dyrare, både i frakt och ofta även i inköp. Vi valde svensktillverkat dels för att lätt och snabbt (och det visade sig till 1/3 av priset!) kunna få grejor till släpet, men också för att vi kunde åka till fabriken direkt och prata med de som tillverkar släpet. Det går att byta ut alla delar om något skulle skadas, vilket också känns skönt.
Behöver inte vara boggi för att det är två axlar, därav mitt ordval. En axel - ett hjul på var sida. Två axlar - två hjul på var sida.
Dalavagnen imponerar inte på mig, skramligt och med dåliga lösningar både de nyare och äldre jag träffat på. Kylinge brukar vara tungdragna, men det kan ju variera från exemplar till exemplar. Det gäller att man verkligen kopplar släpet på den bil man tänker dra med, så parterna fungerar med varandra. Vissa släp fungerar ypperligt med en bil medan det känns pest med nästa bil.
Fundera igenom om du vill ha panikbommar eller säkerhetsbommar (eller inget av det) och vilka saker du kan tänka dig prioritera bort (höj/sänkbara bommar fram och bak, dörrar istället för bom bak etc) och gå efter det när du börjar titta runt. Ett annat tips kan vara att titta runt på en tävlingsplats och där få snegla lite på de olika släpen. Frågar man ägarna när de inte är superstressade så får man ofta höra vad de tycker om sina respektive släp.
Glöm inte att fundera över t ex reservdelar och reparationer. Väljer du ett importsläp kan det mycket väl vara lång leveranstid om du vill beställa till något (vi hade fyra-sex veckors leveras på grejor från Tyskland, vilket kändes helt vansinnigt). Dessutom blir dessa delar dyrare, både i frakt och ofta även i inköp. Vi valde svensktillverkat dels för att lätt och snabbt (och det visade sig till 1/3 av priset!) kunna få grejor till släpet, men också för att vi kunde åka till fabriken direkt och prata med de som tillverkar släpet. Det går att byta ut alla delar om något skulle skadas, vilket också känns skönt.
Senast ändrad: