Dragbilsdrömmar

Sv: Dragbilsdrömmar

Jag måste bara fråga, för jag har funderat och minns verkligen inte hur det var med reglerna.

Om ett släp har totalvikt på 1500, varav 800 kg är max lastvikt, alltså väger släpet 700. Men om man kör en häst som väger 300-350 kg, räknar man då att släpet väger ca 1000-1050 kg? Och får man i så fall dra det med en bil som får dra max 1350 på B-kort?

Jag sitter och funderar på hur jag ska göra tills jag bestämt mig. För jag kommer nog hyra släp nu i början, och jag kommer inte byta bil förrän jag vet på ett ungefär hur ofta jag kommer köra. I så fall kan jag låna föräldrarnas bil, men den drar bara 1350. Så frågan är om jag får dra ett dubbelaxlat släp med den, eller om jag bara kan dra en liten lätt trailer.

Hur mkt hästen du har i släpet väger spelar ingen roll, det är totalvikten på släpet som räknas, så du får alltså INTE dra det om din bil får dra max 1350 med B kort.
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Jag måste bara fråga, för jag har funderat och minns verkligen inte hur det var med reglerna.

Om ett släp har totalvikt på 1500, varav 800 kg är max lastvikt, alltså väger släpet 700. Men om man kör en häst som väger 300-350 kg, räknar man då att släpet väger ca 1000-1050 kg? Och får man i så fall dra det med en bil som får dra max 1350 på B-kort?

Jag sitter och funderar på hur jag ska göra tills jag bestämt mig. För jag kommer nog hyra släp nu i början, och jag kommer inte byta bil förrän jag vet på ett ungefär hur ofta jag kommer köra. I så fall kan jag låna föräldrarnas bil, men den drar bara 1350. Så frågan är om jag får dra ett dubbelaxlat släp med den, eller om jag bara kan dra en liten lätt trailer.

När du bara har B-kort så räknar du alltid på enbart totalvikten på släpet, oavsett om du lastar maxvikt i det eller kör det tomme. Hade du däremot haft BE-kort så hade du fått dra detta släpet så länge du inte lastade mer än att totalvikten gick upp till 1350.


Också mitt inlägg i ursprungsfrågorna ;)

Jag hade inte köpt enaxlat släp att köra med.
Delvis för att man sitter verkligen i skiten om det skulle gå punktering på ett däck under färd.
Det är bekvämare för hästen att åka, och om du har en häst som inte står helt stilla så märker du inte av rörelserna lika mycket i bilen.

Och mitt biltips blir Subaru Impreza om du inte planerar att dra så jätte tungt, dom jag tittat på kommer man upp på 1500 kg med B-kort, och du har ändå fördelarna med fyrhjulsdrift och en smidig bil inne i stan.
Och med boxer-motor som du har på alla Subaru så har du en bil som är väldigt råstark att dra med för att vara en bensinare, och skulle det inte räcka så har du ju alltid lågväxeln att ta till när det kniper ;-)

/Camilla
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Ok, då var det som jag misstänkte.

Får alltså leta efter ett lättare släp att hyra så länge.


Jag har faktiskt hittat boogies som får lasta 800 kg, de ligger på 1500 kg totalvikt, så det är inga megasläp ändå. Det hade inte fronturlastning, men om jag får välja mellan att kunna lasta 2 hästar och att ha fronturlastning så väljer jag att kunna lasta 2 hästar.
Sålänge det finns en rejäl dörr framtill som släpper in mycket ljus är jag nöjd. En del har ju jättesmala dörrar, det är jag inte så förtjust i.
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Ni är ju helt suveräna på att svara på frågor, så jag frågar vidare. ;)

Vad tycker ni om Värmlandsvagnen?

Blev tipsad av en bekant som var nöjd med dem, men jag vill ha fler åsikter! :D
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Usch, usch. Värmlandsvagnen är i min värld för klen, skramlig och budget för att ö h t vara lämpad för hästtransport. Men titta på den själv och se vad du tycker. Smaken är som baken.
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Ok, misstänkte att det var nåt lurt. Det säger ju en del att det finns massor av billiga transporter i ett märke, som kostar mer i ett annat märke. :angel:

Varför är allt i hästvärlden alltid en djungel? :p
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Jo, visst är det så. Men jag tycker det är mindre kul när det handlar om pengar.

Det är ju nackdelen med att plugga, man kan ju inte riktigt unna sig allt man vill ha. :(
Längtar så tills jag börjar jobba heltid igen så jag kan gotta mig i alla pengar och unna mig och hästen precis det vi vill ha. :D


Ju mer jag funderar, desto mer osäker blir jag på vad jag vill göra. Jag hoppas att det klarnar upp lite efter söndag. Försöker väga fördelar mot nackdelar, men jag blir bara mer och mer förvirrad.

Jag hade ju tänkt vänta med att köpa och testa på hur mycket jag kommer åka iväg, men å andra sidan hade det ju varit jätteskönt med ett eget släp direkt så att jag kan öva så ofta jag vill. För jag tycker inte det känns helt bra att hyra släp från vänner så ofta som jag vill träna. Och ska jag hyra från macken så kostar det 600 för 4 timmar. Hutlöst dyrt!

Har hittat ett släp som jag trot hade kunnat passa oss jättebra, men det får jag inte dra med mammas bil, så då måste jag byta bil direkt också.

Jag tror ju att om han bara blir någorlunda lättlastad så kommer jag nog åka iväg rätt ofta, så det hade varit skönt att ha den friheten som ett släp ger.



Köpa nu eller vänta, det är frågan. Blir mer och mer sugen på att köpa släp nu direkt så vi kan komma igång ordentligt med träningen.
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Mina erfarenheter är såhär:

Har du bil och släp så kommer du att lastträna och åka på träningar mer = hästen blir tillslut lättlastad av allt ditt åkande hit och dit.
Min häst tog 7h att lasta första gången, igår lastade jag honom helt själv för första gången och det tog väl ca 0,5 sek innan han var inne...

Har du inget eget ekipage med bil och släp så kommer du inte att träna lika mkt = det tar mkt längre tid innan hästen blir lättlastad om den ens blir det.

Så mina erfarenheter är att ut och åk så mycket som möjligt gärna en eller två ggr i veckan till olika ställen där ni gör roliga saker än att tjata ut med vanlig tråkig lastträning i flera timmar men sällan...
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Usch, usch. Värmlandsvagnen är i min värld för klen, skramlig och budget för att ö h t vara lämpad för hästtransport. Men titta på den själv och se vad du tycker. Smaken är som baken.

Detta skriver jag med under på!
Och ett annat släp som jag tycker har ungefär samma problem är Kylingekärran, och jag vet fortfarande inte varför men har aldrig kört med någon häst i den som står okej i just vänster svängarna, utan alla har blivit störda och levt om då, även dom som i vanliga fall åker helt stabilt oavsett vad man ställer dom i.

/Camilla
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Detta skriver jag med under på!
Och ett annat släp som jag tycker har ungefär samma problem är Kylingekärran, och jag vet fortfarande inte varför men har aldrig kört med någon häst i den som står okej i just vänster svängarna, utan alla har blivit störda och levt om då, även dom som i vanliga fall åker helt stabilt oavsett vad man ställer dom i.

/Camilla

Hur kör du i vänstersvängarna egentligen? ;)

Mitt Kylinge fungerar alldeles utmärkt i alla svängar, dock kan hästen sparka lite när man står stilla för det är tråkigt...
Men det gör han i alla släp så det är nog inte släpets fel...

Men måndagsexemplar finns det ju hos alla märken, och alla släp-bil kombinationer lirar ju inte heller alltid jättebra oavsett märke på bilen eller släpet..
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Ja, det är så jag har resonerat också. Om jag ska kunna lastträna så ofta som jag vill så känns det lite jobbigt att behöva hyra från kompisar, plus att det blir rätt dyrt i längden ändå. Så ett eget släp hade ju helt klart varit lättare.

Ventilerade lite med mina föräldrar och jag ska börja leta efter ett släp. Men jag kommer att börja med ett mindre, enkelaxlat släp som jag kan dra med mina föräldrars bil.
Just nu är det många stora inköp, och jag vill inte ta för mycket från sparkontot innan jag vet hur pass dyrt de andra inköpen blir, så det känns bättre att vänta med bilbytet ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbilsdrömmar

Jag tycker att det låter vettigt med ett lättare, enkelt och lite billigare släp så du har något att börja med.

Så kan du byta upp dig framöver :)

Bara för att man börjar med något betyder det ju inte att man är fast med det resten av livet, det går ju att byta och ändra på saker och ting :)
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Ja men precis!

Jag är inne på mitt tredje sadelbyte nu inom loppet av ett år, vilket ju lämnar en del hål i plånboken. Jag har ingen aning om vad det kan tänkas kosta denna gången. Har jag tur kan det gå jämnt upp, eller så kan jag bli tvungen att lägga ut 15000.

Ska dessutom flytta nu i maj och behöver köpa en ny soffa bland annat. Det kommer definitivt också lämna en stort hål.

Studiemedel räcker ju inte långt, och jag jobbar så mycket jag kan, vilket är precis tillräckligt för att pengarna ska räcka till varje månad.

Jag har ju "bara" 2,5 år kvar med studierna, sen kommer jag förhoppningsvis ha tillräckligt med pengar för att kunna spara ihop till ett bättre släp om jag inte haft möjlighet att byta innan dess.

Jag vill ju ha lite pengar över att träna för och åka på kurser och annat roligt också, annars har jag ju ingen glädje av släpet. :)
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Jag vet precis hur det är :)

Har du provat Star Trekks islandssadel? Efter att jag köpte min har jag sparat många 1000-lappar och bara köpt flera koppjärn som är betydligt billigare och helt plötsligt fick hästen en mycket bättre gång dessutom...

Mitt förra släp köpte jag för hela 8000kr men det var felfritt och säkert om än några skönhetsskavanker men vi kunde lastträna och vi kunde ta oss till och från träningarna :)

Så ibland får man pussla och kompromissa lite för att kunna göra det som är riktigt kul :)

Det kommer ju en dag när du har råd med det fina släpet osv...
 
Sv: Dragbilsdrömmar

Hur kör du i vänstersvängarna egentligen? ;)

Mitt Kylinge fungerar alldeles utmärkt i alla svängar, dock kan hästen sparka lite när man står stilla för det är tråkigt...
Men det gör han i alla släp så det är nog inte släpets fel...

Jag vet faktiskt inte vad det skulle vara för vad jag vet gör jag inget annorlunda när jag kör med Kylinge, jämfört med övriga. Men ändå har till och med gammel tant som i normal fall inte ens märks att man har häst i släpet levt om i vänster svängarna.
Och henne som jag i vanliga fall lägger grimskaftet över halsen och skickar in fick jag efter bara tre gånger i det släpet även problem att lasta i det, men fortfarande lika lättlastad i alla andra transporter.
Så jag kan ärligt säga att jag förstår i just detta med Kylinge ingenting, för om det var min eller för den delen mammas körning så borde vi märka av det annars också :confused:

/Camilla
 

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 288
Senast: Derivata
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 075
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp