Sv: Dragbilsdrömmar
Hur mkt hästen du har i släpet väger spelar ingen roll, det är totalvikten på släpet som räknas, så du får alltså INTE dra det om din bil får dra max 1350 med B kort.
Jag måste bara fråga, för jag har funderat och minns verkligen inte hur det var med reglerna.
Om ett släp har totalvikt på 1500, varav 800 kg är max lastvikt, alltså väger släpet 700. Men om man kör en häst som väger 300-350 kg, räknar man då att släpet väger ca 1000-1050 kg? Och får man i så fall dra det med en bil som får dra max 1350 på B-kort?
Jag sitter och funderar på hur jag ska göra tills jag bestämt mig. För jag kommer nog hyra släp nu i början, och jag kommer inte byta bil förrän jag vet på ett ungefär hur ofta jag kommer köra. I så fall kan jag låna föräldrarnas bil, men den drar bara 1350. Så frågan är om jag får dra ett dubbelaxlat släp med den, eller om jag bara kan dra en liten lätt trailer.
Hur mkt hästen du har i släpet väger spelar ingen roll, det är totalvikten på släpet som räknas, så du får alltså INTE dra det om din bil får dra max 1350 med B kort.